2 VOOR 1 VAN START u X cc 0 u, z HET BIOSCOOPBEDRIJF STEUNT SLACHTOFFERS ENSCHEDE door: R. Muller Wanneer u dit artikel leest is de twee voor een actie van start gegaan. Een veel gestelde vraag is of wij als NFC reacties hebben vernomen over de acceptatie. Ondanks dat het moeilijk te meten is, zijn de signalen vanuit de bankwereld posi tief. Ook vanuit de bioscopen wordt positief gereageerd, alhoewel er toch nog biosco pen zijn die sceptisch tegen over de actie staan. Deze scepsis hadden wij natuurlijk verwacht, want er valt natuurlijk altijd wel wat op te merken. Enkele problemen deden zich voor met de aansluiting van de chipautomaten en de ontvangst van deze automaten. In het geval zich dit voordeed zijn de meeste problemen opgelost. Alleen de zogenaamde transac tielezer was wellicht meer opmerkelijk. De meeste biosco pen hadden niet verwacht dat dit een klein apparaatje betrof, aan een sleutelhanger. Hierdoor ontstond enige verwarring. Door de opmerkzaamheid van enkele bedrijfsleiders, die de laatste informatie hadden gele zen, kon dit onmiddellijk wor den verholpen. Afspraken niet nakomen Een ander hardnekkig 'feno meen' dat zich nog blijft voor doen, zijn parallel lopende acties tijdens de twee voor een actieperiode. Het is natuurlijk moreel gezien niet juist dat afspraken over een actievrije periode niet worden nageko men. Daarbij komt dat het effect van promotionele bios coopacties die elkaar doorkrui sen een negatieve uitwerking hebben op de bioscoopbezoeker. Niet alleen de bezoeker raakt in verwarring, ook het bioscoop personeel kan door een andere actie in verwarring worden gebracht. "Schitterende films" Ondanks enkele minder positie ve aspecten is het overgrote deel van de branche enthousiast. Dit uit zich niet alleen in de reacties die wij mogen ontvangen, maar ook de wijze waarop distribu teurs en bioscopen inspelen op de actie. Per slot van rekening bieden wij het mooiste alterna tief voor het dominante EK- voetbal. Dit is zeker terug te vinden in het product dat distri buteurs uitbrengen of recent uitgebracht hebben. Een quote van Max van Praag van U.I.P.: "Ik breng in deze periode schit terende films uit voor een over wegend vrouwelijk publiek". Grote vraag naar extra materiaal Ook de bioscopen laten zien dat het in juni extra de moeite waard is om een film te gaan zien. Het opvallende reclame materiaal heeft een prominente plaats in de bioscopen gevon den. Ook is er een grote vraag naar extra reclamemateriaal. Een overduidelijk bewijs dat er in de branche een enorme bereidwilligheid is om er een succes van te maken. Laten wij concluderen dat het enthousias me binnen de bioscoopbranche de wat minder positieve aspec ten overschaduwt. mam Het verzoek van Het Nederlandse Rode Kruis om een bioscoopcollecte te organiseren voor de slacht offers van de vuurwerkramp in Enschede kwam als een welkome mogelijkheid om te laten zien dat de branche niet onverschillig staat tegenover het leed wat velen is overkomen. De onder staande tekst is afkomstig van het Nederlandse Rode Kruis. In een relatief korte tijd zijn wij in staat geweest een landelijke inzamelingsactie voor de slacht offers van de ramp in Enschede te realiseren. Dit heeft alleen kunnen gebeuren dankzij de bereidheid van vele mensen om tussen hun dagelijkse werk zaamheden door, met volle overgave en enthousiaste inzet mee te werken. Bij het ter perse gaan van dit magazine was er nog geen zicht op hoeveel bioscopen daadwer kelijk hun medewerking hebben verleend. Het vermoeden bestaat dat er sprake is geweest van een grote landelijke dek king. Na afloop van de actie hebben wij diverse reacties van onze vrijwilligers ontvangen over de fantastische ontvangst en ondersteuning van het per soneel in de bioscopen. Dit alles is een groot compliment waard! Een speciaal woord van dank gaat uit naar de NFC die op onnavolgbare wijze deze actie in een record tempo heeft gereali seerd. Natuurlijk beseffen wij ons terdege dat mede door de zeer korte voorbereidingstijd de actie op een aantal punten niet geheel vlekkeloos verlopen is. In sommige gevallen was een loka le afdeling van het Nederlandse Rode Kruis niet in staat om op zo'n korte termijn voldoende vrijwilligers en/of collectebus sen aan te leveren. Het is ook mogelijk dat er überhaupt geen contact is geweest tussen een bioscoop en een lokale afdeling van het Nederlandse Rode Kruis. Bovengenoemde punten zijn wellicht gelegen in het feit dat de aankondiging van de actie te laat onder de aandacht van een afdeling is gekomen. Onze organisatie bestaat voorname lijk uit vrijwilligers die zich niet dagelijks (kunnen) bezighouden met de Rode Kruis werkzaamhe den. Wij vragen hiervoor uw begrip. Hoewel de totaalopbrengst nog niet bekend is spreken wij alvast van een geslaagde actie en danken u hartelijk voor uw bijdrage en betrokkenheid. Zodra de totaalopbrengst van de actie bekend is zullen wij u hiervan op de hoogte stellen. 1 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 20