Minder tijd en ruimte
Op 28 augustus 1998 bracht
Upstream Pictures haar eerste
film uit: "The Idiots" van Lars
von Trier. Upstream doet een
kleine tien releases per jaar,
internationaal interessante
films, vernieuwende cinema,
jong talent en de films die
elke kopie zijn kosten, zo'n
vier a zeven duizend gulden, in
de eerste run opbrengen."
Dit najaar had Upstream
Pictures haar handen vol aan de
release van twee spraakmakende
films: "Wilde mossels", een
eigen product van Argus, en
"Dancer in the Dark" van Lars
Martin Ruttenberg:
"Het komt steeds vaker voor dat de grote studio's direct
geld willen zien en de rechten verkopen aan onafhanke
lijke distributeurs"
Peter van Vogelpoel en
Carine Jamin mooi vinden.
Van Vogelpoel en Jamin kennen
elkaar van Filmtheater Desmet
in Amsterdam. Toen de bios
coop in 1997 werd verkocht aan
RCV wijdde Van Vogelpoel zich
volledig aan zijn
von Trier. Met "Wilde mossels"
mocht Upstream net als vorig
jaar met "Unter den Palmen" de
openingsfilm van het
Nederlands Film Festival leve
ren. Dat was geen kwestie van
leuren. Jamin: "De festivallei
ding bepaalt zelf met welke film
filmproductiemaatschappij
Argus Film Produktie BV. Samen
met Krijn Meerburg van de
Maatschappij voor Cinegrafie
richtte hij het distributiebedrijf
Upstream Pictures op. Sinds
januari 2000 is Argus Film de
enig aandeelhouder. Hij vroeg
Carine Jamin de dagelijkse lei
ding op zich te nemen. Zij
wordt bijgestaan door Miriam
Lensink.
Jamin: "We distribueren alleen
wat we zelf goed vinden: inter
nationaal interessante films,
vernieuwende cinema, jong
talent en mooie films.
Natuurlijk letten we ook op de
commerciële potentie. Er zijn
dingen die je zonder subsidie
niet kunt doen. Elke gulden
moet aan de kassa terugver
diend worden. Voor ons moet
ze het festival wil openen.
Natuurlijk levert zo'n opening
extra publiciteit op, maar wij
hebben daar zelf ook veel aan
gedaan. Het voordeel van een
Nederlandse film is dat cast en
crew in de buurt is."
Korte levensduur
Upstream heeft een goede rela-
Jamin meer dan 200.000 bezoe
kers.
"Ik doe een soort marktonder
zoek, in de wandelgangen en tij
dens de sneak previews. Wij
mikten op mensen die 'Breaking
the Waves' hebben gezien en
Björk- en Deneuve-fans." De
film is met drieëntwintig
kopieën uitgegaan.
Jamin maakt zich grote zorgen
over de steeds kortere levens
duur van films. "Elke film moet
in de eerste weken scoren, want
daarna worden ze er uitgeknik
kerd om plaats te maken voor
de volgende film. "Wilde mos
sels" is daarom in Amsterdam
met wel vier kopieën uitgegaan.
Maar op die manier krijgen
steeds minder films de ruimte
en de tijd die ze nodig hebben
om hun publiek te trekken. Je
belandt dan in een vicieuze cir
kel van tegenvallende opbreng
sten, kopschuwe programmeurs
en een steeds kleiner wordende
keuze voor het publiek. Net als
A-Film zijn wij op zoek naar
vertoningsmogelijkheden waar
films wel de gelegenheid krijgen
volledig uit te draaien."."
Knokken voor een plek in
de bioscoop
In haar korte bestaan heeft C-
Films het publiek al getrakteerd
op arthousefilms als "Shower"
en "Kadosh". In het pakket van
C-Film vormt de Nederlandse
speelfilm de hoofdmoot.
C-Films is voortgekomen uit C-
Sales, dat al meer dan tien jaar
video's uitbrengt van arthouse
speelfilms en culturele docu
mentaires. Toen massieve parti
culiere investeringen in de film
industrie mogelijk werden door
de belastingmaatregelen, startte
Mare Noyons van C-films
samen Theo Challa een finan
cieringsmaatschappij. Arteco
Filmfinancing heeft inmiddels
Carine Jamin:
'Steeds minder films krijgen de tijd en de ruimte
om hun publiek te trekken."
tie met de sales agent van het
Scandinavische Trust Film sinds
Argus Film Produktie in 1996
"Breaking the Waves" van Lars
von Trier coproduceerde. Voor
"Dancer in the Dark" verwacht
een flink aantal Nederlandse
speelfilms in haar pakket:
"Sombermans Actie", "Lek",
"Mariken", "Babs", "Nynke".
Voor de uitbreng van "Lek"
zochten zij een geschikte distri-
1 8