DAGBOEKIMPRESSIE HOLLAK) FILM HOUSE CANNES 2000 Voor de eerste keer werd het Internationale Film Festival van Cannes opgeluisterd door het Holland Film House, een ontmoetingsplaats voor Nederlandse vertegenwoordigers uit de filmsector. Een van de organisatoren, Fred de Haas, hield voor Holland Film Nieuws een dagboek bij. door: F. de Haas De Grolsch bar 7 mei Het is zondag. Vandaag komen de Grolsch-bouwers met hun vrachtwagen aan. Het blijkt dat de wandpanelen en vloerdelen ergens bij een brouwerij depot zijn aangekomen en pas dinsdag kun nen worden opgehaald. Er is maandag een Franse nationale feestdag! Desondanks kan het op bouwen van het terras wel begin nen. Het is geen mooi weer, het regent, waait en het is koud. Ik hoor dat het thuis 28 graden is. 8 tot en met 10 mei De inrichting gaat voorspoedig. Op woensdag 10 mei zijn alle medewerkers ook aangekomen. Wij houden een korte werkbe spreking. Iedereen is razend enthousiast om te beginnen. 11 mei Na een volledig verregende Festivalopening gisteravond zijn wij erg benieuwd of ons ontbijt belangstelling zal trekken. Wij hebben maar voor tien man ont bijt besteld. Er is echter genoeg pindakaas, hagelslag en muisjes in voorraad. De eerste ontbijter is Hans Beerekamp van NRC Handelsblad. Hij zet met veel enthousiasme zijn tanden in een croissantje. Er komen veel Nederlanders in Cannes aan. Ze zijn nieuwsgierig naar ons Film House. De eerste reacties zijn gelukkig goed. 12 mei Het ontbijt wordt beter bezocht en begint duidelijk naam te maken. De medewerkers uit Vlissingen en het echtpaar Kraan van Grolsch uit Frankrijk begin nen zich in hun element te voe len. Rond borreltijd is het al aar dig vol en de sfeer is opperbest. De directie van Indies Film Distribution wil een receptie afspreken om hun relaties te kunnen ontvangen. Wij zoeken uit of we in de rondleiding door Cannes van staatssecretaris Van der Ploeg zijn opgenomen. We blijken morgen van 16.00 tot 16.20 uur in de planning te staan. Wij spreken af dat alle betrokkenen er zullen zijn om aan de staatssecretaris te worden voorgesteld. 13 mei Tot onze verbazing loopt Van der Ploeg met een vertegenwoordiger van de ambassade uit Parijs al om 10.30 uur de tent binnen. Het is nog heel rustig dus hebben we de kans om hem rustig het idee achter het Holland Film House uit te leg gen. Geleidelijk druppelen de Nederlanders binnen. Er ont staat een spon tane en infor mele bijeen komst van de staatssecretaris met vertegen woordigers van de Nederlandse filmindustrie. Het filmfestival uit Vlissingen weet hem te strikken om 's avonds om 18.00 uur hun gezamenlijke borrel met de KRO- TV te komen openen. Dit gebeurt met de aankomst op het strand van een zeemeermin, die aan Van der Ploeg een diepzeeschelp aan biedt met een cadeautje van het festival. Met enige spanning hebben wij afgewacht hoeveel mensen er in het paviljoen en op het terras zouden kunnen. Gelukkig blijken er ongeveer 180 man een drankje te kunnen drinken. Tegen het einde van de receptie begint het nieuws over de vuurwerkramp uit Nederland door te dringen. De Grolsch vertegenwoordigers gaan direct op zoek naar nieuws op het Internet. Later dringt lang zaam de omvang van de ramp tot ons door. De Grolsch vertegen woordigers denken erover om terug te gaan om te helpen. 14 mei Na overleg met het hoofdkantoor wordt besloten dat het Grolsch team beter in Cannes kan blij ven. De situatie in Enschede is nog te onduidelijk. Charles van Droffelaar van Moonlight Film Distributie, is ver baasd dat hij niets over het Holland Film House heeft gehoord. Hij besluit een Happy Hour te sponsoren. Het wordt een geanimeerde recep tie. Via de Grolsch relatie in Cannes hebben wij de mogelijkheid om naast het ontbijt ook hapjes in aller lei prijsklassen te bestellen bij The Factory Café. Initiatiefnemers Fred de Haas en Ad Weststrate tussen hun bezoekers. Het drukbezochte Holland Film House terras. 