Dat is iets wat steeds vaker voorkomt. Met 'American Pie' zaten ze er overigens goed naast, want die heeft veel meer opge bracht dan ze hadden voorzien." Voor Independent geen gerom mel in de marge. "American Pie" ging met 78 kopieën uit en bracht ruim 4,5 miljoen gulden Hermeling ziet helemaal niet op tegen de uitbreng van deze Nederlandse films. "We zitten niet voor niets bij elkaar. Door de korte lijnen tussen productie en distributie kunnen we het publiek in een vroeg stadium laten weten dat er weer een Nederlandse film aankomt. Twee mensen van A-Film zijn in Spanje om de pers rond te lei den op de set van 'Costa', een productie van Fu Works." Niet alleen vanuit distributeurs oogpunt zet Hermeling zich in voor de Nederlandse film. "Het is belangrijk een eigen filmcultuur te hebben. Als in de Scandinavische landen of in België een film van eigen bodem uitkomt, gaat men daar in grote getale naar toe. 'Rosetta' trok 200.000 bezoekers. Twintig dui- pim hermeuing: "samen met upstream hebben we deze zomer desmet open gehouden, dat is ons goed bevallen" op. "House on Haunted Hill" en "Stir of Echoes" gingen elk ook met meer dan dertig kopieën uit. Ruttenberg: "Independent Films heeft abso luut bewezen te kunnen voort bestaan, heel goed zelfs, want we zijn, naast RCV, een van de grootste onafhankelijke distri buteurs." A-Film ambieert plek aan vertonerskant Vijf procent marktaandeel in de theaters, dat is de target voor A- Film. Maar San Fu Maltha en Pim Hermeling hebben ook een missie. Zij maken zich sterk voor de Nederlandse filmcul tuur met een reeks Nederlandstalige releases. Maltha en Hermeling kennen elkaar van RCV. Samen met de mensen van A-Lab ontwikkel den zij ideeën voor een nieuw distributiebedrijf. Het collectief van filmproductiehuizen, waar toe Jordaan Films ("Rent-A- Friend"), Two Independent ("The Delivery"), Motel Films ("De Poolse bruid"), Phantavision ("Morlang") en Fu Works behoren, wilde een distributiebedrijf voor het uit brengen van de eigen films. In november 1999 ging A-Film van start. zend bezoekers voor 'Rent-A- Friend' van Eddy Terstall stelt dan teleur." A-Film heeft de ambitie om zich ook aan de vertonerskant te begeven. Hermeling: "Deze zomer hebben we er aan gero ken, toen we samen met Upstream Filmtheater Desmet openhielden. Dat is ons zeer goed bevallen. Hoe en wanneer we onze ideeën kunnen concre tiseren valt nu nog niet te zeg gen." Lord of the Rings Naast A-Lab heeft A-Film out- putdeals met Canal Studio en Pathé International. Dat bete kent echter niet dat A-Film zich verzekerd heeft van een plek in de bioscopen van Minerva en Pathé. Ook nu Canal+ een koopoptie heeft op de helft van de aandelen van A-Film veran dert er volgens Hermeling wezenlijk niets. Het bedrijf is op zichzelf een gezonde organisatie, met zeventien mensen op de loonlijst, die naast de theater- uitbreng ook de televisierech ten, videoverhuur en videover koop verzorgen. Hermeling: "Ik denk dat wij bewezen hebben met kwaliteitsfilms een plek op de markt te kunnen veroveren. Met minstens twintig films per jaar moeten wij naast de grote Amerikanen zeker vijf procent halen." Een grote klapper kondigt Hermeling alvast aan: het drie luik "Lord of the Rings" naar de boeken van Tolkien, waarvan het eerste deel met Kerst 2001 in de bioscoop komt. "Wij ken den New Line al uit de RCV- tijd. Dit voorjaar hebben wij voor New Line 'Magnolia' uitge bracht. Zij waren zo tevreden met het resultaat (ruim een miljoen recette, met dertien kopieën), dat zij ons benaderd hebben voor "Lord of the Rings". Het wordt een wereld wijde release, met grote promo tiepartners. Maar het gaat ook om het event en dat betekent voor ons een flinke kluif." 1 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 17