de film op tv is geweest kun je hem niet meer exploiteren. Je kunt er geen boek van uitgeven, geen video's etc. Maar voor technici is de situatie zeker gun stig. Je merkt nu al dat er een tekort aan is. Maar dat de tarie ven omhoog schieten, zoals laatst in De Volkrant stond, is echt overdreven." Wat bedoeld u met sanerende werking, zouden er organisa ties moeten verdwijnen? Daar hebben wij helemaal geen zeggenschap over. Als mensen bij elkaar willen komen, moeten ze dat vooral doen, al is het maar voor de gezelligheid. NEDERLANDSTALIGE POPMUZIEK EN MUSICALS GELOOF IK ABSOLUUT DAT ER EEN PUBLIEK IS VOOR NEDERLANDSE FILMS." Maar worden de NVS en de Samenwerkende Film Organisaties (SFO) niet over bodig? Het is inderdaad de bedoeling dat de SFO opgaat in de Federatie Filmbelangen. Maar de NVS is nu juist een organisatie die niet opgeheven kan worden. Als lid van de NFC kan de NVS anders geen potten bre ken. Dat is zo, ja. De NVS zit nu al sinds mensenheugenis bij de NFC en we moeten nu toch con cluderen dat dat niet werkt. Het is ons door de NFC zelfs verbo den om NFC-briefpapier te gebruiken om ons standpunt kenbaar te maken als dat tegen gesteld is aan dat van de filmdis tributeurs en bioscoopexploitan ten. Het zou heel goed kunnen dat wij de NVS uit de NFC terugtrekken en dat de Federatie voortaan de belangen tegenover die partijen gaat uitdragen. Heeft u een machtsmiddel om hen ertoe te brengen meer Nederlandse films in de bioscopen te vertonen? Dat zal moeilijk gaan, distribu teurs en exploitanten kiezen toch voor het grote geld. Ik denk dat we het via de overheid moeten spelen. De regering wil culturele films, maar als die af zijn, zijn ze alleen te zien in het Ketelhuis. Er wordt niets gedaan aan het uitbrengen van de film. Voor theater en popmuziek bestaan gesubsidieerde podia; voor films niet. En vervolgens zegt Rick van der Ploeg dat wij betere films moeten maken. Nee, het ligt niet aan de films maar aan de vertoningsinfra structuur. Ik pleit voor een sub sidie de eerste weken dat een film in een bioscoop draait. Als ik kijk naar het succes van de Nederlandstalige popmuziek en musicals geloof ik absoluut dat er een publiek is voor Nederlandse films." Jan van Dommelen, voorzitter van de NFC, reageert laconiek op de suggestie van Lagestee om de NVS terug te trekken uit de NFC: "Mij is daar niets van bekend. Ik voer in het federatiebestuur het overleg met de NVS-voorzitter, René Scholten, en die heeft nooit iets dergelijks gesuggereerd. Ik zou het zeer onverstandig vinden de NVS uit de NFC te halen. De NVS draagt financieel niet bij en wij organiseren toch allerlei pro motionele acties voor de Nederlandse speelfilm. Het Holland Film House in Cannes is zo'n voorbeeld." "DE NVS ZIT NU AL SINDS M ENSENGEHEUGE- NIS BIJ DE NFC EN WE MOETEN NU TOCH CON CLUDEREN DAT DAT NIET WERKT." Maar er zijn bar weinig Nederlandse films in de bios coop te zien. Dat ligt aan het soort films dat gemaakt wordt. "Lek" is in de bioscopen groot uitgebracht." Van Dommelen ziet de functie van de NFC ook op Europees niveau. "In de NFC zijn producenten verenigd met distributeurs en bioscoopondernemers. Dat is in Europa een unieke combinatie. Er doen zich allerlei nieuwe ont wikkelingen voor: digitalisering, het Internet, de grensoverschrij dende-, financierings- en afzet mogelijkheden. Wij moeten gezamenlijk optrekken om op die ontwikkelingen in te kun nen inspelen." Vlnr: Digna Sinke, staatssecretaris Rick van der Ploeg, Martin Lagestee en Wim Verstappen tijdens de oprichtingsmanifestatie van de Federatie Filmbelangen. 2 5 "ALS IK KIJK NAAR HET SUCCES VAN DE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 25