door die heel erg verschilt met die van televisie. Televisie is heel snel en suddert niet na. Er is zo veel dat het alleen nog maar geconsumeerd wordt. Film beleef je. Naar de bioscoop gaan is alsof je op vakantie gaat. Film is zo anders, zo intens. Dat heb ik natuurlijk ook een beetje meegekregen van Max van Praag die de emotie, de gedrevenheid, de blijdschap zo uitstraalt. Ben je het bioscoopbedrijf anders gaan bekijken toen je bij Canal+ werkte? Nee, ik ben altijd blijven zeggen dat je film in de bioscoop moet zien. Televisie is complementair daaraan. Canal+ zendt heel veel films uit, ook films die de bios coop nooit hebben gehaald. De zender is ideaal voor mensen die zo'n film willen zien of een film die ze na ander half jaar nog een keer willen zien. Ik kreeg trouwens de mogelijkheid om allerlei acties en promoties op te zetten in samenwerking met het filmbe drijf, zoals de bekende Oscarnacht en enkele promotie voorstellingen. Je hebt duidelijk een achter grond als filmverhuurder. Een groep mensen, waaron der een aanzienlijk deel exploitanten, kent je ook nog als vertegenwoordiger van een filmverhuurder. Is dat een voordeel of een nadeel? Ik heb samen met Will van Dommelen aan de wieg gestaan van de Dertien November Club en daar is NFC Marketing uit eindelijk uit voortgekomen. Dat was al tijdens mijn UlP-tijd. Dat is, denk ik, wel een antwoord op jouw vraag. Komt er een nieuw strategie plan van NFC Marketing? Ik wil niet als een dolle stier door de porseleinkast gaan. Ik wil eerst zaken aftasten en zien hoe alles loopt. Er komt een hele mooie nationale twee voor een actie aan met de chipper en chipknip die de grootste uit de geschiedenis kan worden. Wie ben ik om daar direct verande- "IK HEB SAMEN MET WlLL VAN DOMMELEN AAN DE WIEG GESTAAN VAN DE DERTIEN NOVEMBER Club en daar is NFC Marketing doen om te gaan praten over de onderzoeken die er liggen. Er is niets zo belangrijk als feeling houden met de bioscoopbezoe ker. Wat is voor jouw een belang rijke doelgroep? Wat dacht je van de baby boomers, de belangrijke doel groep 50+, de nieuwe senioren die circa een derde van de bevolking uitmaken? Zij ken merken zich door een sterke financiële positie en rekenen af met stereotype vooroordelen als 'traditioneel' of 'behoudend'. Dat is niet vreemd want ze zijn deels opgegroeid in de roerige jaren zestig. Ze zijn gewend de regels van het spel te verande ren. Zij hebben massaconsump tie uitgevonden. Dat vindt zijn neerslag in hun voorkeur voor een bovengemiddeld prijs-kwaliteit imago. Deze groep wil het leven ten volle beleven. ringen in aan te brengen. Misschien kan ik dingen wel aanscherpen en efficiënter laten verlopen. Ik plaats wel wat kanttekenin gen bij het huidige strategieplan. Ik vind het iets te defensief en behoudend opgesteld. Het zou meer uit kunnen gaan van de 'sterkte' van de branche. Bovendien vind ik er dingen aan ontbreken. Waar is dit strategie plan bijvoorbeeld op gebaseerd? Dat vind ik er eigenlijk niet in terug. Het belangrijkste dat ik vond ontbreken is het onderzoek naar de bioscoopbezoe ker. Er wordt, ook bij Canal+, wel veel onderzocht, maar ik heb nooit gemerkt dat er naar aanleiding van dat onderzoek wat gedaan wordt. Ik zal zeker, binnen de grenzen van de mogelijkheden, mijn uiterste best Hoe gaat NFC Marketing zich onder jouw bezielende lei ding opstellen naar partijen als Canal+ en de videosector? Ik ben in die zin vrij blanco. Ik wil eerst zoveel mogelijk infor matie tot mij nemen en daar plannen uit halen. Wel ken ik de onderzoeken van Canal+. Daaruit blijkt dat abonnees van de zender ook frequente bios coopbezoekers zijn. Ik vind dat we die doelgroepen zeker moe ten benaderen. Wat is de rol die NFC Marketing binnen het film bedrijf, in relatie tot partijen als CineView en RMB Nederland, volgens jou moet gaan spelen? Wij moeten zeker doorgaan met initiatieven zoals de Zwarte Dag voor marketeers zoals die ander half jaar geleden is georgani seerd. Ik weet niet of het al gedaan wordt, maar ik kan mij zo voorstellen dat we de grote reclamebureaus gaan informe ren over de mogelijkheden die i o UITEINDELIJK UIT VOORTGEKOMEN"

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 9