OPLEIDINGEN VOOR BIOSCOOPPERSONEEL In het voorjaar zijn alle IMVB leden geïnfor meerd over de opleidingen die voor bios cooppersoneel zouden worden ontwikkeld. Nu, een aantal maanden later, is het stadium bereikt dat de opleidingen ook daadwerke lijk aan de bioscoopexploitanten kunnen worden aangeboden. Door Frank van der Putte Voor degenen die niet meer pre cies op het netvlies hebben staan over welke opleidingen hier gesproken wordt, nog even een kort resumé: voor service medewerkers zijn trainingen ontwikkeld in omgaan met agressie, gastgericht werken en coaching. Voor bedrijfsleiders worden verschillende manage menttrainingen aangeboden. Agressietraining De afgelopen maanden hebben ruim 200 servicemedewerkers de agressietrainingen gevolgd. Hierbij is aandacht besteed aan onderwerpen als kenmerken van ontevreden klanten, omgaan met klachten en hoe kan agres sie worden herkend. De enigs zins theoretische uitleg werd gevolgd door het optreden van een acteur, die de cursisten op indringende wijze in aanraking bracht met agressief gedrag. De cursisten leerden vervolgens technieken om opkomende agressie zoveel mogelijk te kun nen beheersen. Met name dit deel van de training werkt heel confronterend en mist zijn uit werking op de deelnemers niet. Door zowel deelnemers als hun werkgevers wordt de training als zeer zinvol ervaren, ook, en mis schien wel juist, in die situaties waar er geen sprake is van direc te gewelddadigheid, maar waar in een adequaat optreden van medewerkers problemen in de kiem kan smoren zodat klanten onbezorgd kunnen genieten van een avondje uit. Gastgericht werken Over een avondje uit gesproken, als bioscoopmedewerkers de klanten op een gastgerichte wijze benaderen en bedienen, draagt dit sterk bij aan een ple zierig bioscoopbezoek. Daarom is ook voor dit onderwerp een speciale training in het leven geroepen. Deze training is met name bedoeld voor de (wat minder ervaren) servicemede werkers. Gastgericht werken is niet altijd vanzelfsprekend en met het aanreiken van bepaalde vaardigheden zal men merken dat de kwaliteit van het product (het vertonen van een film en het verlenen van service) posi tief wordt beïnvloed. Omdat bioscoopexploitant noch bedrijfsleider in alle gevallen ervoor kan zorgen dat de kwali teitsstandaard ook op een goede wijze wordt ingevuld, kunnen de servicemedewerkers ook een training coaching volgen. Deze training is bedoeld voor de vaste, meer ervaren medewer kers, die minder ervaren colle ga's moeten inwerken en bege leiden. Inzicht in het gedrag van collega's en het coachen op basis van ervaring en gezag vor men de kern van deze training. Diverse managementtrai ningen Bedrijfsleiders krijgen een geva rieerd pakket aan management trainingen aangeboden: prak tisch leidinggeven, personeels management, commerciële communicatie en time- en pro cesmanagement. Deze modules, die weliswaar een afgerond geheel vormen maar ieder afzonderlijk kunnen worden gevolgd, bieden een scala aan vaardigheden, onmisbaar voor een modern bioscoopmanage- ment. In "praktisch leidinggeven" wordt aandacht besteed aan het belang van goed personeel, ver schillende stijlen van leidingge ven en motiveren van medewer kers. "Personeelsmanagement" leert het aansturen van medewerkers en het voeren van functione- rings-, beoordelings- en correc- tiegesprekken. Door het volgen van "commer ciële communicatie" krijgt de cursist inzicht in marketingden- ken en beslissingsprocessen bij de consument. (Vervolg pagina 14) Cursisten werken aan een opdracht tijdens de pilot van de managementtrainingen, vlnr.: Peter Abrams en Fred Luining (Wolff), Josje Kortes (trainer), Evert van der Scheer (Polyfilm), Benny Untema (Luxor Hoogeveen), Jacco van der Ruit en Ronald Walet (Jogchem's). 1 3 "OPLEIDINGEN BLIJKEN ZEER ZINVOL" |i;:":Sf:.-.;.™.ï-.v.:: ■r.-■*

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 13