Boxoffice: Dus dat staat niet op de soundtrack. U moet er niks van hebben. Gibson: "Nou ja. Alles is op hem gebaseerd. In het zuiden heb je het Francis Marion Hotel en het Francis Marion Memorial Park en Francis Marion Public Toilets en alles. Hij heeft daar ongelofelijke dingen gedaan. Hij verdeelde de Britse troepen, waardoor ze George Washington niet konden verslaan. Die Washington heeft trouwens nooit een grote overwinning behaald. Het is een wonder dat de kolonies ooit hun onafhanke lijkheid hebben gekregen. Als je de geschiedenis leest is dat echt verbazingwekkend." Boxoffice: Het is ongelofelijk dat een film, zoals "Brave- heart" de geschiedenis weer tot leven brengt, waardoor het dan allemaal uitvergroot wordt. Gibson: "Ja, ik houd van ge schiedenis en uitzoeken wat er echt gebeurd is in het verleden. Als je er een film over maakt, moet je de waarheid soms een beetje verdraaien. Niet te veel, niet echt. Net zoals in 'Braveheart' zijn in deze film de meest filmische stukken juist echt waar. Ik denk dat Roland Emmerich er heel goed in geslaagd is de film toegankelijk te maken voor het hedendaagse publiek, zowel door de karakters als door de situaties en de humor. Zelfs door het geweld. Zo heb je de kans dat er een soort belangstelling voor de geschiedenis van dit land ont staat. Zeker in het begin van een nieuw millennium is het goed om terug te kijken en te denken: 'Waar komen we vandaan?'." Boxoffice: Als u zegt dat som mige delen van de film de echte geschiedenis vertellen, welke zijn dat dan? Gibson: "Bijvoorbeeld als je leest over de mannen, die de grondwet of de onafhankelijk heidsverklaring toen hebben ondertekend, al die kerels had den een afschuwelijk leven! Veschrikkelijke dingen meege maakt! Ze zijn gemarteld, gevangen genomen, hun kinde ren zijn afgeslacht, dat soort afzichtelijke dingen. Later wer den ze gek en gingen ze in een inrichting of pleegden zelf moord. Dat soort beelden zitten ook in de film. Niet om de sen satie of het geweld, wat je zou kunnen denken. Wij hebben het juist nog een beetje kalm aan gedaan. Er zijn nog veel ergere dingen gebeurd, echt walgelijk." Boxoffice: En die zie je niet in de film? Gibson: "Nee. Alleen toespelin gen. Hij praat bijvoorbeeld over wat hij in andere oorlogen gedaan heeft, zoals soldaten ver minken en hun tong of hun vingers de ene kant op sturen en ogen en benen en voeten, zelfs hoofden, de andere kant op. Hij stuurde dat met de post naar mensen toe. Zo barbaars ging het er aan toe." Boxoffice: Was u bang dat de film erg op "Braveheart" zou gaan lijken? Gibson: "Nee dat niet. Vanzelfsprekend zijn er altijd overeenkomsten als het gaat om de strijd voor onafhankelijkheid, maar de films lijken niet echt op elkaar." Boxoffice: Vindt u het niet gek dat Australiërs het ver haal van de Amerikaanse Revolutie vertellen? (Gibson is opgevoed en woont in Australië, alhoewel hij in Peekskill, NY werd geboren). Gibson: "En een Duitser (Emmerich) en een halve Filippino (producer Dean Devlin). Ik weet niet of Roland dacht: 'Goh, er zijn allemaal buitenlanders gecast'. Bovendien was iedereen in die tijd uit een ander land afkom stig: Engeland, Schotland, Frankrijk, uit West Europa voor namelijk. Ik weet het niet. Misschien konden ze hier niet precies de acteurs vinden met de kwaliteiten, die ze wilden." Boxoffice: Wat vindt u ervan om constant 'De Sexieste, Mooiste Man, Die Ooit Op Aarde Rondliep' genoemd te worden? "Oh mijn god! Kijk naar dat joch hier, Heath Ledger, die daar in de tuin poseert met zijn korte blonde haar en zijn oranje met zilveren shirt. Kijk naar hem en dan weet je dat het niet meer waar is!", zegt hij lachend. "THE PATRIOT" Regie: Roland Emmerich Met: Mei Gibson - Heath Ledger - Joely Richardson Release: Columbia TriStar Films Datum: 27 juli 2000 Bewerking artikel: Anne Marie van Vollenhoven Een samenwerking met het blad Boxoffice maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws u regelmatig een Nederlandse bewerking kan aanbieden van een artikel afkom stig uit dit Amerikaanse vakblad. Mocht u meer informatie willen hebben over Boxoffice, dan kunt u contact opnemen met de redactie. 3 O .«n,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 32