dr. J.Ph. Wolff
Hij zet overigens zo zijn vraagte
kens bij die ontwikkelingen: "In
elk geval lopen we wat achter in
Nederland, onder andere doordat
het hier zo moeilijk is om een
bouwvergunning te krijgen voor
een multiplex. Dat geldt overi
gens net zo goed voor een meu
belboulevard, niet alleen voor
bioscopen. Het positieve effect
van zo'n multiplex op het netto
totale bioscoopbezoek is trou
wens minder dan men vaak aan
neemt. Maar als er een multiplex
komt in een stad, trekt deze wel
publiek weg van andere biosco
pen. Dat is in alle landen zo. Je
kunt dus twee dingen doen: zelf
in de multiplexen gaan zitten of
wachten tot iemand anders het
doet. Multiplexen zijn gewoon
een wereldwijde trend, daar kun
je je niet aan onttrekken." Wolff
kiest als ondernemer dan ook
duidelijk voor de eerste optie, al
ziet hij als consument de meer
waarde van een multiplex niet.
"Ik denk dat een multiplex wel
ander publiek trekt. Vooral jonge
mensen hebben het gevoel dat er
iets gebeurt in zo'n complex. Er is
veel leven, er zijn veel mensen,
diverse bars. In werkelijkheid
gebeurt er niks, maar het heeft
drs. Rob de Waard
1 6
die uitstraling. Daar komt nog de
misvatting bij dat de kwaliteit
van de stoelen, het geluid en het
beeld beter is dan in andere bios
copen. Terwijl daar vaak dezelfde
stoelen staan en ook de techniek
hetzelfde is. Je kunt het geloven
of niet maar het is echt waar."
Locatie is bepalend
Voor het bouwen van de multi
plexen werkt WCG samen met
buitenlandse bedrijven. In Am
sterdam is dat het Australische
concern Greater Union, in
Enschede het Duitse Kieft Kieft
Filmtheater. "Wij hebben ervoor
gekozen om de uitbreidingsplan
nen voor multiplexen gezamen
lijk te doen,
omdat deze
bedrijven al veel
ervaring hebben
op dit gebied en
omdat je sterker
staat als je je
voorziet van een
zware partner.
Zij willen graag
een nationale
partner in
Nederland,
omdat wij hier
de weg weten,"
verklaart de heer
Wolff. Directeur
theaters drs. Rob de Waard is
degene die zich bezighoudt met
het voortraject van dit soort
nieuwe plannen. "Ik besteed veel
tijd aan het in beeld brengen van
de bioscoopsituatie in Nederland,
afgezet tegen waar wij graag zou
den willen zitten. Ik investeer veel
in het opbouwen van een net
werk met onder andere gemeen
ten en projectontwikkelaars. Je
kunt niet zomaar voor de land
kaart gaan zitten en wat plaatsen
prikken om eens een bioscoop te
gaan bouwen," vertelt Rob de
Waard. "Dat netwerk is heel
belangrijk. Soms gaan we zelf de
boer op, maar het kan ook dat
een gemeente ons benadert." Er
komt veel kijken bij het kiezen
van goede locaties. Je moet een
beeld hebben van de publieks-
stromen, de verkeersstromen,
andere aanwezige uitgaansmoge
lijkheden, parkeergelegenheid.
"Het is spannend om op zoek te
gaan, de sfeer te proeven en daar
progressie in te maken.
Contacten met gemeenten zijn
telkens anders. De een heeft een
heel duidelijk bioscoopbeleid en
de ander laat heel veel aan de
particulier over. Dat vind ik heel
boeiend," zegt Rob de Waard. De
locatie is uiteindelijk sterk bepa
lend voor het soort bioscoop dat
er komt. De nieuwe multiplexen
in Amsterdam en Enschede krij
gen dan ook een eigen invulling.
Succes ongrijpbaar
De programmering voor de ver
schillende theaters wordt ver
zorgd door Marianne Wolff en
Tjitze Jan Dijkema. Twee avon
den in de week screenen ze nieu
we films in de eigen showroom.
"Na afloop geven we een privé
oordeel (vind ik het een leuke
drs. Marianne L. Wolff
film) en een zakelijk oordeel (ik
heb er niks mee, maar het heeft
elementen waardoor het toch een
hit kan worden, zoals populaire
muziek, een actueel onderwerp of
een populaire acteur). Van
"Pokémon" snapten wij bijvoor
beeld niets, maar als je weet dat
het zo'n hype is, kun je voorzien
dat die film het wel goed zal
doen," vertelt Tjitze Jan Dijkema.
Marianne Wolff: "Je krijgt films
aangeboden, je weet hoe hij in
Amerika loopt, je kent de distri
buteur, je kent je publiek een
beetje en aan de hand daarvan
probeer je in te schatten wat hij
gaat doen. Als je twijfelt kun je
het nog eens uitproberen in de
sneak preview. Als we een film
echt mooi vinden, zullen we er
altijd iets mee doen. Maar het
blijft ongrijpbaar en iedereen zit
er weleens naast."
De sneak previews worden ver
zorgd door Lex Veerkamp, de
marketing- en pr-man van Wolff
Cinema Groep. "Sneak previews
zijn een goed middel om de doel
groepen voor een film te verbre-