'Lek'
DAG VAN DE
NEDERLANDSE
FILM BLIJKT
SCHOT IN DE
ROOS
In een villawijk te Bussum staat een kan
toor, waar Jean van de Velde en Herman
Koerts werken aan de montage van de poli
tiethriller 'Lek'. Wie denkt dat er in deze stu
dio eindeloos veel filmbanden liggen en dat
bevlogen regisseur en de man van de mon
tage druk in de weer zijn met schaar en lijm,
die heeft het mooi mis. De werkelijkheid is
totaal anders.
FilmFan 2000 succesvol van start
Op donderdag 20 januari
stonden voor bioscoop Rem-
brandt in Arnhem al vroeg hon
derden scholieren te wachten.
Hun aanwezigheid had alles te
maken met de Dag van de
Nederlandse Film, een filmdag
voor scholieren mede georgani
seerd om het educatieprogram
ma FilmFan 2000 bruisend te
kunnen openen.
Herman Koerts
en Jean van de
Velde tijdens de
montage.
tekst: H. Kerkhof
Het beeldmateriaal van 'Lek'
staat opgeslagen op een grote
computerserver. Twee beeld
schermen, een toetsenbord, een
muis en deze server zijn ruim
voldoende om de opnames in
een verrassende volgorde te zet
ten. Herman Koerts is daar blij
mee. Hij relativeert het roman
tische beeld van de regisseur die
een geweldig idee heeft, maar
eerst een kwartier moet zoeken
om de juiste opnames te vinden.
Als zijn mening vervolgens weer
verandert, dient hij zeer voor
zichtig te werk te gaan met de
reeds geplakte negatieven. Door
de computer is de zoektocht veel
minder tijdrovend en kan er
zonder vervelende gevolgen met
de beelden worden geknoeid.
Het artistieke proces wordt op
deze manier minder belemmerd.
Op basis van het scenario en
het beeldmateriaal is de eerste
versie van 'Lek' door Herman
Koerts gemonteerd. Pas daarna
schoof Jean van de Velde aan.
Hij probeert de film wat com
pleter te maken. Het dagboek
van de draaidagen speelt daarbij
een belangrijke rol. Tijdens de
opnames komt men immers
vaak op nieuwe ideeën. Die
moeten natuurlijk wel in de
film worden ingepast. Ook
wordt er wel eens
gebruik gemaakt van
niet gepland materiaal.
De "shit, wat was m'n
tekst ook en weer?"-
blik kan achteraf soms
hele nuttig zijn en worden
gebruikt als de huiveringwek
kende oogopslag.
Koerts en Van de Velde gebrui
ken bij de montage van 'Lek'
niet alleen hun eigen beoorde
lingsvermogen; ze luisteren ook
nauwkeurig naar de reacties van
mensen bij tussentijdse verto
ningen. Toch is ook dat niet
altijd eenvoudig. Als een grap
niet werkt, wordt dat meteen
duidelijk: niemand lacht. Maar
als een spanningselement niet
werkt, is het veel moeilijker om
de reden ervan te achterhalen.
Het doet de makers in ieder
geval wel goed te merken dat de
kijkers zich gaan identificeren
met de hoofdpersoon Eddy en
dat ze tegen het einde van de
film zonder uitzondering de
onhollandse gedachte hebben:
"Schop ze kapot, maak ze
dood."
Het voor internationale begrip
pen beperkte budget van 'Lek'
maakt dat het je in de film niet
duizelt door de special effects.
Die zouden de noodzaak van
een imposante studio ongetwij
feld groter hebben gemaakt. Nu
is het decor van de montage van
'Lek' een theekransje van twee
heren die samen het eindresul
taat bepalen van een film over
een jongen die volwassen wordt
en keuzes moet maken. Dat
alles met de nodige actie.
▲Cas Jansen in 'Lek'.
Regie: jean van de Velde
Montage: Herman Koerts en jean van de Velde
Producent: Rolf Koot
Hoofdrollen: Cas Jansen, Victor Löw, Gijs Scholten van Aschat,
Lou Landré en Thomas Acda
Première: 27 april 2000
Distributeur: C-Films
T Cas Jansen en Gijs Scholten van Aschat in 'Lek'.
2 6
tekst: A. van Dam
foto's: J. Grol
Om half tien precies stroomde de bioscoop vol
met leerlingen uit het voortgezet onderwijs uit de
regio Arnhem. Mystery Guest en presentatrice
Katja Schuurman werd joelend verwelkomd. Ook
de toegestroomde pers wist op wie de camera's
gericht moesten worden. Katja Schuurman vertel
de enthousiast over haar laatste filmervaringen:
'American History X' en 'Fight Club'. Voor het
verrichten van de officiële openingshandeling
werden de hoofdrolspelers van de Nederlandse
film 'Lef, Viggo Waas en Alice Reys, naar voren
gehaald. Met het dichtslaan van een filmklapper
werd FilmFan 2000 officieel geopend.
Hierna gingen in alle zalen en foyers van
Rembrandt de verschillende onderdelen van de
Dag van de Nederlandse Film van start. Er waren
filmvertoningen, ontmoetingen met regisseurs en
acteurs en workshops. Naast speelfilms werden er
ook documentaires en animatiefilms vertoond.
Alle films werden ingeleid door een betrokken
acteur, regisseur of producent. Zo was jean van
der Velde aanwezig bij 'All Stars', Lodewijk Crijns
bij 'Jezus is een Palestijn', en Edwin de Vries bij
'Left Luggage'. In zaal 1 van de Rembrandt bios
coop vond, in aanwezigheid van de hoofdrolspe
lers, regisseur en producent de première van 'Lef
plaats. Viggo Waas zong live het nummer
'Dromen' uit de film en wist daarmee de zaal in
vervoering te brengen.
In de diverse foyers van Rembrandt waren werk-
2 7
'LEK': MONTEREN OPDE COMPUTER