aanduiding. Met het nieuwe systeem moet de branche zelf zijn producten classificeren. Dit brengt veranderingen met zich mee voor distributeurs en exploitanten. Distributeurs vor men in het systeem de eerste schakel. Zij gaan vanaf volgend jaar de films die ze uitbrengen zelf classificeren. Zogenaamde codeurs vullen over een film een vragenlijst in die via het Internet toegankelijk is. Een 'sleutel' in het systeem zet de antwoorden op de vragen om tot classificaties per categorie. De film krijgt een leeftijdsaan duiding en informatie over de inhoud mee. Volgens Wilco Wolfers brengt dit systeem voor delen met zich mee: "Distributeurs kunnen een film direct keuren op het moment dat de film binnen komt. Ze zijn heel goed in staat de classi ficatie te communiceren naar de consument". Het is een groot voordeel dat de consument nu informatie over de inhoud in combinatie met leeftijdsaandui- dingen krijgt. Distributeurs krij gen meer een voorlichtingsfunc tie dan voorheen. Op 20 februari aanstaande wordt het systeem tijdens een perspresentatie officieel open baar gemaakt om vervolgens gefaseerd in werking te treden. Bioscoopfilms gaan de spits afbijten en worden in maart gevolgd door televisie en video. Dit betekent dat de andere media de distributeurs nauwlet tend zullen volgen, omdat zij met dezelfde classificaties gaan werken. De transparante opzet van het classificatiesysteem maakt het mogelijk elkaar te blijven volgen. De classificaties zullen goed naar buiten moeten worden gebracht. "Wij kunnen niet meer wijzen naar een ander, omdat we zelf de eerste maken voor de consument, is niet alleen een taak van de dis tributeurs, maar ook van de exploitanten. Bioscoopexploitanten moeten ervoor zorgen dat de classifica ties goed zichtbaar zijn voor de bioscoopbezoeker. Per soort bioscoop zal volgens Jan van Dommelen bekeken moeten worden hoe dat het beste prak tisch uit te voeren is. Belangrijk is dat de consument voordat hij een kaartje koopt goed geïnfor- Jan van Dommelen: 'Nederlanders worden niet graag bemoederd. Ze willen zelf bepalen of een film geschikt is". zijn." zegt Wilco Wolfers. De visualisering van de classifi caties gebeurt in de vorm van pictogrammen. Het publiciteits materiaal dat geproduceerd wordt in Nederland wordt voor zien van deze pictogrammen. In de praktijk voor bioscoopfilms betekent dit dat de pictogram men te zien zullen zijn op film ladders, promotiemateriaal, advertenties, verpakkingen, dis plays en bij aanvang van een film. Zichtbaar in bioscopen Het naar buiten brengen van de classificaties, het zichtbaar meerd is. Dit betekent dat rond de kassa de classificaties zicht baar moeten zijn. Bij een kassa met een computersysteem kan de informatie op de beeldscher men komen en anders zal dat met behulp van de informatie borden of flyers kunnen gebeu ren. Het bioscooppersoneel wordt voorbereid op de komst van het systeem, zodat het straks de consument over de classificaties bij de geprogram meerde films kan informeren. Twijfel Waarschijnlijk zullen er films zijn, zoals bijvoorbeeld "Kids", i o

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 10