Minder tijd en ruimte Op 28 augustus 1998 bracht Upstream Pictures haar eerste film uit: "The Idiots" van Lars von Trier. Upstream doet een kleine tien releases per jaar, internationaal interessante films, vernieuwende cinema, jong talent en de films die elke kopie zijn kosten, zo'n vier a zeven duizend gulden, in de eerste run opbrengen." Dit najaar had Upstream Pictures haar handen vol aan de release van twee spraakmakende films: "Wilde mossels", een eigen product van Argus, en "Dancer in the Dark" van Lars Martin Ruttenberg: "Het komt steeds vaker voor dat de grote studio's direct geld willen zien en de rechten verkopen aan onafhanke lijke distributeurs" Peter van Vogelpoel en Carine Jamin mooi vinden. Van Vogelpoel en Jamin kennen elkaar van Filmtheater Desmet in Amsterdam. Toen de bios coop in 1997 werd verkocht aan RCV wijdde Van Vogelpoel zich volledig aan zijn von Trier. Met "Wilde mossels" mocht Upstream net als vorig jaar met "Unter den Palmen" de openingsfilm van het Nederlands Film Festival leve ren. Dat was geen kwestie van leuren. Jamin: "De festivallei ding bepaalt zelf met welke film filmproductiemaatschappij Argus Film Produktie BV. Samen met Krijn Meerburg van de Maatschappij voor Cinegrafie richtte hij het distributiebedrijf Upstream Pictures op. Sinds januari 2000 is Argus Film de enig aandeelhouder. Hij vroeg Carine Jamin de dagelijkse lei ding op zich te nemen. Zij wordt bijgestaan door Miriam Lensink. Jamin: "We distribueren alleen wat we zelf goed vinden: inter nationaal interessante films, vernieuwende cinema, jong talent en mooie films. Natuurlijk letten we ook op de commerciële potentie. Er zijn dingen die je zonder subsidie niet kunt doen. Elke gulden moet aan de kassa terugver diend worden. Voor ons moet ze het festival wil openen. Natuurlijk levert zo'n opening extra publiciteit op, maar wij hebben daar zelf ook veel aan gedaan. Het voordeel van een Nederlandse film is dat cast en crew in de buurt is." Korte levensduur Upstream heeft een goede rela- Jamin meer dan 200.000 bezoe kers. "Ik doe een soort marktonder zoek, in de wandelgangen en tij dens de sneak previews. Wij mikten op mensen die 'Breaking the Waves' hebben gezien en Björk- en Deneuve-fans." De film is met drieëntwintig kopieën uitgegaan. Jamin maakt zich grote zorgen over de steeds kortere levens duur van films. "Elke film moet in de eerste weken scoren, want daarna worden ze er uitgeknik kerd om plaats te maken voor de volgende film. "Wilde mos sels" is daarom in Amsterdam met wel vier kopieën uitgegaan. Maar op die manier krijgen steeds minder films de ruimte en de tijd die ze nodig hebben om hun publiek te trekken. Je belandt dan in een vicieuze cir kel van tegenvallende opbreng sten, kopschuwe programmeurs en een steeds kleiner wordende keuze voor het publiek. Net als A-Film zijn wij op zoek naar vertoningsmogelijkheden waar films wel de gelegenheid krijgen volledig uit te draaien."." Knokken voor een plek in de bioscoop In haar korte bestaan heeft C- Films het publiek al getrakteerd op arthousefilms als "Shower" en "Kadosh". In het pakket van C-Film vormt de Nederlandse speelfilm de hoofdmoot. C-Films is voortgekomen uit C- Sales, dat al meer dan tien jaar video's uitbrengt van arthouse speelfilms en culturele docu mentaires. Toen massieve parti culiere investeringen in de film industrie mogelijk werden door de belastingmaatregelen, startte Mare Noyons van C-films samen Theo Challa een finan cieringsmaatschappij. Arteco Filmfinancing heeft inmiddels Carine Jamin: 'Steeds minder films krijgen de tijd en de ruimte om hun publiek te trekken." tie met de sales agent van het Scandinavische Trust Film sinds Argus Film Produktie in 1996 "Breaking the Waves" van Lars von Trier coproduceerde. Voor "Dancer in the Dark" verwacht een flink aantal Nederlandse speelfilms in haar pakket: "Sombermans Actie", "Lek", "Mariken", "Babs", "Nynke". Voor de uitbreng van "Lek" zochten zij een geschikte distri- 1 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 18