een kliek was, dat je eerst jaren lang de juiste mensen moest ontmoeten voordat je geld los kreeg, daar kreeg ik schoon genoeg van." Nadat Kroonenburg had geassi steerd bij Italiaanse westerns, bij Joseph Losey en bij diverse reclamespots, produceerde hij in 1980 in Frankrijk zijn eerste film, "Girls". Hij vestigde zich in Los Angeles en heeft inmiddels zo'n dertigtal films op zijn cre- ditlist staan, die niet allemaal in de Nederlandse bioscopen te zien waren. "Als onafhankelijk filmprodu cent ben je steeds op zoek naar financieringsbronnen. De meeste van mijn films zijn in Canada geproduceerd, net als de meeste Hollywoodfilms overi gens, omdat de regering daar een gunstiger investeringsbeleid voert. In Montreal worden jaar lijks zo'n vijftig films gedraaid. Je hebt daar hele goede, ervaren crews en de Canadese dollar staat ook gunstig. Bovendien kun je in Canada voor films met een grote Canadese bijdrage een taxcredit krijgen. Over bepaalde bestedingen en je personeels kosten hoef je dan geen belas ting te betalen." Dat is een andere regeling dan wij in Nederland hebben, waarbij particulieren via belastingvoordelen gesti muleerd worden in film te investeren. "Ja, zo'n taxshelter hebben ze ook in Canada gehad, zo'n tien jaar lang. Maar daar is ongelofe lijk veel misbruik van gemaakt. Veel geld bleef in de zakken van accountants, van bemiddelaars en banken steken en kwam niet terecht waar het hoorde, bij de producenten. Toen is die regeling afgeschaft." Maar zo'n taxcredit brengt veel minder op. "Je moet rekenen dat je met dat belastingvoordeel 30% van je kosten gedekt hebt. De helft van je budget krijg je gefinancierd door je project via internationale sales agencies te verkopen aan distributeurs in verschillende landen, soms samen met de video- en televisierechten. Dat gaat op basis van een package: het scenario, de acteurs, de regisseur. Om die agent te over tuigen moet je wel een reputatie hebben als producent die zijn films ook afmaakt. Dan heb je dus 80% van je financiering rond, en ga je naar de bank voor de gapfinancing. Maar als je een uitsluitend beoordeeld op formele gronden: hoeveel men sen heb je in dienst, waar ga je draaien Maar de inhoudelijke kant bepaalt toch grotendeels het succes van een film. Wie kwam er met het idee om een film te maken over Paul Watson? Maar een oprichter van Greenpeace, is zo duidelijk de good guy en ook staat de afloop al vast "Hij is absoluut niet een heel duidelijke good guy; het is een heel complexe, interessante, genuanceerde persoon, iemand die door de ene helft van de mensheid gezien wordt als een terrorist en door de andere helft coproductie maakt met bijvoor beeld Frankrijk of Engeland, kom je in aanmerking voor sub sidies uit die landen." "Ik. Ik was bevriend met Bob Hunter, de medeoprichter van Greenpeace. Aanvankelijk zou de film over hem gaan. Ik had een "Er wordt bijna niet nagedacht over wat het publiek ervan vindt. maar het medium is te duur om er alleen maar persoonlijke dingen mee te maken." 2 4 Hier kun je terecht bij het Filmfonds. "In Nederland krijg je te maken met een commissie, die gaat dan je script beoordelen. Op hun argumenten kun je geen staat maken. In Canada wordt optie genomen op een bestaand script over zijn leven. Maar de productiemaatschappij van wie het script was, Carolco, ging failliet. Toen besloten we de film te maken over Paul Watson." als een held. Het gevaar is na tuurlijk dat de film te preachy of te documentaireachtig wordt. "Ocean Warrior" heeft dezelfde verhaalstructuur als "Moby Dick", waarin kapitein Ahab de zeeën afgaat op zoek naar de walvis die zijn been afbeet. Wraak, daar