BUSINESS AS USUAL?! o u o O I- Een omzetstijging van 10%, een speciale edition bioscoopbon van "M:l-2", nieuwe ontwerpen van geschenkenveloppen en het afscheid van twee bestuursleden, de Stichting Nationale Bioscoopbon doet haar werk as usual! door: F. Smit Ui Over de eerste twintig weken van 2000 is de omzet 10% hoger geweest dan in het vorige (record)jaar. 'Business as usual' zou u wellicht denken; dergelij ke percentages heeft u de afge lopen jaren wel vaker gezien. Toch is er wel degelijk wat aan de hand. De business-to-busi- ness markt loopt over de eerste vier maanden zo'n 50% achter. De bioscopen lopen 6,2% voor en de VW's scoren bijna drie keer zo hoog. De b-to-b markt blijft grillig en zal dat altijd blij ven, maar het uitbreiden van het aantal verkooppunten (de VWs) geeft een structurele plus aan de verkopen. Momenteel worden gesprekken gevoerd met grote Internetwinkels en een groot verkoopkanaal over ver koop van de bioscoopbon. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. "M:l-2" Special Edition Medio juni zal in samenwer king met UIP de "M:I-2" special edition op de markt worden gebracht. Het is de eerste keer dat gedurende de zomer een special edition wordt uitge bracht. De samenwerking met UIP is de meest vergaande, die wij tot op heden gehad hebben met een filmverhuurder. Niet alleen zal in veel communica tie-uitingen van "M:I-2" de special edition worden aange kondigd, ook zijn wij in staat om een aantal zakelijke relaties uit te nodigen voor de grote première. De eerste filmver huurder heeft zich inmiddels al gemeld voor een samenwerking in november. Geschenkenveloppen In de loop van de zomer zullen wij een aantal speciale geschenkenveloppen op de markt brengen. Hieraan ligt een aantal redenen ten grondslag. Tijdens de NFC regiodagen bleek er bij de onafhankelijke exploitanten veel animo voor te zijn. De klanten vragen er steeds vaker naar en een aantal exploitanten heeft zelf al spe ciale enveloppen. Bijkomend voordeel is dat de enveloppen de exploitanten de mogelijkheid bieden om marge te maken. De enveloppen zullen (evenals de filmblikken) tegen kostprijs door ons aan de exploitanten worden aangeboden. Binnenkort zal naar de biosco pen een schets van een aantal mogelijke enveloppen worden gestuurd. De populairste enve loppen zullen uiteindelijk in productie worden genomen. Joint promotions media Een belangrijk deel van de com municatie buiten de bioscopen wordt gerealiseerd door joint promotions en barters met ver schillende media. Onlangs heeft Kotex voor de tweede keer een actie met de Nationale Bioscoopbon gedaan. Zoals het er nu naar uitziet zal deze actie de vorige, die zo succesvol was dat besloten werd om hem (een paar jaar later) te herhalen, ruim overtreffen. De actie is voor de bioscoopbon in ieder geval een groot succes geweest met veel exposure voor de bon en een groot aantal verkochte bonnen. Ook worden er regel matig acties gedaan met de bioscoopbon, die zich puur op de b-to-b markt richten. Voor deze markt heeft de bon zich ook een succesvol cadeau getoond. In de eerste paar maanden van 2000 hebben SCA (Tork) en Sony de bon met suc- ces ingezet. De actie van Sony werd ondersteund door adver tenties, die van SCA door een grote mailing. Op media-gebied hebben wij in mei veel exposure gehad door deelname aan de grote 'pin win' actie van de SNS Bank in samenwerking met Sky Radio. Niet alleen werden dagelijks de winnaars van de Nationale Bioscoopbon genoemd op Sky Radio, de bon werd ook afge beeld in de actiefolder, die in alle filialen van de SNS Bank op de toonbank stond. Bestuur Bij het verschijnen van dit nummer hebben twee van de drie bestuursleden die sinds de oprichting van de stichting het beleid hebben bepaald, afscheid genomen. Wil Ruyters en Will van Dommelen hebben samen met Abel Abeln, Frank van der Putte, Frank Smit en de mede werkers van het NFC bureau de omzet van de Nationale Bioscoopbon van zo'n fl. 4,5 miljoen naar fl. 13 miljoen in 1999 gebracht. Ad Weststrate (CineCity Vlissingen) en Rob de Waard (Wolff Groep) zullen samen met Abel Abeln het nieuwe bestuur vormen. Er zit nog steeds enorm veel poten tieel in de Nationale Bioscoopbon en ook het nieuwe bestuur zal met uw hulp meer en meer extra bezoekers naar de bioscopen blijven trekken. Kortom: business as usual! 2 1 WêêêÊ v.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 22