DeVito en Bette Midler, die 11 januari uitgaat. Om een film groot uit te brengen is een stevi ge publiciteitscampagne nodig. Clement van Droffelaar: "Wij hebben de film vertoond op het festival in Vlissingen. Daar had den we graag Danny DeVito willen hebben, maar daar hing zo'n kostenplaatje aan dat wij er van afzagen. Over het algemeen maken we veel gebruik van free publicity. Het regelen van con- termaatschappij van het Luxemburgse MS Trading - Paradiso, waarvan M. Uyttendaele oprichtster en hoofd aandeelhoudster is. Erik Engelen, die Paradiso België runt, is verantwoordelijk voor de aankoop van films. Van Liefland: "Goede kwaliteit staat bij hem voorop. Hij is altijd op zoek naar interessante produc ten en bijzondere projecten. Mijn taak is het om het Charles van Droffelaar: "Toch hebben we bereikt wat we wilden: 1 O tacten tussen journalisten en regisseurs en sterren, daar heb je een dagtaak aan, dat hebben we uitbesteed aan de The Publicity Company. Voor "Drowning Mona" denken we aan het inzetten van televisiere clame, daar bereik je in één keer die hele grote doelgroep mee." De kosten van zo'n campagne moet voortdurend afgewogen worden tegen de mogelijkheid de film te plaatsen in de grote theaters. Op "Drowning Mona" kregen we goede reacties maar soms hebben de exploitanten de neiging hun beslissing uit te stellen. Dan kom je op een gegeven moment in de knoop, want je moet met je publiciteit starten. Dit is een probleem waar elke distributeur mee zit, omdat exploitanten kunnen kie zen uit een gigantisch aanbod." Carolyn van Liefland: "Het maximaal neerzetten van een film is een sport" Sinds Carolyn van Liefland op 1 januari 1999 het roer overnam bij Paradiso Entertainment heeft deze onafhankelijke distributeur een eigen plek veroverd op de Nederlandse filmmarkt. Het marktaandeel van 3,3% in 1999 dankte zij aan films als "Rush Hour", "Happiness" en de klap per "The Blair Witch Project". Gepokt en gemazeld in het arthouse circuit weet zij hoe een product een lang leven te geven. Paradiso Nederland is een doch- Nederlandse publiek in te schat ten, afnemers te vinden en een raming te maken van benodigd heden." Op het kantoor aan de Anthony Fokkerweg in Amsterdam wordt Van Liefland, bijgestaan door Yosha Margherita en Cornelia Koren. Van Liefland begon haar carriè- Carolyn van Liefland re in het Arnhems Filmhuis. Via Rialto in Amsterdam kwam ze terecht bij Kriterion, waar zij als programmeur veel te maken kreeg met huisleverancier Meteor. Zij kwam aan de andere kant van de toonbank terecht toen Wally Pollé en Dorien van de Pas haar vroegen om Dorien bij Meteor te vervangen tijdens haar zwangerschap. Bij RCV, waar zij ruim twee jaar werkte, maakte zij kennis met het grote werk, de uitbreng van "The English Patiënt" en "Seven Years in Tibet". Van Liefland kent het vak voor al vanuit het arthouse circuit. "Filmhuizen hebben een heel eigen ritme en arthouse films een heel andere cyclus dan mainstream films. Al die film huizen in het land wachten soms wekenlang op een film. Als je daar attent op bent kun je een product heel lang laten draaien. Maar dat betekent wel dat je nazorg biedt, een plan ning maakt van wanneer een film ergens stopt en in welk theater er dan ruimte is en zor gen dat de informatie voor het programmablad op tijd aanwezig is. Het maximaal neerzetten van een film is echt een sport." De publiciteit heeft Paradiso uitbesteed aan MVSP. Van Liefland: "Ik heb altijd uitge breid overleg met Monique van Schendden. Dan proberen we een beeld te krijgen van het publiek voor onze film. Dat is het belangrijkste uitgangspunt voor een publiciteitscampagne: wat is ons publiek?" Net als de meeste filmdistributeurs vindt Van Liefland dat de bioscoopex ploitanten in de huidige situatie spekkoper zijn. Door het grote aanbod hoeven zij geen risico te nemen. De rollen werden omge keerd toen de hype rond "The Blair Witch Project" overwaaide vanuit Amerika. "Wij zagen die film in eerste instantie als een arthouse film: een debuutfilm, met een wiebelende videocame ra opgenomen, en een vreemde verhaalstructuur. Op 30 juli 1999 ging "Blair Witch" in Amerika in première en blies direct "The Haunting" de bios coop uit. Iedereen keek natuur lijk naar die cijfers, maar nie mand had de film nog gezien. Opeens ontstond er een giganti sche druk op die film. Mijn strategie was de nieuwsgierig heid bij het publiek te vergroten, dus schaarste te creëren. Ik besloot toen de eerste week met twintig kopieën uit te gaan en de week daarop de film de vrije loop te laten. Uiteindelijk heeft "Blair Witch" het lang uitge houden." In het volgende nummer ver volgen wij onze weg langs de onafhankelijke filmdistribu teurs. NAAMSBEKENDHEID, EN ZONDER DAT HET ONS UITEINDELIJK EEN CENT HEEFT GEKOST,"

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 10