DAVID VERSUS GOLIATH 'Kleine' jongens gaan voor landelijke dekking? Dit keer geen nieuw geopend bios coopcomplex, maar een gesprek met twee exploitanten die een even grote expansiedrift lijken te hebben als Pathé en Minerva en de Belgische, Zuid- Afrikaanse en Australische megaconcerns die aan de grens staan te trappelen. lil tekst: S. van Noord •-- Twee heren die het publiek tot 1997 van films voorza gen vanuit hun functies bij distributeurs, René van Steen en Krijn Meerburg. Om nu het publiek "vanaf de andere kant" te bedie nen. Van Steen: "omdat het daar beter toeven is, met het huidige gebrek aan doeken". Van Steen begon met drie theaters in Delft, Meerburg kocht een 50 aandeel in The Movies in Amsterdam, en voegde dat toe aan de andere activiteiten van zijn Maatschappij voor Cinegrafie: programmering van Kriterion en exploitatie van de Uitkijk, ook in de hoofdstad. Service en art Het stond voor René van Steen al vast dat het niet bij Delft zou blijven. Toen de vorige eigenaar van de bios coop in Geertruidenberg, A. Baars, Van Steen vroeg te bemiddelen in de verkoop van zijn bioscoop, ging hij daar eerst zelf eens een kijkje nemen. Wat hij daar aantrof was niet zozeer een geweldi ge bioscoop, dan wel goede mogelijkheden voor de toe komst. In het kader van de stedelijke ontwikkeling ligt de bouw van een heel nieuw theater in het verschiet. Voor Van Steen was dat per spectief genoeg om de oude bioscoop met z'n twee zalen over te nemen. Het nieuwe theater, dat ergens in 2002 open zal gaan, zal een zes zalen servicebioscoop wor den. (Op het moment wordt er aan het ontwerp gewerkt, het hele proces is te volgen via www.casema.net/~apol- lo/.) "Het wordt de grootste servicebios coop van Nederland. Het service concept is in Brabant en Limburg erg populair." Terwijl Van Steen het in het service concept zoekt, gaat het Krijn Meerburg om de art- film. Na René van Steen 'zijn' arthouses in Amsterdam nam hij in oktober 1997 Babyion van Pathé over en draait daar nu ook artfilms. "Er zit niet veel tussen filmhuizen en Pathé. Bij distributeurs is veel behoefte aan zalen voor dat segment." Vooral in de grote steden is het volgens Meerburg belangrijk een profiel te geven aan een bioscoop, zodat het publiek weet wat voor soort film daar te zien is. "Dat je gewoon naar de bioscoop gaat, waar altijd wel iets draait wat je mooi vindt. Een winkeltje waar je naar toe gaat, waar je van weet 'daar hebben ze mijn smaak altijd wel'." Landelijke dekking? Maar ook hiermee waren de heren nog niet tevreden. Terwijl ze allebei aangeven niet geïnteresseerd te zijn in een groot keten hield het na voornoemde overnames niet op. De nieuwste aanwinst van Meerburg is Cinerama in Rotterdam. Ook dat is een oud Pathé-theater dat niet meer past in Pathés huidige strategie van nieuwbouw- complexen. Pathé staat in de grote steden onder druk van andere concerns en ze waren daarom blij dat ze weer met Meerburg de over- Krijn Meerburg 2 3 Si

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 20