o lij In het oktobernummer van Holland Film Nieuws besteedden we aandacht aan de onafhankelijke filmdistributeurs. Sindsdien kwamen zij ook op een ander vlak in het nieuws. De onafhankelijke distributeurs hebben hun lidmaatschap van de IMVF opgezegd. Zij voelen zich tekort gedaan door het bestuur van de vereniging, waarin de majors een overwicht hebben. Naar verluid zijn er constructieve besprekingen gestart om de wrijving tussen beide partijen weg te nemen. HFN vervolgt haar rondgang langs de nieuwelingen in distri butieland. Door Lucia Alleman Geen gerommel in de marge Dit voorjaar beleefde Independent Films haar succes volle wedergeboorte met de tie nerkomedie "American Pie". Mare Punt blies zijn filmdistri- butiebedrijf nieuw leven in na de verkoop van Polygram en het kortstondige bestaan van Universal Pictures. Het Belgische distributiebedrijf van Mare Punt en Jan Verheijen was begin jaren '90 samen met Meteor opgegaan in Polygram. Philips had grote plannen op filmgebied en was zelfs bezig in Amerika een studio op te zetten. Maar andere heren, ander beleid: Cor Boonstra slankte Philips af tot de core bussiness en verkocht Polygram aan de whiskey firma en entertain- mentproducent Seagram. Seagram is tevens grootaandeel houder in Universal Studios, waarvan de films in Nederland door UIP worden gedistribueerd. Sales manager Martin Ruttenberg: "Ons is toen door Seagram verzekerd dat zij een aparte Universal distributiepoot wilden opzetten. Dat is ook gebeurd en in de zomer van '99 scoorde Universal Pictures met 'Notting Hill' de hoogste recet- tecijfers van dat jaar. Uiteindelijk werd Universal ongeduldig en koos toch voor UIP. In december stonden wij op straat." Mare Punt blies toen Independent Films nieuw leven in. Maar hoe aan goede films te komen? Het Belgische distribu tiebedrijf Belga Films zocht voor Nederland een distributiekanaal en een samenwerking kwam beide partijen goed uit. Toch blijft Independent Films onaf hankelijk en koopt bijvoorbeeld zelf "Kabouter Plop" aan. Daarnaast verzorgt Independent de uitbreng voor onder meer het Belgische Elysée en het Nederlandse Arcade. Ruttenberg: "Dat zijn kleine bedrijven, die hooguit twee of drie films per jaar voor Nederland hebben, te weinig om daarvoor zelf een kantoor op te zetten. Zij kloppen dan bij ons aan omdat wij de kennis en de capaciteit hebben." Het team van Independent Films bestaat naast Ruttenberg uit marketing manager Niels Swinkels en publiciteits manager Susanne Kolfschoten. Mare Punt onderhoudt vanuit Brussel de contacten met de agents. Grote studio's Op de releaselij st staan ook films van de grote studio's. Ruttenberg: 'U-571' is bijvoor beeld een Universal film. Zo'n film heeft in Amerika al z'n geld opgebracht en dan interesseert het de studio niet meer wat hij hier in Nederland gaat doen. Die wil liever direct geld zien en verkoopt dan de rechten aan een onafhankelijke distributeur. 1 5 ONAFHANKELIJKE DISTRIBUTEURS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 15