Twee jaar geleden werd de Nederlandse speelfilm met een wijziging in de belastingwet opeens een interessant object voor particuliere investeerders. Zo langzamerhand is de tijd van oogsten aangebroken. Nederland kan zich verheugen op een flinke opbrengst aan films van eigen bodem. Door Lucia Alleman Maar het publiek is niet zo hap pig op Nederlandse films. Veel bioscoopgangers besluiten niet naar de film te gaan, nog voor dat ze weten waar het über haupt over gaat. Bovendien heeft Nederland te kampen met een verlammende kwaal: het doekentekort. Bij het overweldi gende filmaanbod programme ren bioscoopondernemers die films, die het meeste bezoek trekken. Grote Amerikaanse studio's bombarderen de bios- Stigma Met marketing en publiciteit moet je vroeg beginnen: tijdens de productiefase. Het Nederlandse Fonds voor de Film, dat naast de particuliere investeerders, de belangrijkste financier van Nederlandse speelfilms blijft, heeft een expert aangetrokken om film producenten marketingbesef bij te brengen. John Durie is door de wol geverfd in de internatio nale filmindustrie, werkte voor John Durie: het publiek is nu eenmaal het meest kritisch over de films uit eigen land. dat is overal zo." coopgangers met dure, onweer staanbare publiciteitscampag nes, waartegen Nederlandse films het afleggen. Zou een tegenaanval met mar keting- en publiciteitsmiddelen de Nederlandse speelfilm net zo populair kunnen maken als Nederpop en cabaret? Holland Film Nieuws maakte een korte tournee langs alle partijen, die bij de uitbreng van films betrok ken zijn. United Artists en Film Four International en heeft voor een reeks van kwaliteitsfilms de publiciteit gedaan. Samen met filmmarketingconsultant Dorien van de Pas geeft hij pro ducenten advies bij het ontwik kelen van een doelgerichte stra tegie en effectieve marketing instrumenten. Als buitenlander heeft hij een objectieve kijk op de Nederlandse situatie. Is de Nederlandse film belast met een stigma? Durie: "Het publiek is nu een maal het meest kritisch over de films uit eigen land. Dat is over al zo. Ook in Engeland. Tot in de jaren '80 was het not done om naar een Engelse film te gaan." Als u de synopsi leest van de films die u onder handen heeft, denkt u dan niet: dit kan ik niet verko pen? Durie: "Mijn persoonlijke smaak is niet van belang. Het gaat erom wat het publiek zal denken van een film. De groot ste fout die veel filmmakers maken is dat zij zonder onder scheid iedereen als het publiek voor hun film beschouwen. Marketing is ervoor om uit te maken wat het targeted audience van je film is. Zal die specifieke doelgroep de film mooi vinden, en nog belangrijker: zullen zij de film aanbevelen bij hun vrienden?" Maar is het niet zo, dat kwaliteit zichzelf verkoopt? "Dat is een ander groot misver stand. Sommige producenten denken nog steeds dat ze met een trailer en een poster klaar zijn. Het gaat erom dat je je publiek in een bepaalde tijds spanne steeds voedt met kleine stukjes informatie over de film. Dat begint al ver van tevoren met reportages over de wording van film. Bij al je tools moet je je afvragen, wat vertelt het over de film? Uiteindelijk moeten alle factoren bij elkaar komen die de mensen doen besluiten de film te gaan zien. Een goede marketingstrategie is geen garantie voor een succesvolle uitbreng, want het doekentekort is hier een ernstig probleem. Maar het is een voorwaarde om je publiek te bereiken." Schaamteloos entertain ment Jacqueline de Goey van De Luwte Film Producties en Paula van der Oest hebben beiden ervaring met teleurstellende resultaten in de bioscoop. "Winter '89" en "De Trip van Teetje" trokken, ondanks goede recensies, slechts enkele duizen den bezoekers. Dat is niet echt bemoedigend als je jaren hard 3 4 DE NEDERLANDSE FILM OP ZOEK NAAR PUBLIEK

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 33