dr. J.Ph. Wolff Hij zet overigens zo zijn vraagte kens bij die ontwikkelingen: "In elk geval lopen we wat achter in Nederland, onder andere doordat het hier zo moeilijk is om een bouwvergunning te krijgen voor een multiplex. Dat geldt overi gens net zo goed voor een meu belboulevard, niet alleen voor bioscopen. Het positieve effect van zo'n multiplex op het netto totale bioscoopbezoek is trou wens minder dan men vaak aan neemt. Maar als er een multiplex komt in een stad, trekt deze wel publiek weg van andere biosco pen. Dat is in alle landen zo. Je kunt dus twee dingen doen: zelf in de multiplexen gaan zitten of wachten tot iemand anders het doet. Multiplexen zijn gewoon een wereldwijde trend, daar kun je je niet aan onttrekken." Wolff kiest als ondernemer dan ook duidelijk voor de eerste optie, al ziet hij als consument de meer waarde van een multiplex niet. "Ik denk dat een multiplex wel ander publiek trekt. Vooral jonge mensen hebben het gevoel dat er iets gebeurt in zo'n complex. Er is veel leven, er zijn veel mensen, diverse bars. In werkelijkheid gebeurt er niks, maar het heeft drs. Rob de Waard 1 6 die uitstraling. Daar komt nog de misvatting bij dat de kwaliteit van de stoelen, het geluid en het beeld beter is dan in andere bios copen. Terwijl daar vaak dezelfde stoelen staan en ook de techniek hetzelfde is. Je kunt het geloven of niet maar het is echt waar." Locatie is bepalend Voor het bouwen van de multi plexen werkt WCG samen met buitenlandse bedrijven. In Am sterdam is dat het Australische concern Greater Union, in Enschede het Duitse Kieft Kieft Filmtheater. "Wij hebben ervoor gekozen om de uitbreidingsplan nen voor multiplexen gezamen lijk te doen, omdat deze bedrijven al veel ervaring hebben op dit gebied en omdat je sterker staat als je je voorziet van een zware partner. Zij willen graag een nationale partner in Nederland, omdat wij hier de weg weten," verklaart de heer Wolff. Directeur theaters drs. Rob de Waard is degene die zich bezighoudt met het voortraject van dit soort nieuwe plannen. "Ik besteed veel tijd aan het in beeld brengen van de bioscoopsituatie in Nederland, afgezet tegen waar wij graag zou den willen zitten. Ik investeer veel in het opbouwen van een net werk met onder andere gemeen ten en projectontwikkelaars. Je kunt niet zomaar voor de land kaart gaan zitten en wat plaatsen prikken om eens een bioscoop te gaan bouwen," vertelt Rob de Waard. "Dat netwerk is heel belangrijk. Soms gaan we zelf de boer op, maar het kan ook dat een gemeente ons benadert." Er komt veel kijken bij het kiezen van goede locaties. Je moet een beeld hebben van de publieks- stromen, de verkeersstromen, andere aanwezige uitgaansmoge lijkheden, parkeergelegenheid. "Het is spannend om op zoek te gaan, de sfeer te proeven en daar progressie in te maken. Contacten met gemeenten zijn telkens anders. De een heeft een heel duidelijk bioscoopbeleid en de ander laat heel veel aan de particulier over. Dat vind ik heel boeiend," zegt Rob de Waard. De locatie is uiteindelijk sterk bepa lend voor het soort bioscoop dat er komt. De nieuwe multiplexen in Amsterdam en Enschede krij gen dan ook een eigen invulling. Succes ongrijpbaar De programmering voor de ver schillende theaters wordt ver zorgd door Marianne Wolff en Tjitze Jan Dijkema. Twee avon den in de week screenen ze nieu we films in de eigen showroom. "Na afloop geven we een privé oordeel (vind ik het een leuke drs. Marianne L. Wolff film) en een zakelijk oordeel (ik heb er niks mee, maar het heeft elementen waardoor het toch een hit kan worden, zoals populaire muziek, een actueel onderwerp of een populaire acteur). Van "Pokémon" snapten wij bijvoor beeld niets, maar als je weet dat het zo'n hype is, kun je voorzien dat die film het wel goed zal doen," vertelt Tjitze Jan Dijkema. Marianne Wolff: "Je krijgt films aangeboden, je weet hoe hij in Amerika loopt, je kent de distri buteur, je kent je publiek een beetje en aan de hand daarvan probeer je in te schatten wat hij gaat doen. Als je twijfelt kun je het nog eens uitproberen in de sneak preview. Als we een film echt mooi vinden, zullen we er altijd iets mee doen. Maar het blijft ongrijpbaar en iedereen zit er weleens naast." De sneak previews worden ver zorgd door Lex Veerkamp, de marketing- en pr-man van Wolff Cinema Groep. "Sneak previews zijn een goed middel om de doel groepen voor een film te verbre-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 15