de film op tv is geweest kun je
hem niet meer exploiteren. Je
kunt er geen boek van uitgeven,
geen video's etc. Maar voor
technici is de situatie zeker gun
stig. Je merkt nu al dat er een
tekort aan is. Maar dat de tarie
ven omhoog schieten, zoals
laatst in De Volkrant stond, is
echt overdreven."
Wat bedoeld u met sanerende
werking, zouden er organisa
ties moeten verdwijnen?
Daar hebben wij helemaal geen
zeggenschap over. Als mensen
bij elkaar willen komen, moeten
ze dat vooral doen, al is het
maar voor de gezelligheid.
NEDERLANDSTALIGE
POPMUZIEK EN MUSICALS
GELOOF IK ABSOLUUT
DAT ER EEN PUBLIEK IS
VOOR NEDERLANDSE
FILMS."
Maar worden de NVS en de
Samenwerkende Film
Organisaties (SFO) niet over
bodig?
Het is inderdaad de bedoeling
dat de SFO opgaat in de
Federatie Filmbelangen. Maar de
NVS is nu juist een organisatie
die niet opgeheven kan worden.
Als lid van de NFC kan de
NVS anders geen potten bre
ken.
Dat is zo, ja. De NVS zit nu al
sinds mensenheugenis bij de
NFC en we moeten nu toch con
cluderen dat dat niet werkt. Het
is ons door de NFC zelfs verbo
den om NFC-briefpapier te
gebruiken om ons standpunt
kenbaar te maken als dat tegen
gesteld is aan dat van de filmdis
tributeurs en bioscoopexploitan
ten. Het zou heel goed kunnen
dat wij de NVS uit de NFC
terugtrekken en dat de Federatie
voortaan de belangen tegenover
die partijen gaat uitdragen.
Heeft u een machtsmiddel
om hen ertoe te brengen
meer Nederlandse films in de
bioscopen te vertonen?
Dat zal moeilijk gaan, distribu
teurs en exploitanten kiezen
toch voor het grote geld. Ik
denk dat we het via de overheid
moeten spelen. De regering wil
culturele films, maar als die af
zijn, zijn ze alleen te zien in het
Ketelhuis. Er wordt niets gedaan
aan het uitbrengen van de film.
Voor theater en popmuziek
bestaan gesubsidieerde podia;
voor films niet. En vervolgens
zegt Rick van der Ploeg dat wij
betere films moeten maken.
Nee, het ligt niet aan de films
maar aan de vertoningsinfra
structuur. Ik pleit voor een sub
sidie de eerste weken dat een
film in een bioscoop draait. Als
ik kijk naar het succes van de
Nederlandstalige popmuziek en
musicals geloof ik absoluut dat
er een publiek is voor
Nederlandse films."
Jan van Dommelen, voorzitter
van de NFC, reageert laconiek op
de suggestie van Lagestee om de
NVS terug te trekken uit de NFC:
"Mij is daar niets van bekend. Ik
voer in het federatiebestuur het
overleg met de NVS-voorzitter,
René Scholten, en die heeft nooit
iets dergelijks gesuggereerd. Ik
zou het zeer onverstandig vinden
de NVS uit de NFC te halen. De
NVS draagt financieel niet bij en
wij organiseren toch allerlei pro
motionele acties voor de
Nederlandse speelfilm. Het
Holland Film House in Cannes
is zo'n voorbeeld."
"DE NVS ZIT NU AL
SINDS M ENSENGEHEUGE-
NIS BIJ DE NFC EN WE
MOETEN NU TOCH CON
CLUDEREN DAT DAT NIET
WERKT."
Maar er zijn bar weinig
Nederlandse films in de bios
coop te zien.
Dat ligt aan het soort films dat
gemaakt wordt. "Lek" is in de
bioscopen groot uitgebracht."
Van Dommelen ziet de functie
van de NFC ook op Europees
niveau.
"In de NFC zijn producenten
verenigd met distributeurs en
bioscoopondernemers. Dat is in
Europa een unieke combinatie.
Er doen zich allerlei nieuwe ont
wikkelingen voor: digitalisering,
het Internet, de grensoverschrij
dende-, financierings- en afzet
mogelijkheden. Wij moeten
gezamenlijk optrekken om op
die ontwikkelingen in te kun
nen inspelen."
Vlnr: Digna Sinke, staatssecretaris Rick van der
Ploeg, Martin Lagestee en Wim Verstappen
tijdens de oprichtingsmanifestatie van de
Federatie Filmbelangen.
2 5
"ALS IK KIJK NAAR HET
SUCCES VAN DE