WERK IN UITVOERING 'WHAT GOES UP, MUST GO DOWN...' O H lil Het is zondag 10 september. Brigitte Kaandorp en de filmploeg van "Babs" lijken in het overvolle centrum van Rotterdam, dat totaal beheerst wordt door kooplustige Rotterdammers en toeschou wers van de skeelermarathon, in totale anonimiteit te kunnen werken. Dat deze rubriek in Holland Film Nieuws ooit nog eens met ruimtegebrek te maken zou gaan krijgen had de redactie bij het opstarten ervan nauwelijks kunnen vermoeden. De gunstige belastingmaatregel, die het voor privé-investeerders aantrekke lijk maakt in Nederlandse producties te investeren, wordt nog tenminste met één jaar verlengd. Voorlopig dus nog genoeg nieuws op het productiefront, waar wij u zoveel mogelijk van op de hoogte zullen houden. Wie last heeft van hoogtevrees zal zich niet volledig op zijn gemak hebben gevoeld op de set van "Down", de film van Dick Maas die volgens de regisseur niet zozeer als een remake, maar eerder als een vervolg op zijn succesfilm "De lift" gezien moet worden. Door J. Huijsdens Slechts een enkele voorbijganger zie je denken: 'Wat zijn ze hier aan het doen?' of 'Hé, waar ken ik haar van?' De rest van het winkelende, slenterende of sportaanschouwende publiek laat Kaandorp en haar ploeg opvallend genoeg links liggen. Dat is maar goed ook want regisseur Irma Achten is juist op zoek naar een drukke, maar nietsvermoedende omgeving waar de succesvolle cabaretière en de achtjarige Naomi Colombaioni hun scène kunnen spelen. Brigitte Kaandorp is zeker niet de eerste cabaretier die de film als uitstapje gebruikt. Vakbroeders als Urbanus, Freek de Jonge, Hans Teeuwen en Paul de Leeuw gingen Kaandorp al voor. Eigenlijk wilde ze geen hoofdrol spelen in een speelfilm, maar de productie van regisseur Irma Achten en producent Kees Kasander "was te leuk om nee te zeggen", aldus Kaandorp die net terug is van een jaar sabatkal have. Net terug en nu alweer een nieuwe theatershow, een nieuwe CD met haar leukste, mooiste en ontroerendste liedjes gevolgd door een speelfilm. Het zijn direct weer drukke tijden voor de succesvolle theatervrouw die onlangs in een interview in De Volkskrant letterlijk en figu urlijk met de billen bloot ging. De reden dat de opnames van de film veel langer op zich lieten wachten dan gepland was vol gens Kees Kasander dat "de belastingdienst maar geen stem pel zette." Die was nodig om ook "Babs" definitief een CV- film te laten zijn, een film die mede dankzij belastingsti- mulerende maatregelen gemaakt kan worden. Dat de film pas in een laat stadium op het welbe kende bioscoopreleaseschema verscheen had daar ook mee te maken en niet met het gebrek aan interesse en vertrouwen bij de distributeurs. "Er waren vier "De vriendschap" Momenteel vinden de laatste opnames plaats van de nieuwe film van Nouchka van Brakel: "De vriendschap". Gerard Cox hoeft niet ver van huis voor zijn hoofdrol in deze film, want de opnames vinden in zijn geheel in Rotterdam plaats. In deze romantische tragikomedie ont moeten twee oude vrienden elkaar weer na veertig jaar. De hernieuwde kennismaking gaat echter niet zonder slag of stoot. Nouchka van Brakel schreef zelf het scenario. Hoofdrollen zijn er verder voor Willem Nijholt, Pleuni Touw, Karina Smulders ("Onderweg naar mor gen") en Raymond Contijn ("Goede tijden, 'J slechte tijden"). De producent is Matthijs a distributeurs enorm geïnteres seerd. Er kon er maar een de film krijgen. Nu heb ik dus een vriend en drie vijanden", merkt Kees Kasander lacherig op. De vraag of "Babs" dé Nederlandse familiefilm is waar het bioscoopbedrijf naar smacht omdat het daar in de afgelopen twee jaar (en naar we nu al vrij wel zeker weten ook voor de komende twee jaar) mee is ver wend wordt door zowel Irma Achten als Kees Kasander niet met een volmondig 'Ja' beant woord. 'Babs' wordt gewoon een hele smakelijke film", zegt de regisseur. Maar dat er met "Babs" wel eens iets verrassends aan de hand kan zijn, blijkt uit een van de scènes die tijdens ons bezoek wordt opgenomen. Babs fietst door de straat met haar dochtertje Geert achterop. Wanneer zij nietsvermoedend een hoek omslaan en daarbij Ricky 'Abeltje' van Gastel, die toevallig op de set aanwezig was en dus gelijk een rolletje kreeg, passeren roept deze "Hé, wil je een lift?" van Heijningen van Sigma Pictures. Distributeur: RCV Verwachte release: begin 2001 Vervolg op pagina 28 Door J. Huijsdens Speciaal voor "Down" werden er in een oude loods in Amsterdam Oost drie dertig meter hoge liftschachten, met echt functio nerende liften, gebouwd om de scènes in de liftschachten te kunnen filmen. Op zo'n twintig meter hoogte proberen Dick Maas en zijn team, waaronder cameraman Mare Felperlaan, de scène op te nemen waarin hoofdrolspeler James Marshall in de diepe schacht dreigt te vallen. Het helse vuur dat Maas voor de opname nodig heeft en tijdens de repetitie zo krachtig aanwezig was, wil maar niet naar wens van de regisseur vlam men als de camera loopt. De scène moet daarom diverse keren over, maar er is niemand die daar over zeurt. Ook James Marshall niet, maar hij is dan ook gewend te werken met regisseurs als Rob Reiner en David Lynch. Wanneer we Dick Maas tijdens de lunchpauze te spreken krijgen en hem vragen waarom hij voor Marshall heeft gekozen antwoordt Maas: "Omdat hij de enige acteur was die wilde, haha. Je gaat het be kende rijtje af, maar ik heb liever een onbe kende goede, dan een bekende acteur waarvan ik denk: 'dat is geen lift- monteur'. Maar James is trouwens geen onbe kende." De Amerikaanse acteur was te zien in films als "A Few Good Men" en een eerdere "Gladiator" (niet te ver warren met de superhit van dit bioscoopjaar), maar werd toch vooral bekend als James Hurley in de TV serie "Twin Peaks". "Down", met naast James Marshall rollen van Naomi Watts en Michael Ironside, wordt naar alle waarschijn lijkheid door Buena Vista International in Nederland uit gebracht. 2 6 2 7 BRIGITTE KAANDORP ISBABS IC jc u m "O C 01

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 24