DeVito en Bette Midler, die 11
januari uitgaat. Om een film
groot uit te brengen is een stevi
ge publiciteitscampagne nodig.
Clement van Droffelaar: "Wij
hebben de film vertoond op het
festival in Vlissingen. Daar had
den we graag Danny DeVito
willen hebben, maar daar hing
zo'n kostenplaatje aan dat wij er
van afzagen. Over het algemeen
maken we veel gebruik van free
publicity. Het regelen van con-
termaatschappij van het
Luxemburgse MS Trading -
Paradiso, waarvan M.
Uyttendaele oprichtster en
hoofd aandeelhoudster is. Erik
Engelen, die Paradiso België
runt, is verantwoordelijk voor
de aankoop van films. Van
Liefland: "Goede kwaliteit staat
bij hem voorop. Hij is altijd op
zoek naar interessante produc
ten en bijzondere projecten.
Mijn taak is het om het
Charles van Droffelaar:
"Toch hebben we bereikt wat we wilden:
1 O
tacten tussen journalisten en
regisseurs en sterren, daar heb
je een dagtaak aan, dat hebben
we uitbesteed aan de The
Publicity Company. Voor
"Drowning Mona" denken we
aan het inzetten van televisiere
clame, daar bereik je in één keer
die hele grote doelgroep mee."
De kosten van zo'n campagne
moet voortdurend afgewogen
worden tegen de mogelijkheid
de film te plaatsen in de grote
theaters. Op "Drowning Mona"
kregen we goede reacties maar
soms hebben de exploitanten de
neiging hun beslissing uit te
stellen. Dan kom je op een
gegeven moment in de knoop,
want je moet met je publiciteit
starten. Dit is een probleem
waar elke distributeur mee zit,
omdat exploitanten kunnen kie
zen uit een gigantisch aanbod."
Carolyn van Liefland: "Het
maximaal neerzetten van een
film is een sport"
Sinds Carolyn van Liefland op 1
januari 1999 het roer overnam
bij Paradiso Entertainment heeft
deze onafhankelijke distributeur
een eigen plek veroverd op de
Nederlandse filmmarkt. Het
marktaandeel van 3,3% in 1999
dankte zij aan films als "Rush
Hour", "Happiness" en de klap
per "The Blair Witch Project".
Gepokt en gemazeld in het
arthouse circuit weet zij hoe een
product een lang leven te geven.
Paradiso Nederland is een doch-
Nederlandse publiek in te schat
ten, afnemers te vinden en een
raming te maken van benodigd
heden." Op het kantoor aan de
Anthony Fokkerweg in
Amsterdam wordt Van Liefland,
bijgestaan door Yosha
Margherita en Cornelia Koren.
Van Liefland begon haar carriè-
Carolyn van Liefland
re in het Arnhems Filmhuis. Via
Rialto in Amsterdam kwam ze
terecht bij Kriterion, waar zij als
programmeur veel te maken
kreeg met huisleverancier
Meteor. Zij kwam aan de andere
kant van de toonbank terecht
toen Wally Pollé en Dorien van
de Pas haar vroegen om Dorien
bij Meteor te vervangen tijdens
haar zwangerschap. Bij RCV,
waar zij ruim twee jaar werkte,
maakte zij kennis met het grote
werk, de uitbreng van "The
English Patiënt" en "Seven
Years in Tibet".
Van Liefland kent het vak voor
al vanuit het arthouse circuit.
"Filmhuizen hebben een heel
eigen ritme en arthouse films
een heel andere cyclus dan
mainstream films. Al die film
huizen in het land wachten
soms wekenlang op een film.
Als je daar attent op bent kun je
een product heel lang laten
draaien. Maar dat betekent wel
dat je nazorg biedt, een plan
ning maakt van wanneer een
film ergens stopt en in welk
theater er dan ruimte is en zor
gen dat de informatie voor het
programmablad op tijd aanwezig
is. Het maximaal neerzetten van
een film is echt een sport."
De publiciteit heeft Paradiso
uitbesteed aan MVSP. Van
Liefland: "Ik heb altijd uitge
breid overleg met Monique van
Schendden. Dan proberen we
een beeld te krijgen van het
publiek voor onze film. Dat is
het belangrijkste uitgangspunt
voor een publiciteitscampagne:
wat is ons publiek?" Net als de
meeste filmdistributeurs vindt
Van Liefland dat de bioscoopex
ploitanten in de huidige situatie
spekkoper zijn. Door het grote
aanbod hoeven zij geen risico te
nemen. De rollen werden omge
keerd toen de hype rond "The
Blair Witch Project" overwaaide
vanuit Amerika. "Wij zagen die
film in eerste instantie als een
arthouse film: een debuutfilm,
met een wiebelende videocame
ra opgenomen, en een vreemde
verhaalstructuur. Op 30 juli
1999 ging "Blair Witch" in
Amerika in première en blies
direct "The Haunting" de bios
coop uit. Iedereen keek natuur
lijk naar die cijfers, maar nie
mand had de film nog gezien.
Opeens ontstond er een giganti
sche druk op die film. Mijn
strategie was de nieuwsgierig
heid bij het publiek te vergroten,
dus schaarste te creëren. Ik
besloot toen de eerste week met
twintig kopieën uit te gaan en
de week daarop de film de vrije
loop te laten. Uiteindelijk heeft
"Blair Witch" het lang uitge
houden."
In het volgende nummer ver
volgen wij onze weg langs de
onafhankelijke filmdistribu
teurs.
NAAMSBEKENDHEID, EN ZONDER DAT HET ONS UITEINDELIJK
EEN CENT HEEFT GEKOST,"