ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL"
O
m
ONDERZOEK TEN BEHOEVE VAN HET FILMTRANSPORT
n
U kent ze wel, de stickers achterop de vrachtwagens. Onlangs toon
den de ontevreden vervoerders en chauffeurs het weer eens aan
door de Nederlandse wegen te blokkeren, tot ongenoegen van
menigeen. De bioscoopbranche heeft weliswaar bijna geen last van
de stijgende dieselprijzen, maar over de kreet 'zonder transport
staat alles stil' kan zeker meegepraat worden.
Door Jeroen Kleintunte
Bijna een jaar geleden kondigde
de toenmalige vervoerder (Van
Gend Loos) aan niet langer
zorg te willen dragen voor het
transport op woensdagnacht en
donderdagochtend van de films
en het bijbehorende reclamemate
riaal. De NFC (Stichting
Filmtransport) heeft toen na een
lange zoektocht het vervoer uitbe
steed aan vervoerder EPN. Dat
deze vervoerder geen idee had
waar hij in terecht was gekomen
bleek al na vier weken toen EPN
de handdoek in de ring gooide.
De NFC had één week om het
probleem op te lossen. De
Filmcentrale in Nieuwegein
sprong in het diepe en in overleg
met de NFC werd een concept
bedacht: het transport uitbeste
den aan een contractvervoerder
en de handling zelf verzorgen.
Tijdens de eerste weken werden de
grootste knelpunten opgelost.
De nieuwe werkwijze wordt nu
ruim een half jaar gehanteerd. De
betrokken partijen zijn, op enkele
uitzonderingen na, min of meer
tevreden. Nu de basis redelijk sta
biel is, blijft men echter bekijken
of er verbeteringen en uitbreidin
gen mogelijk zijn.
Onderzoek filmtransport
In 1996 ben ik gestart met de
opleiding Logistiek aan de
Hogeschool voor Economische
Studies (HES) in Rotterdam. Nu,
vier jaar later, rond ik mijn studie
af met een onderzoek op logistiek
gebied. Na lang zoeken en pein
zen ontstond het idee om op het
gebied waar ik al aardig wat van
af wist, de filmbranche, een
opdracht te bedenken. Sinds 1993
ben ik werkzaam in de bioscoop
branche. Eerst in Cinerama
Rotterdam en toen het theater
verkocht werd bij Lumière, even
eens in Rotterdam. Het artikel
van jan Ott in dit blad was voor
mij de aanleiding om de NFC
mijn idee, het onderzoeken van
het filmtransport, voor te leggen.
Met mijn logistieke kennis en
inzicht van vier jaar HES op zak
ben ik het filmtransport aan het
bekijken. De eerste onderzoekswe-
ken zijn voorbij en ik heb al een
goed inzicht gekregen in de huidi
ge manier van werken. Om het
onderzoek af te kunnen sluiten
met concrete aanbevelingen heb
ik er voor gekozen om bij alle par
tijen die met het filmtransport te
maken hebben te gaan kijken.
Respect
Vanzelfsprekend ben ik in eerste
instantie meegeweest met het
nachttransport. Vergist u zich
niet: géén geautomatiseerde
wagentjes en géén geavanceerde
sorteersystemen en transportban
den. Alleen met pure spierkracht,
ervaring en doorzettingsvermogen
kunnen de routes door heel
Nederland op tijd worden afge
legd. Het is een race tegen de
klok. Te laat bij de laatste bios
coop op de route en de ETA
(Estimated Time of Arrival) in
Nieuwegein is twee uur later door
de ochtendspits, met alle gevolgen
van dien. De mannen en een
enkele vrouw die 's nachts met
loodzware filmcontainers en
reclamemateriaal lopen te sjou
wen, al dan niet in de stromende
regen, verdienen respect!
Sommige theaters maken het heel
lastig en leiden de chauffeur het
moeras in tijdens de zoektocht
door een onverlicht theater.
"Waar staan de films?....Moeten
die containers ook mee?"
Als alles voor de wind gaat is het
merendeel van de chauffeurs voor
10.00 uur donderdagochtend
terug bij de Filmcentrale in
Nieuwegein. Een nieuwe ploeg
chauffeurs, die de doorzendingen
wegbrengt, staat uitgeslapen te
wachten.
Depots en filmverhuurders
Naast de Filmcentrale ben ik bij
de andere depots, Action Freight
en Renovo, op bezoek gegaan om
te zien wat de werkzaamheden
van de verschillende depots zijn.
De gesprekken hebben interessan
te gegevens opgeleverd voor mijn
uiteindelijke rapport. Om de
beschrijvende fase af te ronden
heb ik alleen nog een aantal
gesprekken bij filmverhuurders op
het programma staan. Als alles
voorspoedig verloopt zal ik in
februari 2001 het rapport, met
daarin een gedetailleerde beschrij
ving van het huidige filmtrans
port en aanbevelingen, overhan
digen aan de NFC. Natuurlijk
hoop ik dat mijn aanbevelingen
overgenomen worden in het
beleid en werkwijze van de NFC
ten aanzien van het filmtrans
port.
i >-■
I
im m
M.
■-■ ■-■
2 7
HBjfffljppjf