UI 1 IV Of ik niet wat scherper kan worden in mijn voorwoord. Of ik niet wat vaker de vinger op de zere plek kan leggen. Holland Film Nieuws mag namelijk wel wat venijniger worden. De artikelen mogen wel wat spraakmakender. Bovendien moeten we op zoek naar schrijvers die ons kunnen helpen het af en toe in slaap gesuste bioscoopbedrijf weer een beetje op te peppen en het magazine echt meer dan de moeite waard te maken. Hartstikke goed hoor, die adviezen en wensen van de 'invloedrijken' in onze sector, maar één pittige column en de hel breekt los. Geen verhuurder wil meer adverteren en exploitanten weigeren het blad onder hun personeel te verspreiden, om nog maar te zwijgen over diegenen die hun lidmaatschap van de NFC dreigen op te zeg gen. Ander voorbeeld. Als wij via de contacten in onze zeer gewaardeerde sector in het infor mele circuit iets opvangen en daar in Holland Film Nieuws wat mee willen doen, krijgen we geen poot aan de grond als wij vervolgens bij de bron aankloppen om het nieuws bevestigd te krijgen. Kijk maar wat er gebeurt als we in kaart proberen te brengen welke exploitant waar een bioscoop wil gaan bouwen. "Dan doe je iets niet goed", zal de eerste de beste docent aan de school voor journalistiek zeggen. De redactionele onaf hankelijkheid moet hoog in het vaandel staan. Het is je taak als journalist om... Wel, zo eenvoudig is het dus niet, zeker niet in die kleine bedrijfstak van ons. Aan de ene kant is Holland Film Nieuws een vakblad, een magazine waarin geprobeerd wordt ons vakgebied op een niet al zware manier toe gankelijk te maken voor het personeel in de bioscoop. Aan de andere kant is het een soort personeelsblad, maar dan voor ieder een werkend in deze sector. Wij worden niet voor niets elke keer 'het huisorgaan van De Bond' genoemd en er voortdurend mee geas socieerd (De Bond? De Bond? Wat is dat nu weer?, zullen de jongere bioscoopmedewer kers zich afvragen). Het werk als journalist wordt ons van HFN bemoeilijkt. Dat komt omdat wij als makers in het dagelijkse leven ook nog andere werk zaamheden in deze sector verrichten. Wij kunnen niet met scherp schieten zonder ons zelf te raken, ook al beschikken we over een redactiestatuut dat die al aangehaalde redac tionele zelfstandigheid moet kunnen garan deren. Kijk, dat is pas de vinger op de zere plek, want als deze bedrijfstak ergens last van heeft dan is het wel de bekende petten- cultuur die ervoor zorgt dat alles aan elkaar hangt en dat iedereen - op enkele uitzonde ringen na - zorgvuldig manoeuvreert om het kaartenhuis toch vooral niet in elkaar te laten storten. Dat vraagt diplomatie en tac tiek. Daar hebben ook wij ons aan te hou den. Het zijn de regels die nergens op papier staan, maar die iedereen kent die het spel wil meespelen. Bent u het spoort al bijster? Waar ik op doel is dat het allemaal gewoon draait om de contacten, de kruiwagens, de netwerken. Heb je ze niet, dan kom je niet vooruit en gebruik je ze niet correct dan lig je zo onderuit. Wij kunnen het weten, want het is precies de manier waarop Holland Film Nieuws ook ooit tot stand is gekomen. Wat nu? In de periode die voor ons ligt gaan wij door op de ingeslagen weg, maar sturen we ook bij. Een beetje meer van dit en een beetje minder van dat. Als u dat proces wilt beïnvloeden of er deel van uit wilt maken, dan horen wij het graag. Reacties zijn van harte welkom! En nu op naar Holland Film Nieuws num mer 34.... Jeroen Huijsdens Eindredacteur ■1 I .■I fe i

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 3