m hl H IV IL De afgelopen twee jaar verschenen er opvallend veel onafhankelijke filmdistri buteurs op de filmmarkt. Zij willen allemaal hun plekje veroveren terwijl er volgens film verhuurders een schreeuwend doekentekort is en de bioscoopexploitanten hun jeugdige publiek willen bedienen met grote blockbus- ters uit Amerika. door: L. Alleman mm In 1999 was het totale markt aandeel van de kleine onafhan kelijke distributeurs 6,7 procent. Weinig hoopgevend en daarom maakte HFN een ronde langs de nieuwkomers met de vraag waar zij de gaten in de markt zien. De wet van Jean Heijl: je bent net zo belangrijk als je film Er is niemand die zo goed het verschil kent tussen majors en onafhankelijke filmdistributeurs als Jean Heijl. In 1997 werd hij door de nieuwe Europese bazen van Warner Bros. aan de dijk gezet. Na negen jaar paste zijn stijl van managen niet meer bij de corporate structure. Voor Fox video begeleidde hij vervolgens de videorelease van "Titanic" en werd toen door Hans en Herma Kok van Indies gevraagd om de filmdistributietak gestalte te geven. Als uitbater van televisierechten bestaat Indies al zo'n twaalf jaar. Sinds januari 1999 is Indies een holding en heeft de rechten voor alle windows in eigen hand. Heijl: "Dat kan bijna niet anders. Acht van de tien films brengen in de bios coop hun geld niet op. Ook logistiek is het handiger. Als de sen ook de videorelease uit te stellen." "Het grote verschil met een major is dat je als onafhankelij ke filmdistributeur zelf de films uitkiest. Een major krijgt het product automatisch aangele verd, je hoeft alleen maar te bel len met Amerika of Londen voor het aantal kopieën, de hoe veelheid merchandising en een budget voor promotie. Bij Indies moet ik nu zelf eens puzzelen Het Jean Heiju: "Wij moeten vechten voor ons bestaan. is nu eenmaal zo dat bioscoopexploitanten de films voor het uitkiezen hebben." uitbreng in de bioscoop vertra ging oploopt, kun je zelf beslis- c met de kosten, de inschatting van het succes van een film en het tijdstip van uitbreng. Dat vergt veel meer creativiteit. En de risico's zijn voor jouw reke ning." Indies heeft prachtige films als "Hilary and Jacky" en "Sweet and Lowdown" in zijn catalo gus, maar Jean Heijl kondigt een koerswijziging aan. "Indies gaat zich meer richten op main- streamfilms. Wij moeten vech ten voor ons bestaan. Het is nu eenmaal zo dat bioscoopexploi tanten de films voor het uitkie zen hebben. Het is moeilijk om enige pressie uit te oefenen. Je bent zo groot of zo belangrijk als je film. Je kunt hoogstens zorgen voor een regelmatig aan bod van commercieel sterke "JE BENT ZO BELANGRIJK ALS JE FILM" 01 «5 0>

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 8