'Lek' DAG VAN DE NEDERLANDSE FILM BLIJKT SCHOT IN DE ROOS In een villawijk te Bussum staat een kan toor, waar Jean van de Velde en Herman Koerts werken aan de montage van de poli tiethriller 'Lek'. Wie denkt dat er in deze stu dio eindeloos veel filmbanden liggen en dat bevlogen regisseur en de man van de mon tage druk in de weer zijn met schaar en lijm, die heeft het mooi mis. De werkelijkheid is totaal anders. FilmFan 2000 succesvol van start Op donderdag 20 januari stonden voor bioscoop Rem- brandt in Arnhem al vroeg hon derden scholieren te wachten. Hun aanwezigheid had alles te maken met de Dag van de Nederlandse Film, een filmdag voor scholieren mede georgani seerd om het educatieprogram ma FilmFan 2000 bruisend te kunnen openen. Herman Koerts en Jean van de Velde tijdens de montage. tekst: H. Kerkhof Het beeldmateriaal van 'Lek' staat opgeslagen op een grote computerserver. Twee beeld schermen, een toetsenbord, een muis en deze server zijn ruim voldoende om de opnames in een verrassende volgorde te zet ten. Herman Koerts is daar blij mee. Hij relativeert het roman tische beeld van de regisseur die een geweldig idee heeft, maar eerst een kwartier moet zoeken om de juiste opnames te vinden. Als zijn mening vervolgens weer verandert, dient hij zeer voor zichtig te werk te gaan met de reeds geplakte negatieven. Door de computer is de zoektocht veel minder tijdrovend en kan er zonder vervelende gevolgen met de beelden worden geknoeid. Het artistieke proces wordt op deze manier minder belemmerd. Op basis van het scenario en het beeldmateriaal is de eerste versie van 'Lek' door Herman Koerts gemonteerd. Pas daarna schoof Jean van de Velde aan. Hij probeert de film wat com pleter te maken. Het dagboek van de draaidagen speelt daarbij een belangrijke rol. Tijdens de opnames komt men immers vaak op nieuwe ideeën. Die moeten natuurlijk wel in de film worden ingepast. Ook wordt er wel eens gebruik gemaakt van niet gepland materiaal. De "shit, wat was m'n tekst ook en weer?"- blik kan achteraf soms hele nuttig zijn en worden gebruikt als de huiveringwek kende oogopslag. Koerts en Van de Velde gebrui ken bij de montage van 'Lek' niet alleen hun eigen beoorde lingsvermogen; ze luisteren ook nauwkeurig naar de reacties van mensen bij tussentijdse verto ningen. Toch is ook dat niet altijd eenvoudig. Als een grap niet werkt, wordt dat meteen duidelijk: niemand lacht. Maar als een spanningselement niet werkt, is het veel moeilijker om de reden ervan te achterhalen. Het doet de makers in ieder geval wel goed te merken dat de kijkers zich gaan identificeren met de hoofdpersoon Eddy en dat ze tegen het einde van de film zonder uitzondering de onhollandse gedachte hebben: "Schop ze kapot, maak ze dood." Het voor internationale begrip pen beperkte budget van 'Lek' maakt dat het je in de film niet duizelt door de special effects. Die zouden de noodzaak van een imposante studio ongetwij feld groter hebben gemaakt. Nu is het decor van de montage van 'Lek' een theekransje van twee heren die samen het eindresul taat bepalen van een film over een jongen die volwassen wordt en keuzes moet maken. Dat alles met de nodige actie. ▲Cas Jansen in 'Lek'. Regie: jean van de Velde Montage: Herman Koerts en jean van de Velde Producent: Rolf Koot Hoofdrollen: Cas Jansen, Victor Löw, Gijs Scholten van Aschat, Lou Landré en Thomas Acda Première: 27 april 2000 Distributeur: C-Films T Cas Jansen en Gijs Scholten van Aschat in 'Lek'. 2 6 tekst: A. van Dam foto's: J. Grol Om half tien precies stroomde de bioscoop vol met leerlingen uit het voortgezet onderwijs uit de regio Arnhem. Mystery Guest en presentatrice Katja Schuurman werd joelend verwelkomd. Ook de toegestroomde pers wist op wie de camera's gericht moesten worden. Katja Schuurman vertel de enthousiast over haar laatste filmervaringen: 'American History X' en 'Fight Club'. Voor het verrichten van de officiële openingshandeling werden de hoofdrolspelers van de Nederlandse film 'Lef, Viggo Waas en Alice Reys, naar voren gehaald. Met het dichtslaan van een filmklapper werd FilmFan 2000 officieel geopend. Hierna gingen in alle zalen en foyers van Rembrandt de verschillende onderdelen van de Dag van de Nederlandse Film van start. Er waren filmvertoningen, ontmoetingen met regisseurs en acteurs en workshops. Naast speelfilms werden er ook documentaires en animatiefilms vertoond. Alle films werden ingeleid door een betrokken acteur, regisseur of producent. Zo was jean van der Velde aanwezig bij 'All Stars', Lodewijk Crijns bij 'Jezus is een Palestijn', en Edwin de Vries bij 'Left Luggage'. In zaal 1 van de Rembrandt bios coop vond, in aanwezigheid van de hoofdrolspe lers, regisseur en producent de première van 'Lef plaats. Viggo Waas zong live het nummer 'Dromen' uit de film en wist daarmee de zaal in vervoering te brengen. In de diverse foyers van Rembrandt waren werk- 2 7 'LEK': MONTEREN OPDE COMPUTER

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 23