films, zodat je misschien ook kleinere films kunt slijten. Maar als ik zie dat in een stad als bij voorbeeld Eindhoven bij drie exploitanten dezelfde film ver toond wordt, dan voel ik mij toch behoorlijk machteloos." In 1999 had "Sliding Doors" voor Indies de poet moeten bin nenhalen, maar verdampte in een onverwachte hittegolf. Voor volgend jaar kunnen we ons verheugen op "The Wedding Planner" met megaster Jennifer Lopez en "Crocodile Dundee III". Indies heeft ook een out- putdeal met de productiemaat schappij Intermedia, volgens Heijl een soort Miramax. Het publiek wordt nu alvast opge warmd met paginagrote kran tenartikelen over "Enigma", de coproductie tussen Jeroen Krabbé, Ate de Jong en Mick Jagger, met Kate Winslet in de hoofdrol, waarvan in mei de opnames in Amsterdam plaats vonden. Three Lines bekeert zich tot de relimovie Three Lines Pictures is het bedrijf van vader en zoon Otto en Paul Wobma, en bestaat uit een klein team van vier mensen. Otto (links) en Paul Wobma Otto zat van jongs af in de bus- siness en bracht op zijn brom mer films voor Columbia rond. Hij werkte voor alle grote film verhuurders en kwam uiteinde lijk bij Concorde terecht. In de winter van '87/'88 zette hij Three Lines op eenvoudigweg omdat hij voor zichzelf wilde beginnen. Paul Wobma: "Het distribueren van films is maar een onderdeel van onze activiteiten. Per jaar brengen wij zo'n drie tot vier films uit in de bioscoop. Vorig jaar hebben wij twee films rede lijk groot uitgebracht, met zo'n 25 kopieën: "Just the Ticket" en "Letters from a killer". Wij genereren het grootste deel van onze inkomsten door de licen ties van films aan alle media te exploiteren, dus voor video, koopvideo, pay-per-view en tele visievertoning. Wobma heeft niet het idee dat de spoeling dunner wordt met de komst van de nieuwe onaf hankelijke distributeurs. "Met het wegvallen van Concorde is een flink deel van de markt vrij gekomen. Wij zoeken toch voor al commercieel interessante films, want er moet toch brood op de plank voor vier mensen. Daaronder zijn veel Amerikaanse films, die niet in de bioscoop te zien zijn geweest. Sommige grotere projecten zijn nog niet eens gemaakt en moet je al op het scenario kunnen beoordelen, op wie de regisseur is en welke acteurs erin spelen. Een enkele keer krijgen wij de kans een cultureel product uit te brengen, zoals "The Winterguest" die bij de NCRV wordt uitgezonden." Three Lines heeft inmiddels een nieuwe bron aangeboord, de relimovie. Paul Wobma: "Begin dit jaar werden we benaderd door Gospelbar, een organisatie bureau voor religieus getinte evenementen. Zij vroegen of wij de film "Revelation" wilden uit brengen. Eigenlijk een gewone actiefilm met veel special effects, maar wel met een gods dienstige boodschap. In Amerika is dit echt een nieuwe stroming, waar een groot publiek voor is. Wij hebben een apart roule- mentschema gemaakt. Het is nog te vroeg iets te zeggen over de resultaten, maar als het aanslaat gaan we er zeker mee door." De grote stap van filmfï- nanciering naar filmdistri butie Moonlight Films heeft een voor geschiedenis in de filmfinancie- ring. Begonnen als assistent controller bij Paramount, werk te Charles H. van Droffelaar jarenlang voor Dino de Laurentiis. Toen diens maat schappij Famous Films werd opgeheven startte Van Droffelaar in 1988 Moonlight Films, gespecialiseerd in film productie, financiering en administratie. De eerste film die Moonlight uitbracht was "A Thousand Pieces of Gold". Van Droffelaar ging een samenwerkingsverband aan met Three Lines Pictures omdat Otto Wobma meer ver stand had van filmdistributie. Twee jaar geleden studeerde zoon Clement af en nam vanaf dat moment de distributieactivi teiten over. In januari 1999 bracht Moonlight Films de elite van de Nederlandse bioscoopexploitan ten in verlegenheid door hen uit te nodigen voor een trip naar Lapland. Een leuke manier om met elkaar kennis te maken, dachten vader en zoon Droffelaar. De een na de ander meldde zich echter af en de expeditie ging niet door. "Toch hebben we bereikt wat we wil den: naamsbekendheid, en zon der dat het ons uiteindelijk een cent heeft gekost," evalueert Charles Droffelaar de bruuske promotieactie. In het pakket van Moonlight zit een curieuze combinatie van arthouse en mainstream films. "Je probeert natuurlijk goede films aan te kopen, maar er is een flink aan tal andere distributeurs voor de Benelux op de markt, en daarbij zijn er een stuk of wat veel kapi taalkrachtiger dan wij. Voor de komende tijd verwacht Moonlight veel van "Drowning Mona" een komedie met Danny

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 9