o tl OVER DE RODE LOPER MET DENEUVE lil Niemand minder dan Catherine Deneuve, koningin van de Europese film, opende op 22 oktober theater LUX in Nijmegen. Dit leverde logischerwijs overweldigend veel publiciteit op voor het grootste arthouse van Nederland. Stichting LUX omschrijft haar multifunctionele theater als 'het cultu rele antwoord op de megaplex formule'. Voor algemeen directeur Ted Chiaradia is de realisering van het 'Artplex' de verwezenlij king van een droom. Door Marlies Ruijter "Met Catherine Deneuve over een rode loper lopen, dat ver geet je natuurlijk nooit meer", zegt Chiaradia. "De opening was een groot succes: een item in het NOS Journaal en een artikel op de voorpagina van de De Telegraaf. Wat wil je nog meer? Ik vind het fantastisch om directeur te zijn van zo'n complex. Als ik door het gebouw loop en ik zie volle zalen met een breed gesorteerd publiek, dan ben ik meer dan trots. Kleine films als "Himalaya" worden geprojec teerd op doeken van twaalf meter breed en met optimaal digitaal geluid. Dat zie je nor maal gesproken alleen op film festivals. In Nijmegen is dat nu de dagelijkse realiteit." LUX telt vijf kleine bioscoopza len en een multifunctionele zaal die zes dagen per week voor film wordt gebruikt. Dat maakt in totaal 685 stoelen, die ieder weekend volledig bezet zijn. Op doordeweekse dagen is de bezet ting gemiddeld zo'n zestig pro cent. Met de brede filmpro- grammering, zoals stichting LUX haar beleid noemt, trekt het multidisciplinair Arthouse veel bezoekers. Niet alleen klei ne artistieke films komen op het programma, maar ook films uit het 'middensegment', zoals "American Psycho" of "The Virgin Suicides". "Die films zouden ook in de commerciële bioscopen kunnen draaien, maar ik denk dat de kans klein is dat in de toekomst een film zowel bij ons als in een van de commerciële bioscopen draait", is Chiaradia van mening. "We voeren hierover geen overleg met de commercië le bioscoopondernemers. De programmering hangt sterk af van de kwaliteit van het contact tussen de distributeurs en de exploitanten." Met de komst van LUX, waar voor de gemeente Nijmegen de bouwsom van 32 miljoen bekostigde, heeft de stad momenteel meer doeken voor artfilms dan voor commerciële films. Dat is uniek in Nederland. Chiaradia: "In Nijmegen is er veel belangstel ling voor artistieke films. Filmtheater Cinemariënburg was vorig jaar met 114.000 bezoekers het meest bezochte niet-commerciële filmtheater kan die belangstelling alleen maar danken aan het grote aan tal studenten dat de stad rijk is en het beperkte culturele aan bod dat daar tegenover staat. Het theater in Nijmegen brengt het zogenoemde standaard pro vinciepakket. Wie meer wil, komt dan al snel bij film." Chiaradia verwacht zo'n 180.000 filmbezoekers het komende jaar. "Mensen komen Ik 2 O „1 3 s OPENING LUX THEATER

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 20