n
lil
Eind vorige maand moest ik een discussie
leiden tussen enkele Nederlandse
filmmakers en een groep havo en vwo
scholieren. Het gesprek, dat als vraagstelling
had meegekregen 'Wat is een goede
Nederlandse film?', vond plaats in het kader
van de dag van de Nederlandse film. Deze
dag werd georganiseerd door Film Educatie
Nederland en NFC Marketing in verband met
de opening van FilmFan 2000, het nationale
filmeducatieprogramma voor scholieren. Een
hele dag lang werd scholieren uit Arnhem en
omstreken de mogelijkheid geboden om actief
met film bezig te zijn. Er waren presentaties,
workshops en filmvertoningen die werden
ingeleid door filmmakers als Jean van de
Velde, Edwin de Vries en Ron Termaat. Maar
ik wil even terug naar die paneldiscussie. Pas
achteraf bleek die discussie namelijk een van
de hoogtepunten van de dag te zijn. Onder
aanzienlijke belangstelling, van onder andere
de pers, maakte het merendeel van het uit
tienermeiden bestaande publiek de filmma
kers op duidelijke wijze kenbaar dat zij de
Nederlandse film als goedkoop, saai en stoffig
beschouwt. Bovendien maakt de Nederlandse
taal het volgens deze groep niet mogelijk om
lekker chips of popcorn te eten, omdat je het
anders 'helemaal niet verstaat'. De voorkeur
voor de Amerikaanse films met 'de makkelij
ke ondertitels', 'hun mooie acteurs en actri
ces, 'de geweldige special effects' en 'de
onderwerpen die herkenbaar zijn' werd niet
onder stoelen of banken gestoken.
Het was werkelijk een feest om te zien hoe
het panel, dat bestond uit producent Rolf
Koot, regisseur Jean van de Velde, producent
Martin Lagestee, regisseur Lodewijk Crijns en
'Lek'-acteur Cas Jansen, de kritische opmer
kingen van het publiek wist te pareren.
Lodewijk Crijns gaf uiteindelijk het startschot
voor een hilarisch rondje door de zaal, door
de jongeren te vragen wat voor Nederlandse
film zij zouden willen zien. Het leidde tot een
samengesteld verhaal waarin Katja
Schuurman als heroïneprostituee gered zou
moeten worden door de held gespeeld door
Cas Jansen die bij voorkeur ook nog helemaal
uit de kleren zou moeten gaan.
Dat de tienerdoelgroep niet helemaal verloren
is voor de Nederlandse film bleek uit de
bemoedigende woorden die werden gesproken
door een van de scholieren die eerder enkele
beelden had gezien van de nieuwe speelfilm
'Lek': "Dit is de beste Nederlandse film die ik
ooit heb gezien."
De dag van de Nederlandse film en de ope
ning van FilmFan 2000 komen natuurlijk ook
nog in redactionele zin aan bod in dit num
mer van HFN. Datzelfde geldt ook voor René
Muller en Will van Dommelen. Komt de eer
ste uitgebreid aan het woord omdat hij met
ingang van deze maand is benoemd tot de
nieuwe marketing manager van NFC
Marketing, Will van Dommelen bezochten
wij omdat hij op 11 februari afscheid nam als
directeur van Jogchem's Theaters. De mar
kante Van Dommelen heeft een dusdanige
invloed gehad op de branche dat een
afscheidsinterview niet mocht ontbreken.
Voorts treffen de bioscoopexploitanten onder
u in dit nummer de nodige artikelen aan die
de bedrijfsvoering beïnvloeden. Er wordt stil
gestaan bij de WAO regeling, beter bekend als
de PEMBA, het nieuwe cursussenpakket van
de Leo Claassen Stichting en de op handen
zijnde wijzigingen omtrent het arbeidstijden
besluit. Daarnaast staan we stil bij de inmid
dels uitgereikte Golden Globes, de NFC
Nieuwjaarscontactdag en het
FilmSportSpektakel 2000.
Kortom, HFN biedt u ook deze keer weer vol
doende infotainment, om maar eens even te
refereren aan de nieuwe bioscoop in Ede.
Veel lees- en bladerplezier!
Jeroen Huijsdens
Eindredacteur
:..i& ,..,!S
,^:%*:'-
■-'. I