ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL" O m ONDERZOEK TEN BEHOEVE VAN HET FILMTRANSPORT n U kent ze wel, de stickers achterop de vrachtwagens. Onlangs toon den de ontevreden vervoerders en chauffeurs het weer eens aan door de Nederlandse wegen te blokkeren, tot ongenoegen van menigeen. De bioscoopbranche heeft weliswaar bijna geen last van de stijgende dieselprijzen, maar over de kreet 'zonder transport staat alles stil' kan zeker meegepraat worden. Door Jeroen Kleintunte Bijna een jaar geleden kondigde de toenmalige vervoerder (Van Gend Loos) aan niet langer zorg te willen dragen voor het transport op woensdagnacht en donderdagochtend van de films en het bijbehorende reclamemate riaal. De NFC (Stichting Filmtransport) heeft toen na een lange zoektocht het vervoer uitbe steed aan vervoerder EPN. Dat deze vervoerder geen idee had waar hij in terecht was gekomen bleek al na vier weken toen EPN de handdoek in de ring gooide. De NFC had één week om het probleem op te lossen. De Filmcentrale in Nieuwegein sprong in het diepe en in overleg met de NFC werd een concept bedacht: het transport uitbeste den aan een contractvervoerder en de handling zelf verzorgen. Tijdens de eerste weken werden de grootste knelpunten opgelost. De nieuwe werkwijze wordt nu ruim een half jaar gehanteerd. De betrokken partijen zijn, op enkele uitzonderingen na, min of meer tevreden. Nu de basis redelijk sta biel is, blijft men echter bekijken of er verbeteringen en uitbreidin gen mogelijk zijn. Onderzoek filmtransport In 1996 ben ik gestart met de opleiding Logistiek aan de Hogeschool voor Economische Studies (HES) in Rotterdam. Nu, vier jaar later, rond ik mijn studie af met een onderzoek op logistiek gebied. Na lang zoeken en pein zen ontstond het idee om op het gebied waar ik al aardig wat van af wist, de filmbranche, een opdracht te bedenken. Sinds 1993 ben ik werkzaam in de bioscoop branche. Eerst in Cinerama Rotterdam en toen het theater verkocht werd bij Lumière, even eens in Rotterdam. Het artikel van jan Ott in dit blad was voor mij de aanleiding om de NFC mijn idee, het onderzoeken van het filmtransport, voor te leggen. Met mijn logistieke kennis en inzicht van vier jaar HES op zak ben ik het filmtransport aan het bekijken. De eerste onderzoekswe- ken zijn voorbij en ik heb al een goed inzicht gekregen in de huidi ge manier van werken. Om het onderzoek af te kunnen sluiten met concrete aanbevelingen heb ik er voor gekozen om bij alle par tijen die met het filmtransport te maken hebben te gaan kijken. Respect Vanzelfsprekend ben ik in eerste instantie meegeweest met het nachttransport. Vergist u zich niet: géén geautomatiseerde wagentjes en géén geavanceerde sorteersystemen en transportban den. Alleen met pure spierkracht, ervaring en doorzettingsvermogen kunnen de routes door heel Nederland op tijd worden afge legd. Het is een race tegen de klok. Te laat bij de laatste bios coop op de route en de ETA (Estimated Time of Arrival) in Nieuwegein is twee uur later door de ochtendspits, met alle gevolgen van dien. De mannen en een enkele vrouw die 's nachts met loodzware filmcontainers en reclamemateriaal lopen te sjou wen, al dan niet in de stromende regen, verdienen respect! Sommige theaters maken het heel lastig en leiden de chauffeur het moeras in tijdens de zoektocht door een onverlicht theater. "Waar staan de films?....Moeten die containers ook mee?" Als alles voor de wind gaat is het merendeel van de chauffeurs voor 10.00 uur donderdagochtend terug bij de Filmcentrale in Nieuwegein. Een nieuwe ploeg chauffeurs, die de doorzendingen wegbrengt, staat uitgeslapen te wachten. Depots en filmverhuurders Naast de Filmcentrale ben ik bij de andere depots, Action Freight en Renovo, op bezoek gegaan om te zien wat de werkzaamheden van de verschillende depots zijn. De gesprekken hebben interessan te gegevens opgeleverd voor mijn uiteindelijke rapport. Om de beschrijvende fase af te ronden heb ik alleen nog een aantal gesprekken bij filmverhuurders op het programma staan. Als alles voorspoedig verloopt zal ik in februari 2001 het rapport, met daarin een gedetailleerde beschrij ving van het huidige filmtrans port en aanbevelingen, overhan digen aan de NFC. Natuurlijk hoop ik dat mijn aanbevelingen overgenomen worden in het beleid en werkwijze van de NFC ten aanzien van het filmtrans port. i >-■ I im m M. ■-■ ■-■ 2 7 HBjfffljppjf

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 26