o U COCA-COLA EN FILMEDUCATIE UI ml Sinds enkele jaren treedt Coca-Cola op als sponsor van het f ïlmeducatieprogramma voorheen bekend onder de naam FilmFan. Wat gaat er schuil achter het besluit van Coca-Cola om zich als sponsor te willen ver binden aan het f ilmeducatieproject? Holland Film Nieuws sprak met Rob Besseling, account manager van de onderneming. (■dl Door J. Huijsdens Wat is de reden voor Coca- Cola om zich te verbinden met filmeducatie? "Coca-Cola heeft, net als ande re ondernemingen, naast een economische ook een maat schappelijke verantwoordelijk heid. Met die maatschappelijke verantwoordelijkheid richten wij ons op relevante projecten die te maken hebben met de ontwikkeling van jeugd op het gebied van sport, educatie en cultuur. Filmeducatie is in onze ogen een project dat veel van deze Film Educatie Nederland heeft het filmeducatieve materiaal van een nieuwe stijl voorzien. Hierboven de filminformatiesheet over "The Hurricane", de themafilm die in samenwerking met Amnesty International in het FEN scholenprogramma is opgenomen. kenmerken bij zich draagt. Wij ondersteunen dit project dan ook erg graag." Wordt jullie niet gevraagd in hoeverre commerciële overwegingen daarbij een rol spelen? "Coca-Cola wordt vaak gezien als een commercieel bedrijf bij uitstek. Maar dat wil niet zeg gen dat we geen dingen kun nen doen die niet direct met commercie te maken hebben. De projecten die we ondersteu nen zijn projecten die in onze ogen sterk bijdra gen aan maat schappelijke ont wikkeling. Het gaat er bij ons om dat we op de achtergrond aan wezig zijn en een project mede mogelijk maken. Graag willen wij onze klanten, zoals de bioscopen en scholen, en de consumenten dui delijk maken dat wij hun maat schappij en busi ness ondersteunen en helpen ontwik kelen." Wat trekt jullie specifiek aan in de FEN school voorstellingen (voorheen FilmFan), waar bij leerlingen met hun groep of klas naar de bioscoop gaan en met lesmateriaal aan de slag gaan, dat jullie het voor het derde jaar finan cieel ondersteunen? "Het leuke is dat het jonge mensen in staat stelt om iets moois te beleven door naar de film te gaan. Natuurlijk spreekt ons de educatieve doelstelling van het project ook aan. Het project stelt veel kinderen en jongeren in staat om de film en bioscoopervaring mee te maken. Je bereikt leerlingen die nog nooit eerder een bioscoop van binnen hebben gezien. Dat geeft ons een goed gevoel." En wat betreft de Dag van de Nederlandse film voor scholieren? "Ja, de weg die wij bewandelen is projecten steunen die het zelf kunnen doen van bijzonde re dingen als uitgangspunt hebben. De Dag van de Nederlandse film is een voor beeld daarvan. Scholieren kun nen zelf een keer een korte film maken, met filmsterren praten en acteren. Kortom, dingen die normaal op school niet zo snel worden gedaan. Ook die dag ondersteunen wij van harte." Het is een idee van Coca- Cola geweest om een spe ciale wedstrijd voor het voortgezet onderwijs te organiseren waarbij de winnende klas dit jaar een 3 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 29