buteur. Uiteindelijk besloten ze zelf een distributietak op te zet ten. Bij C-Films en C-Sales werken in totaal zo'n tien mensen. Nelleke Driessen, die eerder voor Film International, Hungry Eye Pictures en Cinemien werk te, heeft de algemene leiding over de theaterdistributie. Suzan van der Veen doet de boekingen. Voor de publiciteit maakt C- Films gebruik van The Publicity Company. Driessen wist dat ze met "Lek" een uitzonderlijke film in han den had. "We hebben de film eerst aan de bioscoopexploitan ten laten zien. Die waren alle maal zeer enthousiast en dat is iets wat je zelden meemaakt met een Nederlandse film." "Lek" is met 40 kopieën uitgegaan en heeft zo'n 100.000 bezoekers getrokken. Daarmee werd "Lek" de meest bezochte Nederlandse film van dit jaar. Maar voor een film, die steeds als paradepaard je van de Nederlandse filmin dustrie wordt aangehaald, toch niet het kassucces waarop gere kend mocht worden. De film werd uitgebracht op 27 april, vlak voor Koninginnedag. Driessen: "Met een CV-film moet je binnen een bepaalde tijd in de bioscoop uitgaan. In het najaar stond ook al een flink aantal films op de release- is Driessen voorzichtig: 'Kruimeltje' en 'Abeltje' waren zeer bekende boeken, die ook veel ouders in hun jeugd had den gelezen. Dat is een belang rijke factor geweest." "Babs" wordt niet door C-Films maar door Buena Vista uitgebracht. Nelleke Driessen: 'Over 'Lek' waren de bioscoopexploitanten zeer enthou siast. Dat maak je zelden mee met Nederlandse films." lijst. Wat dat betreft leek april gunstiger. Maar opeens kwam daar 'Erin Brockovich' tussen, wat een geweldig succes bleek. Bovendien hadden wij de pech dat mei opeens een bijzonder warme maand werd." Traditie Inmiddels is ook "Mariken", een Middeleeuws sprookje, over een meisje dat de wijde wereld intrekt en daar allerlei wonder lijke ontmoetingen heeft, in première gegaan. Het lijkt een voortzetting van de traditie van populaire familiefilms als "Abeltje" en "Kruimeltje". Toch Driessen: "C-Films brengt maxi maal acht films per jaar uit. Bovendien krijg je, als je 'Babs' en 'Mariken' tegelijkertijd uit brengt, altijd te maken met con flicterende belangen. Dan moet je een strategische keuze maken. Bij een grote distributeur als Buena Vista, kan 'Babs' echt groot uitgebracht worden." Driessen erkent dat het distri buteursvak moeilijk is. "Het is knokken, je plek in de bioscoop zien te veroveren. Dat betekent veel bellen en praten met al die bioscoopmensen. Maar je belangrijkste wapen is toch je product." 1 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 19