u E II Z PROMINENTEN OP DE BRES VOOR VERDRAAGZAAMHEID Filmbedrijf verleent medewerking aan campagne intolerantie Op donderdag 18 mei jongstleden kon men het antwoord vernemen op de vraag 'Wat is het geheim van tolerantie?' Dit antwoord werd gegeven door Roger van Boxtel, minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid. door: R. Muller foto's: A. Kruijs Het zal u zeker niet ontgaan zijn dat intolerantie, fysiek en verbaal geweld steeds meer aan de orde van de dag zijn. Ook onze branche is al meerdere malen met intolerant gedrag van bioscoopbezoekers gecon fronteerd. De Stichting Tolerance Unlimited heeft in 1999 een zeer opvallend filmpje laten maken waarin dit verschijnsel op indringende wijze aan de kaak wordt gesteld. Een filmpje dat zeker in de omgeving van 'het grote witte doek' een enor me indruk zal achter laten. Bekende Nederlanders steunen actie Hugo Fernandes Mendes (direc teur Coördinatie Integratie Minderheden, Ministerie van Binnenlandse Zaken), actrice ^Isa Hoes, Ivo Opstelten, bur gemeester van Rotterdam en Humberto Tan, tv-presentator en journalist belden tijdens deze presentatie het antwoord door aan voor aanstaande personen, die kenbaar maak ten welke actie zij zullen ondernemen om het ant woord uit te dragen. Tooske Breugem (vj TMF), Hedy d'Ancona (Voorzitter Commissie Openbare Vrijheden Europees Parlement) en Jan Franssen (Commissaris der Koningin in de provincie Zuid Holland) gaven hun eigen statement. Campagne op scholen In een eerder stadium werden er tienduizenden posters ver spreid op scholen in het land met de vraag: 'wat is het geheim van tolerantie?' Vanaf 18 mei werden er nieuwe pos ters verspreid met het ant woord op deze vraag: 'Respect. Simpel toch?' Maar ook in commercials op radio en televi sie werd antwoord gegeven op deze vraag. Dit gebeurde door de vrijwillige medewerking van tal van bedrijven zoals de STER, HMG en TMF. Andere prominente personen gaven hun medewerking om het antwoord te verspreiden zoals de heer Den Besten van de NS die het antwoord op alle NS stations liet omroepen, de heer Cerfontaine van Schiphol deed hetzelfde, staatssecretaris Karin Adelmund verspreidde het antwoord naar de scholen, fractievoorzitter van Groen Links Paul Rosenmöller opende het digitale gastenboek van Tolerance en nodigde de Tweede Kamer uit te reageren. Warner Home Video zette de commercial op al haar banden. Dit is slechts een 'greep' uit de vele toezeggingen die zijn bin nengekomen. Allen werkten vrijwillig en belangeloos mee om deze belangrijke boodschap onder de aandacht te brengen van het publiek. Bioscoopbedrijf doet mee Ook deed NFC Marketing een dringend beroep op de bios coopbranche om de com mercial te vertonen en om de affiches in de bioscoop een prominente plaats te geven. Alle bioscopen stemden in met deze actie, waardoor het Nederlandse filmbedrijf heeft aangegeven niet onverschillig te staan tegenover deze negatieve ontwikkelingen in onze maat schappij in het algemeen en onze branche in het bijzonder. De Stichting Tolerance Unlimited spreekt haar dank uit voor de enorme inzet van de totale bioscoopbranche. 20 o

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 21