m MODERNE FILMVERHUURDERS GAAN DIGITAAL i Ui Ik mw9 w>\ "IJlMaar blijven de moderne filmverhuur- IIII ders? Wanneer kunnen exploitanten eindelijk hun advertentieafdrukken van het Internet downloaden? Misschien wil de NVF ze verzamelen?" p El dorado door: J. Huijsdens Met die woorden begon de Oldenzaalse exploitant Vincent Reumer zijn e-mail die binnen kwam bij de redactie van Holland Film Nieuws."Wie het weet mag het zeggen", zo voeg de hij eraan toe. Een vervolg op het artikel over websites in het vorige nummer van Holland Film Nieuws was daarmee een feit. Eerste stapjes Een zoektocht op het Internet leert dat minder dan de helft van alle filmverhuurders met een eigen site actief is op het World Wide Web. Het zijn toch vooral de Amerikaanse maat schappijen die - zeer waar schijnlijk onder invloed van het buitenland - de eerste stappen 'I hebben gezet in de digitale wereld. Columbia TriStar, UIP en Fox zijn allen met een eigen website op het net te vinden. Warner Bros. heeft een deal gesloten met de zoekmachine van Lycos en het Nederlandse kantoor is derhalve alleen daar te vinden. Opvallend afwezig is Buena Vista International van wie men toch zou verwachten dat ze op het Internet actief zouden zijn. Van de onafhanke lijke distributeurs hebben alleen RCV en Cinemien een plaatsje op het Internet weten in te nemen (de sites van producent Shooting Star en vertoner Filmmuseum die ook distribueren even daargelaten). Van al deze sites neemt die van Fox toch wel de meest opvallende positie in. De site is welis waar aan de druk ke kant, maar steekt qua vormge ving met kop en schouders boven de anderen uit. Maar draait het feitelijk niet om de inhoud? Vooral consumentgericht Wie de webpagina's van de ver huurders bestudeert merkt dat deze vooral consumentgeoriën- teerd zijn. Het meedoen aan prijsvragen, de samenvattingen van de films die nu in de bios copen draaien, informatie over aankomende releases en boven al links naar de officiële websi tes van de films, het is er over het algemeen allemaal wel te vinden. Maar wat is de waarde van een website van een ver huurder voor de consument? Zit die er echt op te wachten om al die sites af te lopen in de hoop de info te vinden die hij nu juist zoekt? Wil hij niet lie ver naar de speciale website van de film waar hij in geïnteres seerd is? Die zijn er tenslotte van elke zichzelf enigszins respecterende productie! Is dat soms de reden waarom het merendeel van de verhuurders niet op het Internet te vinden is? Misschien vinden zij dat ook wel. Wellicht, maar dat laat onverlet dat websites ook te gebruiken zijn voor andere doeleinden. ffifMFi Sliste* EX2E33 Andere doeleinden Waar een website van een ver huurder wel zeer geschikt voor kan zijn is voor de informatie bedoeld voor bioscoopexploi tanten of de pers. Wie de meest basale informatie op een rijtje zet, komt tot de simpele con clusie dat het redelijk eenvou dig moet zijn om dat op de website van een verhuurder neer te zetten. Neem nu eens een praktisch voorbeeld. Op 20 juli vindt de release plaats van "Me, Myself and Irene" van Fox. Dat betekent dat een i o t £L Netscape: IHP-Nether1<in«* ------------------- Ï.BB 1 <j|Un tëd irrternafic rtaf PieU/r es (T^etherfandss ri»'.'«Mllllig* 'S^^^Q De grote M:l-2 prijsvraag! w ■m etscape: ntmtifik ftomi 'M

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 9