films, zodat je misschien ook
kleinere films kunt slijten. Maar
als ik zie dat in een stad als bij
voorbeeld Eindhoven bij drie
exploitanten dezelfde film ver
toond wordt, dan voel ik mij
toch behoorlijk machteloos."
In 1999 had "Sliding Doors"
voor Indies de poet moeten bin
nenhalen, maar verdampte in
een onverwachte hittegolf. Voor
volgend jaar kunnen we ons
verheugen op "The Wedding
Planner" met megaster Jennifer
Lopez en "Crocodile Dundee
III". Indies heeft ook een out-
putdeal met de productiemaat
schappij Intermedia, volgens
Heijl een soort Miramax. Het
publiek wordt nu alvast opge
warmd met paginagrote kran
tenartikelen over "Enigma", de
coproductie tussen Jeroen
Krabbé, Ate de Jong en Mick
Jagger, met Kate Winslet in de
hoofdrol, waarvan in mei de
opnames in Amsterdam plaats
vonden.
Three Lines bekeert zich tot
de relimovie
Three Lines Pictures is het
bedrijf van vader en zoon Otto
en Paul Wobma, en bestaat uit
een klein team van vier mensen.
Otto (links) en Paul Wobma
Otto zat van jongs af in de bus-
siness en bracht op zijn brom
mer films voor Columbia rond.
Hij werkte voor alle grote film
verhuurders en kwam uiteinde
lijk bij Concorde terecht. In de
winter van '87/'88 zette hij
Three Lines op eenvoudigweg
omdat hij voor zichzelf wilde
beginnen.
Paul Wobma: "Het distribueren
van films is maar een onderdeel
van onze activiteiten. Per jaar
brengen wij zo'n drie tot vier
films uit in de bioscoop. Vorig
jaar hebben wij twee films rede
lijk groot uitgebracht, met zo'n
25 kopieën: "Just the Ticket" en
"Letters from a killer". Wij
genereren het grootste deel van
onze inkomsten door de licen
ties van films aan alle media te
exploiteren, dus voor video,
koopvideo, pay-per-view en tele
visievertoning.
Wobma heeft niet het idee dat
de spoeling dunner wordt met
de komst van de nieuwe onaf
hankelijke distributeurs. "Met
het wegvallen van Concorde is
een flink deel van de markt vrij
gekomen. Wij zoeken toch voor
al commercieel interessante
films, want er moet toch brood
op de plank voor vier mensen.
Daaronder zijn veel
Amerikaanse films, die niet in
de bioscoop te zien zijn geweest.
Sommige grotere projecten zijn
nog niet eens gemaakt en moet
je al op het scenario kunnen
beoordelen, op wie de regisseur
is en welke acteurs erin spelen.
Een enkele keer krijgen wij de
kans een cultureel product uit
te brengen, zoals "The
Winterguest" die bij de NCRV
wordt uitgezonden."
Three Lines heeft inmiddels een
nieuwe bron aangeboord, de
relimovie. Paul Wobma: "Begin
dit jaar werden we benaderd
door Gospelbar, een organisatie
bureau voor religieus getinte
evenementen. Zij vroegen of wij
de film "Revelation" wilden uit
brengen. Eigenlijk een gewone
actiefilm met veel special
effects, maar wel met een gods
dienstige boodschap. In Amerika
is dit echt een nieuwe stroming,
waar een groot publiek voor is.
Wij hebben een apart roule-
mentschema gemaakt. Het is
nog te vroeg iets te zeggen over
de resultaten, maar als het
aanslaat gaan we er zeker mee
door."
De grote stap van filmfï-
nanciering naar filmdistri
butie
Moonlight Films heeft een voor
geschiedenis in de filmfinancie-
ring. Begonnen als assistent
controller bij Paramount, werk
te Charles H. van Droffelaar
jarenlang voor Dino de
Laurentiis. Toen diens maat
schappij Famous Films werd
opgeheven startte Van
Droffelaar in 1988 Moonlight
Films, gespecialiseerd in film
productie, financiering en
administratie.
De eerste film die Moonlight
uitbracht was "A Thousand
Pieces of Gold". Van Droffelaar
ging een samenwerkingsverband
aan met Three Lines Pictures
omdat Otto Wobma meer ver
stand had van filmdistributie.
Twee jaar geleden studeerde
zoon Clement af en nam vanaf
dat moment de distributieactivi
teiten over.
In januari 1999 bracht
Moonlight Films de elite van de
Nederlandse bioscoopexploitan
ten in verlegenheid door hen uit
te nodigen voor een trip naar
Lapland. Een leuke manier om
met elkaar kennis te maken,
dachten vader en zoon
Droffelaar. De een na de ander
meldde zich echter af en de
expeditie ging niet door. "Toch
hebben we bereikt wat we wil
den: naamsbekendheid, en zon
der dat het ons uiteindelijk een
cent heeft gekost," evalueert
Charles Droffelaar de bruuske
promotieactie. In het pakket
van Moonlight zit een curieuze
combinatie van arthouse en
mainstream films. "Je probeert
natuurlijk goede films aan te
kopen, maar er is een flink aan
tal andere distributeurs voor de
Benelux op de markt, en daarbij
zijn er een stuk of wat veel kapi
taalkrachtiger dan wij.
Voor de komende tijd verwacht
Moonlight veel van "Drowning
Mona" een komedie met Danny