n lil Eind vorige maand moest ik een discussie leiden tussen enkele Nederlandse filmmakers en een groep havo en vwo scholieren. Het gesprek, dat als vraagstelling had meegekregen 'Wat is een goede Nederlandse film?', vond plaats in het kader van de dag van de Nederlandse film. Deze dag werd georganiseerd door Film Educatie Nederland en NFC Marketing in verband met de opening van FilmFan 2000, het nationale filmeducatieprogramma voor scholieren. Een hele dag lang werd scholieren uit Arnhem en omstreken de mogelijkheid geboden om actief met film bezig te zijn. Er waren presentaties, workshops en filmvertoningen die werden ingeleid door filmmakers als Jean van de Velde, Edwin de Vries en Ron Termaat. Maar ik wil even terug naar die paneldiscussie. Pas achteraf bleek die discussie namelijk een van de hoogtepunten van de dag te zijn. Onder aanzienlijke belangstelling, van onder andere de pers, maakte het merendeel van het uit tienermeiden bestaande publiek de filmma kers op duidelijke wijze kenbaar dat zij de Nederlandse film als goedkoop, saai en stoffig beschouwt. Bovendien maakt de Nederlandse taal het volgens deze groep niet mogelijk om lekker chips of popcorn te eten, omdat je het anders 'helemaal niet verstaat'. De voorkeur voor de Amerikaanse films met 'de makkelij ke ondertitels', 'hun mooie acteurs en actri ces, 'de geweldige special effects' en 'de onderwerpen die herkenbaar zijn' werd niet onder stoelen of banken gestoken. Het was werkelijk een feest om te zien hoe het panel, dat bestond uit producent Rolf Koot, regisseur Jean van de Velde, producent Martin Lagestee, regisseur Lodewijk Crijns en 'Lek'-acteur Cas Jansen, de kritische opmer kingen van het publiek wist te pareren. Lodewijk Crijns gaf uiteindelijk het startschot voor een hilarisch rondje door de zaal, door de jongeren te vragen wat voor Nederlandse film zij zouden willen zien. Het leidde tot een samengesteld verhaal waarin Katja Schuurman als heroïneprostituee gered zou moeten worden door de held gespeeld door Cas Jansen die bij voorkeur ook nog helemaal uit de kleren zou moeten gaan. Dat de tienerdoelgroep niet helemaal verloren is voor de Nederlandse film bleek uit de bemoedigende woorden die werden gesproken door een van de scholieren die eerder enkele beelden had gezien van de nieuwe speelfilm 'Lek': "Dit is de beste Nederlandse film die ik ooit heb gezien." De dag van de Nederlandse film en de ope ning van FilmFan 2000 komen natuurlijk ook nog in redactionele zin aan bod in dit num mer van HFN. Datzelfde geldt ook voor René Muller en Will van Dommelen. Komt de eer ste uitgebreid aan het woord omdat hij met ingang van deze maand is benoemd tot de nieuwe marketing manager van NFC Marketing, Will van Dommelen bezochten wij omdat hij op 11 februari afscheid nam als directeur van Jogchem's Theaters. De mar kante Van Dommelen heeft een dusdanige invloed gehad op de branche dat een afscheidsinterview niet mocht ontbreken. Voorts treffen de bioscoopexploitanten onder u in dit nummer de nodige artikelen aan die de bedrijfsvoering beïnvloeden. Er wordt stil gestaan bij de WAO regeling, beter bekend als de PEMBA, het nieuwe cursussenpakket van de Leo Claassen Stichting en de op handen zijnde wijzigingen omtrent het arbeidstijden besluit. Daarnaast staan we stil bij de inmid dels uitgereikte Golden Globes, de NFC Nieuwjaarscontactdag en het FilmSportSpektakel 2000. Kortom, HFN biedt u ook deze keer weer vol doende infotainment, om maar eens even te refereren aan de nieuwe bioscoop in Ede. Veel lees- en bladerplezier! Jeroen Huijsdens Eindredacteur :..i& ,..,!S ,^:%*:'- ■-'. I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 3