3 4 15 mei Het ontbijt loopt als een trein. Vandaag hadden wij voor 45 man besteld. Het gaat royaal op! De Nederlanders hebben het juis te gebruik van het film house ontdekt en zijn zeer tevreden. Wij ook trouwens. We hebben dank zij de goede zorgen van onze por tier geen last van vreemde bezoe kers. Er wordt vriendelijk maar duidelijk gecontroleerd aan de ingang. Het team speelt goed op elkaar in en de sfeer onderling is goed. Vandaag komen NFC Marketing voorzitter Eline Danker en mar keting manager René Muller aan om Cannes kort te ervaren vanuit het Holland Film House. Zij kunnen zelfs de competitie voorstelling van vanavond bij wonen. Dat betekent in groot gala tussen de sterren de trap pen van het Palais op. 16 mei NFC Marketing lijkt zeer tevre den met hun bezoek aan Cannes. Inmiddels komen er regelmatig vertegenwoordigers van de spon sors aan. Zij worden door onze eigen "carservice" van het vlieg veld opgehaald. Wij trachten ze zoveel mogelijk de weg te wijzen in Cannes. Vanavond is de gecombineerde borrel van Holland Film met het Nederlands Filmfestival. Het is erg druk, maar het blijft te doen. Om economische redenen wilden ze geen hapjes, maar zouden ze zelf voor chips en nootjes zorgen. Wij zien en proeven echter niets. De receptie verliep, na een wat stroeve start, prima. 17 mei Vanaf het ontbijt zijn de beide computers de laatste dagen con stant in gebruik. Filmfocus.nl heeft de computers bijzonder gebruiksvriendelijk gemaakt zodat er weinig problemen zijn. De laatste receptie, van Indies, ver loopt soepel. Het weer is sedert afgelopen zondag weer als van ouds waardoor het terras, met uitzicht op zee, een aangename plek is om te verblijven. 18 mei De eerste thuisvaarders komen afscheid nemen. Allen zijn tevre den met hetgeen wij ze te bieden hadden. Ze verzekeren ons dat ze volgend jaar zeker terug zullen komen. 19 mei De voorlaatste dag van de markt, hetgeen duidelijk te merken is aan de relatieve rust in de tent. Met John van Zwieteren van Grolsch worden reeds de moge lijkheden en vooral de wensen voor de volgende keer besproken. De Franse vertegenwoordiger van Grolsch, Frank Kraan, heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn Franse relaties uit te nodigen. Wij hebben de indruk dat ook dit een succes geworden is, vooral als de eigenaar van het Factory Café in Cannes, die van de ontbijten en hapjes, aankon digt dat hij volgend jaar ook wil sponsoren. 20 mei In de loop van de middag is het oprui men geblazen. Gelukkig voor Frankrijk zijn er nog enige vaten bier over, die ze maar al te graag houden want ze weten niet hoe de biervoor ziening vanuit Nederland zal gaan lopen als gevolg van de situatie in Enschede. Omstreeks 18.00 uur tappen we voor de laatste keer voor alle medewerkers en de directe buren een stevige pint en gaan we met z'n allen uit eten. 21 mei Holland Film House blijft geslo ten. De bouw- en chauffeurs- ploeg is gisteravond met het vliegtuig teruggekomen. Zij beginnen vandaag met de afbraak van het café en terras. De ploeg uit Vlissingen vertrekt en de familie Kraan gaat terug naar huis in Avignon. Het is een beetje een triest schouwspel om de ruimte die tien dagen heeft gegonsd van de activiteiten, te zien veranderen in een gewoon paviljoen zonder veel inhoud. 22 mei De vrachtwagen is ook weer aan gekomen en kan worden geladen. Niet meer nodig zijnde besluit ik om maar naar huis te gaan rij den. Tot het Holland Film House in 2001. Opening op 9 mei. Staatssecretaris Van der Ploeg wordt geat tendeerd op Film by the Sea. 3 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 36