De laatste tijd hebben wij van Holland Film Nieuws - bijnaam 't krantje - diverse malen met de gedachte rondgelopen een rubriek 'wist u dat' te intro duceren. Je hoeft tenslotte maar een paar opinion leaders op de kantoren van de filmverhuurders te ken nen, eens per jaar de barbe cue van Bio- Kinderrevalidatie te bezoe ken, iets meer dan alleen je neus te laten zien op een van de premières (als je er tenminste voor wordt uitge nodigd) of de daarvoor bij uitstek geschikte filmfesti vals te bezoeken, en je bent weer helemaal bij met wat iedereen bezighoudt, zake lijk én privé. Wat is dat toch dat we daar met z'n allen (of in ieder geval een clubje intimi) zo van houden? Op een of andere manier moeten het de spanning en sensatie zijn die we in onze bedrijfstak via het witte doek zo vaak op ons afkrijgen, die ons beïnvloeden bij onze dage lijkse infotainment uitwis seling. Want hoewel er ook in andere sectoren een zeker incrowd gevoel bestaat, is het ons-kent-ons gevoel in het film- en bios coopbedrijf wel erg sterk aanwezig. En omdat de club zo betrekkelijk klein is zijn de geruchten en aardige nieuwsfeiten in no time om te zetten in een "heb je al gehoord dat...?" Jarenlang voorzag De Filmkrant met haar Ge ruchtenmachine alle nieuwsgierigen van, bij tijd en wijlen, zeer pikante info, maar de dames en heren doen het tegenwoordig wat rustiger aan. Ik zeg dit ook alleen maar om dit stukje gelezen te krijgen door, al die collegae die ons liever direct op de bodem van de kattenbak leggen. Enfin, waar had ik het over? Holland Film Nieuws lijkt zo in dat gat te kunnen springen. Terwijl ik deze gedachten zo aan het papier toevertrouw realiseer ik me dat de vre zende lezer van dit stuk nu met rasse schreden deze leader screent om te zien of zijn of haar naam nog ergens voorbijkomt, en ver volgens in rap tempo het magazine doorbladert om te kijken of we de rubriek niet stiekem toch hebben geïn troduceerd. Wees gerust, zo zijn wij (nog) niet! De grote vraag is namelijk: zit de lezer van Holland Film Nieuws daar nu echt op te wachten? Wil die nu echt weten wie van de dames bij de verhuurders nu weer zwanger is (ik kan er echt zo drie noemen)? Ik denk van niet. Want voor ons is de lezer van Holland Film Nieuws primair de operateur van bioscoop X of de servicemedewerker van filmtheater Y. En die zit niet te wachten op de rod del dat oeps... nee, die zit daar niet op te wachten. Die wil geïnformeerd wor den over zaken die hem of haar op de werkvloer bezig houden of bezig zouden moeten houden (ja, dat kan ook nog!). De groep lezers die achter deze primaire doelgroep komt, de directies en de relaties van de NFC - om maar even wat secundaire en tertiaire doelgroepen te introduceren - zijn norma liter weer in hele andere dingen geïnteresseerd. Voor hen hebben we bijvoorbeeld in dit nummer een aardig artikel over een zeer inte ressant, pas afgerond rap port van NFC Onderzoek. Slechts bij een klein deel van deze groep en wat andere personen zijn de zintuigen gericht op feitelijk onzinnige info die de booking op maandagoch tend soms wat aangenamer kan maken. Nee, die rubriek zal er wel niet komen, maar wellicht dat er een anonieme websi te gemaakt kan worden (een kind kan tegenwoordig de was doen) en op die manier kan iedereen die deelgenoot wil worden van het laatste (roddel)nieuws zich helemaal laten bijklet sen. En websites over film en bioscoop schieten van daag de dag als paddestoe len uit de grond. Dus een meer of minder kan ook geen kwaad. Toch? Jeroen Huijsdens Eindredacteur

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 3