z NIEUWE CURSUSSEN VOOR BIOSCOOPMEDEWERKERS r Hl W W H Opleiding en scholing worden steeds belangrijker in een economie die groeit en waarin in toenemende mate een beroep wordt gedaan op de burger om zijn steentje bij te dragen aan deze opwaartse spiraal. SsHf KI -■: mm tekst: F. van der Putte Vroeger volstond een basisoplei ding, gevolgd door een beroeps- respectievelijk een universitaire opleiding. Daarna werd men op de maatschappij losgelaten. Tegenwoordig kent het bedrijfs leven een scala van cursussen en trainingen om de kwaliteiten van een medewerker naar een hoger niveau te tillen en zijn functioneren binnen de onder neming waar mogelijk te verbe teren. Ook binnen het bios coopbedrijf is het besef gegroeid dat het niet altijd voldoende is om mensen uitsluitend door middel van praktijkervaring een goed product te laten leveren. Naast de techniek van het film vertonen verdienen elementaire zaken als het omgaan met klan ten en het managen van een bioscoop - als het om scholing gaat - zeker aandacht. Vanuit de Sociale Commissie voor het bioscoopbedrijf, waarin NVB en FNV KIEM overleg ple gen over de arbeidsvoorwaarden, is op initiatief van de werkge vers, al in 1998 een aantal mogelijkheden opgesomd om door middel van cursussen bios cooppersoneel een basis te geven om het 'product bios coop' verder te verbeteren. Aan De Leo Claassen Stichting werd gevraagd dit verder uit te werken en met voorstellen voor (de organisatie van) opleidingen te komen. Na een aantal gespreksrondes, waarbij verschillende aanbieders van opleidingen werden gebrieft over een raamwerk van cursus sen voor servicemedewerkers en bedrijfsleiders, werd uiteindelijk de voorkeur gegeven aan MKB- adviseurs, een opleidingsinsti tuut dat direct is gelieerd aan MKB Nederland, de brancheor ganisatie van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. De cursussen zijn als volgt op gezet: Een algemene basistraining 'Gastgericht werken en omgaan met agressie', die is bedoeld voor alle medewer kers. Deze cursus duurt een dag (twee dagdelen) en wordt in groepen van maximaal 25 personen gegeven. Centraal staan het inspelen op de wen sen van de klanten en het communiceren met de bezoe kers. Speciale aandacht wordt besteed aan het omgaan met agressie van klanten, waarbij oefeningen aan de hand van praktijksituaties, die door een acteur worden nagespeeld, centraal staan. In vervolg op de basistraining is er voor de meer ervaren ser vicemedewerkers, die tot de vaste kern gerekend mogen worden, een training ontwik keld die dieper ingaat op gast gericht werken en agressiebe- strijding. Deze cursus duurt twee dagen (vier dagdelen) en wordt aan groepen van maxi maal tien deelnemers gegeven. Een belangrijk extra element is coaching: het is de bedoe ling dat de vaste medewerkers in staat zijn hun collega's op de werkvloer te begeleiden en aan te sturen. Bedrijfsleiders, leidinggevenden, maar ook ondernemers kunnen deelnemen aan een manage ment training. Deze training is opgebouwd uit een viertal modules, die ieder een dag (twee dagdelen) in beslag nemen. De groepsgrootte bedraagt maximaal twaalf deel nemers. De modules vormen een afgerond geheel, zodat aan iedere module afzonderlijk kan worden deelgenomen. De modules bestaan uit: praktisch leidinggeven: intro ductie van het belang van per soneel, situationeel leidingge ven en motivatie; praktische bedrijfsleiding: voorraadbeheer, plannen en roosteren, organisatie van schoonmaak en buffet en geldstroombeheer; personeelsmanagement en personeelsgesprekken: toepas sing CAO en ARBO, aanstu ren van mensen, functione- rings- en beoordelingsgesprek ken, gesprekstechnieken ten behoeve van onder meer werkoverleg, correctiegesprek- ken, disciplinaire maatregelen en dergelijke; commerciële communicatie: inzicht in marketingdenken, beslissingsprocessen, koopge drag van de consument, pre sentatie en promotie eigen bedrijf, hoe maak ik waar wat ik de klant beloof, vertaling naar lokale mogelijkheden. In de komende maanden zal er voor iedere cursus een pilot wor den gestart om te toetsen of het verhaal op papier ook in de prak tijk naar behoren functioneert. Zodra de verschillende pilots zijn geëvalueerd, zullen de cursussen door middel van open inschrij ving aan de exploitanten worden aangeboden. Naar verwachting zal hiermee in mei aanstaande kunnen worden begonnen. Naast de nieuwe cursussen zijn er ook vergevorderde plannen vervolg op pagina 42 40 I I SMNI

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 33