UI Q Ukent ze vast wel die ver jaardagsfeestjes of andere vrolijk gestemde bijeenkom sten waar je in gesprek raakt met personen die je niet eer der hebt ontmoet en waar het werk als onderwerp de revue passeert. "En wat voor werk doe jij?" "Oh, ik werk in het filmbedrijf." Mondige types nemen met zo'n antwoord vaak geen genoegen en ver volgen het gesprek met een "en wat betekent dat precies? Dat je films maakt?" Het moment is dan daar om jouw eerste, blijkbaar te vage ant woord toe te lichten en ver volgens komt de gigantische kennis van jouw gespreks partner naar boven. "Het gaat goed met het bioscoopbezoek, hè? Althans dat las ik laatst in de krant." Niet zelden pas seert ergens verderop in het gesprek ook nog de geheel oninteressante, maar voor de tegenpartij vaak fascinerende vraag: "Zeg, verdient dat nou een beetje, dat werk in het bioscoopbedrijf?" Gelukkig is er op dat moment meestal wel een schaaltje olijven of net uit de frituurpan afkom stige bitterballen in de buurt om het gesprek een andere wending te geven. En zo niet, dan ga je er als de sodemieter naar op zoek. Laatst had ik weer zo'n gesprek, maar nu kreeg het opeens een verrassende wen ding. Ik was aanwezig op de zomerbarbecue van de wijk waar ik sinds het begin van het jaar woon. Jawel, de behoefte aan dat soort gezelli ge feesten en partijen neemt in dit tijdperk van individu alisering en afnemende socia le controle in opvallend veel woonwijken in ons land sterk toe. Maar enfin, terug naar dat gesprek. Dat startte dus weer zoals zo veel conversa ties: "En wat voor werk doe jij?" Net toen ik alweer naar stig op zoek was naar de hete vlammetjes en de door het organiserend comité zelf gemaakte Spaanse tapas, zei de man waarmee ik praatte opeens: "Ja, leuk die filmbusi- ness. Ik ben er zelf ook actief in. Ik stoei namelijk af en toe een beetje met wat aandelen en opties en onlangs atten deerde mijn bank mij opeens op de fiscaal aantrekkelijke voorwaarden van investeren in de Nederlandse film. Ik ben daar eens even serieus ingedoken, en nu participeer ik dus in een van die CV's." Ik was verbaasd. Hier? In deze woonwijk? Zomaar? Mijn bijna buurman? Ja, de plannen van voormalig Staatssecretaris Vermeend en consorten hebben Nederland (en het buitenland) volledig veroverd. Je hoeft de krant maar eens in de twee weken open te slaan of er staat wel een artikel in over een film die mede dankzij de Commanditaire Vennootschapsconstructie gemaakt kan worden. Geweldig vind ik het! Filmmakers zijn als dolle honden bezig van alles te maken en het publiek wordt keer op keer geattendeerd op de nieuwe Nederlandse speel films die eraan zitten te komen met grote namen en nog grotere budgetten. Geweldig! Nu zijn er ook elke keer wel weer issues die het hele onderwerp discutabel maken. Van de Nederlandse films die worden gemaakt die geen Nederlandse films lijken te zijn, tot projecten die opeens filmrijp worden geacht, ter wijl er voorheen niemand was die er ook maar iets in zag. Desalniettemin vind ik het heerlijk, niet in de laatste plaats omdat het ook tal van mogelijkheden biedt voor de dag van de Nederlandse film voor scholieren (zie pagina 17) waar ik bij betrokken ben. Maar wat ik nu het leukste van alles vind? Dat gewone Nederlanders, maar dan wel de iets rijkere dan gewone Nederlanders, geld stoppen in de Nederlandse film, terwijl als je die groep vraagt welke Nederlandse film ze voor het laatst in de bioscoop hebben gezien, wij waarschijnlijk bij de ons allen, al wat oudere, bekende titels uitkomen. Wat is het toch een heerlijk vak! Wie kon vermoeden dat mijn recente gesprek met die man uit m'n straat zo mooi zou samenvallen met de artike lenreeks over de CV-construc- tie waar we in deze HFN mee beginnen? Ik niet in ieder geval! En die barbecue? Ik heb nog nooit zo'n gezellige barbecue meegemaakt! Jeroen Huijsdens Eindredacteur E c Lü J 0) 0) AS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 3