NELLEKE DRIESSEN N rit elleke Onessen, nu zestien jaar 'verwikkeld' in het Nederlandse filmbedrijf, werkte bij de distribu tie-afdeling van Film International, Hungry Eye Pictures, International Film Festival Rotterdam, Cinemien Film- en Videodistributie. Nu is zij directeur van C-Films, distributeur van onder andere 'Lek', 'Rien a Faire' en 'Mariken', die later dit jaar in onze bioscopen te zien zul len zijn. Hoe kom je eigenlijk in het filmvak terecht? Tijdens mijn studie aan de Sociale Academie, heb ik stage gelopen bij 'Vereniging het Vrije Circuit', een belangen- behartigingsorganisatie voor filmmakers, film theaters etc. en was ik betrokken bij alle activi teiten die met film te maken hadden op de academie. Film was dus mijn hobby en is het trouwens nog steeds. Ga je vaak naar de bioscoop? Ik zie wel heel veel films, vooral op festivals. Ik ga minder vaak naar de reguliere bioscoop. Wat vind je van pauze in de hoofdfilm? Verschrikkelijk! Maar nog erger: de geur van popcorn en het geluid van krakende zakjes. Wat doe je als het zaallicht uitgaat? Dan bepaal ik even goed hoe ik lekker in mijn stoel kan zitten. Mijn draai zoeken. Loop je wel eens weg uit een film? Ja, soms wel. Op een festival bijvoorbeeld. Dan moet ik alleen heel zeker weten dat de film echt niets is, of wordt. Na een half uur kan je dat wel zien. Als ik hier in de bioscoop zit, blijf ik altijd tot het einde van de film zitten. Zie je een film liever in een bomvolle zaal of alleen? Op festivals zit je voornamelijk met mensen uit het vak te kij ken, wat vaak betekent dat er minder gereageerd wordt op de film. Het is leuker om een film te zien met publiek, omdat je dan de reactie ziet en hoort. Hoe duur is een bioscoop kaartje volgens jou? Even denken. Ik heb laatst nog Tedeschi, die alleen al de laatste twee jaar in acht films heeft gespeeld, onder andere in 'Rien a Faire', die in mei uitge bracht wordt, en in 'La Parola Amore Esiste'. En een acteur? Sergi Lopez! De eerste keer dat ik hem zag was in 'Western'. Daarna in tal van films, onder andere 'Une Liaison Porno- graphique' en ook in 'Rien a Faire'. Wat vond je de beste filmpromotiecampag- ne? Van 'The Blair Witch Project'. Zo goed gedaan. Die film werd wereldwijd een succes terwijl het meer de cam pagne dan de film zelf was. Doen jullie zelf ook de publiciteit voor de films, die je uit brengt? Dat doen we meestal samen met een van de bureau' s, die daarvoor zijn. Trix of Monique. Heel goed dat die bestaan. zo'n lijstje gezien. Vijftien gul den. Was 'American Beauty' zeventien? Duur zeg! Geloof jij in het succes van dat grote bioscoopcomplex aan de rand van Amsterdam? Ja, alhoewel ik denk dat de men sen er moeilijk het centrum voor uit komen. Maar voor de kleine re dorpen net buiten Amsterdam is het wel handig. Dan hoeven ze niet helemaal de stad in voor een film. Met welke acteur of actrice zou je wel eens een avondje willen uitgaan? Wat ik een hele interessante actrice vind is Valeria Bruni Wie is de machtigste man of vrouw van het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf? Ik denk Ryclef Rienstra. Ja. Die heeft veel te zeggen, althans over de 'filmkant' van het bedrijf. Heb je een favoriete 'website'? Ja! http://uk.imdb.com Daar staat alles op. Wil je weten hoe 'Purple Noon' uit 1960 met Alain Delon in het Frans heet? Dat kan. Kom maar even mee. (...een minuut later...) 'Plein Soleil'. Zie je? Zo gaat dat! Wie verdient er volgens jou een plaats in "Spotlight"? Een heleboel mensen. Bijvoorbeeld degenen die voor het International Film Festival Rotterdam of bij het VPRO-pro- gramma 'Stardust' werken. 5 O wmmm V4F

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 42