m
hl
H
IV
IL
De afgelopen twee jaar verschenen er
opvallend veel onafhankelijke filmdistri
buteurs op de filmmarkt. Zij willen allemaal
hun plekje veroveren terwijl er volgens film
verhuurders een schreeuwend doekentekort
is en de bioscoopexploitanten hun jeugdige
publiek willen bedienen met grote blockbus-
ters uit Amerika.
door: L. Alleman
mm
In 1999 was het totale markt
aandeel van de kleine onafhan
kelijke distributeurs 6,7 procent.
Weinig hoopgevend en daarom
maakte HFN een ronde langs de
nieuwkomers met de vraag waar
zij de gaten in de markt zien.
De wet van Jean Heijl: je bent
net zo belangrijk als je film
Er is niemand die zo goed het
verschil kent tussen majors en
onafhankelijke filmdistributeurs
als Jean Heijl. In 1997 werd hij
door de nieuwe Europese bazen
van Warner Bros. aan de dijk
gezet. Na negen jaar paste zijn
stijl van managen niet meer bij
de corporate structure. Voor Fox
video begeleidde hij vervolgens
de videorelease van "Titanic" en
werd toen door Hans en Herma
Kok van Indies gevraagd om de
filmdistributietak gestalte te
geven.
Als uitbater van televisierechten
bestaat Indies al zo'n twaalf
jaar. Sinds januari 1999 is
Indies een holding en heeft de
rechten voor alle windows in
eigen hand. Heijl: "Dat kan
bijna niet anders. Acht van de
tien films brengen in de bios
coop hun geld niet op. Ook
logistiek is het handiger. Als de
sen ook de videorelease uit te
stellen."
"Het grote verschil met een
major is dat je als onafhankelij
ke filmdistributeur zelf de films
uitkiest. Een major krijgt het
product automatisch aangele
verd, je hoeft alleen maar te bel
len met Amerika of Londen
voor het aantal kopieën, de hoe
veelheid merchandising en een
budget voor promotie. Bij Indies
moet ik nu zelf eens puzzelen
Het
Jean Heiju:
"Wij moeten vechten voor ons bestaan.
is nu eenmaal zo dat bioscoopexploitanten de films
voor het uitkiezen hebben."
uitbreng in de bioscoop vertra
ging oploopt, kun je zelf beslis-
c
met de kosten, de inschatting
van het succes van een film en
het tijdstip van uitbreng. Dat
vergt veel meer creativiteit. En
de risico's zijn voor jouw reke
ning."
Indies heeft prachtige films als
"Hilary and Jacky" en "Sweet
and Lowdown" in zijn catalo
gus, maar Jean Heijl kondigt een
koerswijziging aan. "Indies gaat
zich meer richten op main-
streamfilms. Wij moeten vech
ten voor ons bestaan. Het is nu
eenmaal zo dat bioscoopexploi
tanten de films voor het uitkie
zen hebben. Het is moeilijk om
enige pressie uit te oefenen. Je
bent zo groot of zo belangrijk
als je film. Je kunt hoogstens
zorgen voor een regelmatig aan
bod van commercieel sterke
"JE BENT ZO BELANGRIJK
ALS JE FILM"
01
«5
0>