u o J O PATHÉ DE MUNT: BOUWEN OP POSTZEGELFORMAAT UI De nieuwbouw van Pathé rond het kroon juweel Tuschinski nadert haar voltooi ing. Op 27 september jongstleden werd Tuschinski Arthouse geopend. Medio novem ber zal het Munttheater haar première beleven. hhi Door L. Alleman Ruim twee jaar na het sluiten van het Alfa Theater in Amsterdam heeft Pathé weer een speciale bioscoop voor de betere film. Tuschinski Arthouse is gevestigd aan de Reguliersbreestraat, in de voor malige Nöggerath bioscoop. Waar vroeger één zaal was zijn er nu drie gecreëerd, met respec tievelijk 135, 135 en 105 stoelen. 1 6 Het oude theater, grenzend aan zaal 3 van Tuschinski, jarenlang gebruikt als bloemenwinkel en gokhal, heeft een ware metamor fose ondergaan. De gevel is gestript van alle moderne toevoegingen en heeft haar oor spronkelijke Jugendstilkarakter teruggekregen. Binnen heeft architect Cees Doornenbal van Rappange en Partners een intieme foyer gemaakt, met veel ronde vormen, in Pathéoranje en gra- nietgrijs. Een sierlijke J trap waaiert naar J| boven, waar twee van de drie zalen zijn. Hoewel het Arthouse bedoeld is om van goede films te ge nieten staat achter de bar de popcornma- chine te wachten. Pathé De Munt wordt, naast het Arthouse en het statige Tuschinski, het "popcorn-en-cola- theater" voor het grote publiek. Het modern vormgegeven complex van dertien zalen is het resultaat van minutieus passen en meten. Bram Rutgers, senior ma nager new develop- ments van Pathé: "Het is echt bouwen geweest op postzegelformaat. Het theater zit ingeklemd tussen bestaande bebouwing, waar verschillende monumenten tussen zitten. Van tevoren is het grondoppervlak opgemeten. Toen de bouw een zekere hoogte bereikte bleek echter dat veel van de oude panden scheef staan. Wij hebben heel wat uitsteeksels weg moeten halen om de nieuwbouw toch in te kunnen passen." Tijdens de bouw hebben zich meer problemen voorgedaan. Het multiplex was nog een project van het MGM-management. Het ontwerp werd toevertrouwd aan de huisarchitect van MGM, George van Delft in samenwerk ing met Planarchitecten. De facade, die Van Delft ontworpen had voor de entree aan de Vijzelstraat, werd afgekeurd door de Commissie van Welstand. De hulp van de Franse architect Christian de Portzamparc werd ingeroepen. Zijn voorstel voor de voorgevel moest ingekrompen worden omdat een speculant bezit had genomen van het naburige pand, waarvoor hij een buitensporig hoog bedrag vroeg. Als je alle beperkingen in ogen schouw neemt is het een grote verrassing hoe ruimtelijk en licht de nieuwe bioscoop aandoet. Achter de vestibule met de kassa's opent zich een royale foyer omringd door twee ronde trap pen. Van boven af valt het licht naar binnen, waardoor je de indruk krijgt in een atrium te verkeren. Elisabeth de Portzamparc heeft de aankleding van het theater ontworpen, waarin grote vlakken geel, oranje en bordeauxrood de sfeer

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 16