gaat het om. Paul Watson ziet voor zijn ogen dat een babywalvis wordt gedood, zonder reden, en neemt zich voor die walvis te wreken. Hij zal dan het stropersschip tot zinken moeten brengen. Het wordt in eerste instantie een actie/avonturenfilm, met veel special effects, waar naar ons idee een Arnold Schwarzeneggerpubliek voor komt, en in tweede instantie een film over een buitengewone milieuwarrior." Als u vanuit Amerika naar Nederland kijkt, wat vindt u dan van de Nederlandse filmproductie? "In Amerika heb je een heel duidelijk onderscheid tussen commerciële films en arthouse films. Dat is in Nederland niet. Hier zijn eigenlijk alle films art house films. De regisseur is bijna altijd ook de auteur. Er wordt bijna niet nagedacht over wat het publiek ervan vindt. Maar het medium is te duur om er alleen maar persoonlijke din gen mee te maken. In Amerika is over het algemeen de produ cent de auteur, de initiator van een project. Die geeft een scriptwriter de opdracht een sce nario te schrijven." Nu bent u in Nederland, hoe verschilt de Nederlandse productiecultuur met die in Amerika? "Het is totaal anders. We hebben hier een gemengd team, met Nederlanders, Amerikanen, Canadezen - want het is overeengekomen met de Nederlandse overheid, dat min stens de helft van de crew Nederlands is - en die mix werkt goed. Er is een enorme uitwisseling van kennis. In Noord-Amerika werken de mensen veel harder. Je hebt daar trainees, die een, twee jaar gratis voor je werken, gewoon uit en thousiasme voor het vak. In Nederland is dat anders, mis schien omdat er zo'n welvaart is, of omdat er nu zo'n tekort is aan crewleden. Dan krijg je vaak te maken met iemand, die vorig jaar nog assistent was en nu omhoog geschopt is tot pro ductieleider, omdat er niemand anders was. En die heeft een hoop praatjes, maar hij verstaat zijn vak nog niet." Wat vindt u van die sma lende berichten in de krant, zoals laatst in De Volkskrant, waarin "Ocean Warrior" een zwabberende koers verweten werd omtrent de regisseur John Badham, die om privé-rede- nen de productie verliet en toen toch weer terugkeerde? "Die journalisten hebben totaal geen idee hoe een productie werkt. In Amerika is het heel normaal dat de producent een regisseur vervangt. Toen Badham het project verliet hebben wij Steven Hopkins gevraagd. Maar die wilde als regisseur het verhaal toch naar zich toe trekken en dingen veranderen. Daar voelden wij niets voor. Uiteindelijk zag Badham, gelukkig, weer kans aan de film te werken." U heeft een distributiecon tract afgesloten met Paramount. Distribueert die de film ook in Nederland? "We hebben Paramount de rechten voor Amerika verkocht. Nederland is te klein en niet belangrijk voor de deals die wij sluiten met onze financiers. De belastingdienst stelt als eis dat de film wordt gemaakt voor de bioscoop, maar niet voor de Nederlandse bioscoop. Maar hij komt hier natuurlijk wel uit." Er wordt nog flink geadverteerd met participaties "Ocean Warrior". Maar volgens Kroonenburg verloopt de inza meling goed. Hij is net terug uit Los Angeles, waar hij op zoek is geweest naar een vrouwelijke hoofdrolspeelster naast James Marsden. Hij zou het liefst Milla Jovovich vast leggen, Jeanne d'Arc uit de gelijknamige film van Luc Besson. De castlist belooft verder optredens van Martin Sheen, Jon Voigt, Kim van Kooten en Victor Löw. Op 27 november beginnen volgens plan de opnames in de Amsterdamse haven. 2 5 "WE HEBBEN PARAMOUNT DE RECHTEN VOOR AMERIKA VERKOCHT. NEDERLAND IS TE KLEIN EN NIET BELANGRIJK VOOR DE DEALS DIE WIJ SLUITEN MET ONZE FINANCIERS."

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 23