0 0 w Michiel Berkel Waarom ben je uit Zuid-Afrika vertrokken? Ik heb er een filmhuis in Kaapstad, dat in een stu dentenwijk staat. De films die ik aankocht kon ik alleen in die bioscoop kwijt. Er is in Zuid-Afrika een enorme culturele intellectuele achterstand en om die te overbruggen moet je waarschijnlijk een generatie wachten. Mijn ideaal was er een soort associatie van filmhuizen op te zetten, maar dat is nog niet gelukt. Toen ik in Cannes hoorde dat Jacques van Heijningen wegging als directeur van het Nederlands Film Festival, leek het me wel heel leuk om dat te gaan doen. Ik heb in onze bioscoop al een aantal filmfestivals georganiseerd. Ik ben iemand die altijd weer nieuwe uitdagingen nodig heeft. Ook leek 't mij wel wat om na acht jaar weer terug te komen naar Nederland. Een beetje heimwee misschien. Daarnaast kom je intellectueel gezien in Zuid-Afrika niet helemaal aan je trekken. Je bereikt er zo'n klein stukje van de bovenlaag van de bevolking. Wat is jouw bijdrage aan het festival van dit jaar? Het Foreign Affairs programma is dit jaar sterker dan ooit. Wat mij erg is tegengevallen is dat er erg hard getrokken moet worden aan sponsors en financiers. Ik heb daardoor nog relatief te weinig aandacht kunnen besteden aan inhoudelijke veranderingen van het festival. Ik had een festival on tour willen maken, een soort satelliet festival. Daar is tijd, geld en mankracht voor nodig. Een speerpunt voor mij is de interna tionalisering van het festival. Veel meer mensen uit het buitenland hiernaartoe halen om die mooie Nederlandse films hier te zien en te kopen. Worden er mooie films in Zuid-Afrika gemaakt? Heel summier. Er is ontzettend weinig geld. Een van mijn eerste wilde plannen was om hier ook een klein Zuid-Afrikaans festival- letje te maken, toen ontdekte ik dat er eigenlijk nauwelijks Afrikaanse films zijn. Van Kaapstad naar Utrecht kan blijkbaar een kleine stap zijn. Sinds eind 1999 is Michiel Berkel directeur van het Nederlands Film Festival dat van 20 tot en met 29 september voor de twintigste keer in Utrecht wordt gehouden. Wat vind je de beste Neder landse film van het afgelopen jaar? In het competitie programma zit ten mooie films en documentai res. Titels laat ik mij niet ontlok ken, ik zit af en toe bij de jurybe raadslagingen. Beste film aller tijden dan? "Novecento". Da's echt iets voor de eeuwigheid. En verder alle films waarbij je tegelijkertijd moet hui len en lachen, komt zelden voor. Ik had dat bijvoorbeeld bij "The Straight Story" en bij "La Vita e Bella". Bij een Nederlandse film had ik dat bij "De Poolse bruid". Je zit om iets te lachen wat eigen lijk vreselijk zielig is. Lars von Trier op het Nederlands Film Festival? Dat is ook zoiets waar ik niet goed tegen kan. Alsof we moeten zoe ken naar een legitimatie om een film die je heel mooi vindt te draaien op het festival. Terwijl we gewoon een programmaonderdeel hebben dat Foreign Affairs heet Robby Muller, die in Amsterdam woont, heeft die film met 100 camera's gedraaid en Els Vandervorst en de VPRO hebben het gecoproduceerd, dus dat lijkt mij best een belangrijk Nederlands aandeel. Loop je wel eens weg uit een film? O ja, honderden, duizen den malen, toen ik filmin- koper was. Waar ik ook helemaal niet tegen kon en waar ik gewoon een kaartje voor gekocht had, was "The Runaway Bride". Bij die film had ik het gevoel dat ik als kijker niet serieus genomen werd, en daar kan ik ook niet goed tegen. Pauzes in de film? Dat vind ik verschrikkelijk. Als ik weet dat er een in zit, ga ik niet naar die film, ik ben bereid er 30 kilometer voor om te rijden. Popcorn? Daar heb ik ook een hekel aan, maar ik had het wel in mijn bioscoop in Kaapstad. Ik heb een enquête gehouden onder m'n vaste bezoekers wat ze ervan vonden als dat afge schaft zou worden en toen kreeg ik reacties van men sen: 'dan kom ik niet meer'. Dat wil ik natuurlijk ook niet. Ik had daarnaast ook geen geld voor die mooie bakken, dus had ik van die knisperzakjes. Waardoor er dus echt vechtpartij en zijn ontstaan in mijn bioscoop. Film by the Sea? Het is tijd voor een herenakkoord. Ze vissen deels in dezelfde vijver als waar wij in vissen en daar is Nederland te klein voor. Ik vind dat Nederlandse films in Utrecht in première horen te gaan. Wat vind je van HFN? Dat lees ik met zeer veel aandacht. Leuk om te lezen wie er nu weer publiciteitsmedewerkster bij Warner is geworden en zo. In Zuid-Afrika volgde ik dat via de Filmkrant website. Twee ideale tafelgenoten voor jou tijdens het galadiner? Dat moeten dan twee vrouwen zijn: Monique van de Ven links en Catherine Deneuve (die is uitge nodigd vanwege haar rol in "Dancer in the Dark") rechts. Wie verdient er een plaatsje in de spotlight? Ik denk dan natuurlijk gelijk aan mijn grote vriendin Claudia Lansberger, zij is van onschatbare waarde voor de Nederlandse film. 3 4 •Ne; iHili I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 30