veel literatuurverfilmin gen gemaakt worden, lees de Screen er maar op na". Het Algemeen Dagblad zal een prijs van 10.000 euro uitkeren aan de win naar, die gekozen wordt door een internationale jury bestaande uit auteurs en filmmakers. Het festivalonderdeel dat sinds dit jaar "Euroscoop" heet, en waarin vorig jaar Ierse films werden gedraaid, zal dit jaar in het teken staan van de Spaanse cinema. Hierin recente Spaanse films, waaronder "Yoyes" over het terrorisme van de ETA, het poëtische "El Abuelo" en de thriller "Los Sin Nombre". In de huidige opzet van het Vlissingse festival draait het vooral om de premières en is er (nog?) niet veel ruimte voor filmgeschiedenislessen. Voor hen die niet per se geïnteresseerd zijn in de nieuwste films is er The Coen Brothers Revisited. Met daarin hun laatste film, "Oh Brother Where Art Thou", de director's cut van "Blood Simple" en oude juweeltjes. Daarnaast ook voor de tweede keer het markante programma "Unreleased", waarin films ver toond worden die helaas niet zijn uitgebracht in Nederland. Waar Film by the Sea goed in is, \,t2,.. is het verzinnen van ludieke acties. Dit jaar kunnen zwange re dames naar "Maybe Baby" komen kijken, en worden kinde ren verkleed als kip uitgenodigd voor "Chicken Run". Internationale allure Vooral Nederlands of vooral nieuw. Vooral, want er komen ook buitenlandse gasten naar Utrecht, er draait misschien een Nederlandse film in Vlissingen (nog niet bevestigd bij het ter perse gaan van dit blad) en er zijn internationale producties te zien op het Nederlands Film Festival. Omdat Maruschka Detmers gast is, omdat Els Vandervorst en VPRO gecopro duceerd hebben ("Dancer In the Dark" van Lars von Trier). Het zorgt over en weer voor onbegrip. Waarom niet de Nederlandse films in Utrecht houden, en "Dancer In the Dark" in Vlissingen? Ik ben benieuwd of ze er ooit netjes uitkomen. De buitenlandse gasten in Vlissingen zijn veelal filmmakers, acteurs en actrices, die bijdragen aan de (gewenste) grootse uitstra ling van het festival. In Utrecht komen buitenlanders om Nederlandse juweeltjes te ont dekken en om mogelijkerwijs te investeren in Nederlandse pro ducties. Er zal overal weer veel gepraat worden, achter gesloten deuren, of in ieder geval buiten het bereik van het 'gewone publiek'. Laat die in ieder geval mooie films zien en geef ze inte ressante talkshows en goede feestavonden! E 3 CC c U 25 Igjyn

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 22