o
U
COCA-COLA EN FILMEDUCATIE
UI
ml
Sinds enkele jaren treedt Coca-Cola op als
sponsor van het f ïlmeducatieprogramma
voorheen bekend onder de naam FilmFan.
Wat gaat er schuil achter het besluit van
Coca-Cola om zich als sponsor te willen ver
binden aan het f ilmeducatieproject? Holland
Film Nieuws sprak met Rob Besseling,
account manager van de onderneming.
(■dl
Door J. Huijsdens
Wat is de reden voor Coca-
Cola om zich te verbinden
met filmeducatie?
"Coca-Cola heeft, net als ande
re ondernemingen, naast een
economische ook een maat
schappelijke verantwoordelijk
heid. Met die maatschappelijke
verantwoordelijkheid richten
wij ons op relevante projecten
die te maken hebben met de
ontwikkeling van jeugd op het
gebied van sport, educatie en
cultuur.
Filmeducatie is in onze ogen
een project dat veel van deze
Film Educatie Nederland heeft het filmeducatieve
materiaal van een nieuwe stijl voorzien.
Hierboven de filminformatiesheet over "The
Hurricane", de themafilm die in samenwerking met
Amnesty International in het FEN scholenprogramma
is opgenomen.
kenmerken bij zich draagt. Wij
ondersteunen dit project dan
ook erg graag."
Wordt jullie niet gevraagd
in hoeverre commerciële
overwegingen daarbij een
rol spelen?
"Coca-Cola wordt vaak gezien
als een commercieel bedrijf bij
uitstek. Maar dat wil niet zeg
gen dat we geen dingen kun
nen doen die niet direct met
commercie te maken hebben.
De projecten die we ondersteu
nen zijn projecten die in onze
ogen sterk bijdra
gen aan maat
schappelijke ont
wikkeling.
Het gaat er bij ons
om dat we op de
achtergrond aan
wezig zijn en een
project mede
mogelijk maken.
Graag willen wij
onze klanten,
zoals de bioscopen
en scholen, en de
consumenten dui
delijk maken dat
wij hun maat
schappij en busi
ness ondersteunen
en helpen ontwik
kelen."
Wat trekt jullie
specifiek aan in
de FEN school
voorstellingen
(voorheen
FilmFan), waar
bij leerlingen
met hun groep of klas
naar de bioscoop gaan en
met lesmateriaal aan de
slag gaan, dat jullie het
voor het derde jaar finan
cieel ondersteunen?
"Het leuke is dat het jonge
mensen in staat stelt om iets
moois te beleven door naar de
film te gaan. Natuurlijk spreekt
ons de educatieve doelstelling
van het project ook aan. Het
project stelt veel kinderen en
jongeren in staat om de film
en bioscoopervaring mee te
maken. Je bereikt leerlingen die
nog nooit eerder een bioscoop
van binnen hebben gezien. Dat
geeft ons een goed gevoel."
En wat betreft de Dag van
de Nederlandse film voor
scholieren?
"Ja, de weg die wij bewandelen
is projecten steunen die het
zelf kunnen doen van bijzonde
re dingen als uitgangspunt
hebben. De Dag van de
Nederlandse film is een voor
beeld daarvan. Scholieren kun
nen zelf een keer een korte
film maken, met filmsterren
praten en acteren. Kortom,
dingen die normaal op school
niet zo snel worden gedaan.
Ook die dag ondersteunen wij
van harte."
Het is een idee van Coca-
Cola geweest om een spe
ciale wedstrijd voor het
voortgezet onderwijs te
organiseren waarbij de
winnende klas dit jaar een
3 2