NELLEKE DRIESSEN
N
rit
elleke Onessen, nu zestien jaar
'verwikkeld' in het Nederlandse
filmbedrijf, werkte bij de distribu
tie-afdeling van Film International,
Hungry Eye Pictures, International
Film Festival Rotterdam, Cinemien
Film- en Videodistributie. Nu is zij
directeur van C-Films, distributeur
van onder andere 'Lek', 'Rien a
Faire' en 'Mariken', die later dit
jaar in onze bioscopen te zien zul
len zijn.
Hoe kom je eigenlijk
in het filmvak
terecht?
Tijdens mijn studie aan
de Sociale Academie,
heb ik stage gelopen bij
'Vereniging het Vrije
Circuit', een belangen-
behartigingsorganisatie
voor filmmakers, film
theaters etc. en was ik
betrokken bij alle activi
teiten die met film te
maken hadden op de
academie. Film was dus
mijn hobby en is het
trouwens nog steeds.
Ga je vaak naar de
bioscoop?
Ik zie wel heel veel films,
vooral op festivals. Ik ga
minder vaak naar de
reguliere bioscoop.
Wat vind je van pauze
in de hoofdfilm?
Verschrikkelijk! Maar
nog erger: de geur van
popcorn en het geluid
van krakende zakjes.
Wat doe je als het
zaallicht uitgaat?
Dan bepaal ik even goed
hoe ik lekker in mijn
stoel kan zitten. Mijn
draai zoeken.
Loop je wel eens weg
uit een film?
Ja, soms wel. Op een
festival bijvoorbeeld.
Dan moet ik alleen heel zeker
weten dat de film echt niets is,
of wordt. Na een half uur kan je
dat wel zien. Als ik hier in de
bioscoop zit, blijf ik altijd tot het
einde van de film zitten.
Zie je een film liever in een
bomvolle zaal of alleen?
Op festivals zit je voornamelijk
met mensen uit het vak te kij
ken, wat vaak betekent dat er
minder gereageerd wordt op de
film. Het is leuker om een film
te zien met publiek, omdat je
dan de reactie ziet en hoort.
Hoe duur is een bioscoop
kaartje volgens jou?
Even denken. Ik heb laatst nog
Tedeschi, die alleen al de
laatste twee jaar in acht
films heeft gespeeld,
onder andere in 'Rien a
Faire', die in mei uitge
bracht wordt, en in 'La
Parola Amore Esiste'. En
een acteur? Sergi Lopez!
De eerste keer dat ik
hem zag was in
'Western'. Daarna in tal
van films, onder andere
'Une Liaison Porno-
graphique' en ook in
'Rien a Faire'.
Wat vond je de beste
filmpromotiecampag-
ne?
Van 'The Blair Witch
Project'. Zo goed
gedaan. Die film werd
wereldwijd een succes
terwijl het meer de cam
pagne dan de film zelf
was.
Doen jullie zelf ook de
publiciteit voor de
films, die je uit
brengt?
Dat doen we meestal
samen met een van de
bureau' s, die daarvoor
zijn. Trix of Monique.
Heel goed dat die
bestaan.
zo'n lijstje gezien. Vijftien gul
den. Was 'American Beauty'
zeventien? Duur zeg!
Geloof jij in het succes van
dat grote bioscoopcomplex
aan de rand van Amsterdam?
Ja, alhoewel ik denk dat de men
sen er moeilijk het centrum voor
uit komen. Maar voor de kleine
re dorpen net buiten Amsterdam
is het wel handig. Dan hoeven ze
niet helemaal de stad in voor een
film.
Met welke acteur of actrice
zou je wel eens een avondje
willen uitgaan?
Wat ik een hele interessante
actrice vind is Valeria Bruni
Wie is de machtigste
man of vrouw van het
Nederlandse film- en
bioscoopbedrijf?
Ik denk Ryclef Rienstra.
Ja. Die heeft veel te zeggen,
althans over de 'filmkant' van
het bedrijf.
Heb je een favoriete 'website'?
Ja! http://uk.imdb.com
Daar staat alles op. Wil je weten
hoe 'Purple Noon' uit 1960 met
Alain Delon in het Frans heet?
Dat kan. Kom maar even mee.
(...een minuut later...) 'Plein
Soleil'. Zie je? Zo gaat dat!
Wie verdient er volgens jou
een plaats in "Spotlight"?
Een heleboel mensen.
Bijvoorbeeld degenen die voor
het International Film Festival
Rotterdam of bij het VPRO-pro-
gramma 'Stardust' werken.
5 O
wmmm
V4F