Kwestie van geld Matthijs van Heijningen laat zijn films uitbrengen door RCV. Die doet ook het meeste werk voor de publiciteit van de film. Van Heijningen: "Ik vind dat je dat aan een ander moet overla ten. Die kan beter als een objec tieve, derde partij met de media omgaan." Van Heijningen heeft niet veel op met doelgerichte marketing strategieën. "Dat denken in doelgroepen is allemaal flauwe kul. Een goede film verkoopt zichzelf. Verder is marketing gewoon een kwestie van geld. Meestal besteed je zo'n 10 van je totale budget. En verder Luc Vervoort: "Het laatste wat ik ga roepen is dat dit een Nederlandse film is. Het is gewoon een mainstream FILM." moet je een beetje geluk hebben met goede recensies." Dit voorjaar verschijnt "De vriendschap" van Nouchka van Brakel in de bioscoop. De film gaat over twee vrienden, Willem Nijholt en Gerard Cox, die in hun jeugd al verliefd waren op dezelfde vrouw en nu, veertig jaar later, allebei vallen voor Pleuni Touw. Het lijkt een ver haal dat niet een twee drie het jonge bioscooppubliek zal aan spreken. Van Heijningen: "We wisten van tevoren, dat het moeilijk zou worden. Maar dat is geen reden om 'm niet te maken. Het is een aardige film, met tragische en grappige momenten. Wij denken dat hij voor iedereen boven de vijven- twintig geschikt is." RCV distribueert drie films van Sigma Film Producties: "De omweg", "De zwarte meteoor" en "De vriendschap". Dirk de Lille blijkt een liefhebber van Nederlandse films. "Ik heb in mijn loopbaan al dertig Nederlandse films uitgebracht. Er worden hier uitstekende films gemaakt. En daar zitten grote kaskrakers tussen, "Filmpje" en "Abeltje" bijvoor beeld. Het is nu eenmaal zo, dat slechts een op de tien films een hit wordt. Dat geldt voor Nederlandse films, net als voor Amerikaanse." Hoe kijkt uw sales manager als u weer met een Nederlandse film aankomt? "Die blijft lachen, hoor! Voor 'De zwarte meteoor' hebben we bijvoorbeeld al vroeg goede afspraken kunnen maken met Jogchem's, Wolff en Pathé. Met Nederlandse films zit je veel dichter op je product. Het is veel creatiever. Je moet zelf de trailer en de poster maken. We hebben rond Tom Egbers een stevige free publicity campagne georganiseerd. Dat kun je niet aan een producent overlaten. Die denkt dat zijn film de enige titel is. Hij snapt niet dat je ook rekening moet houden met zoiets als 'Charlie's Angels'. De filmdistributeur is een belangrijk voorportaal naar de bioscoop en de exploitant toe. Majors geven echter de films van hun eigen studio's priori teit. Eline Danker van Buena Vista: "Wij brengen zelf al zo'n vijventwintig films per jaar uit. Daarnaast hebben wij nog ruimte voor vier of vijf andere projecten. Nederlandse films beginnen al met een geweldige achterstand. Over buitenlandse films heb je vaak al iets gehoord, je weet hoe hij elders gedraaid heeft. Aan de andere kant vinden wij het ook leuk om voor een Nederlandse film te werken. De uitdaging is gro ter, je moet alles zelf doen. Wij kiezen een film uit op basis van het script, we kijken naar het thema, is het een spannend ver- 3 6 haal, naar het trackrecord van de regisseur. Op die manier hebben wij voor 'Babs' gekozen." Kunnen producenten je nog over de streep trekken met een goed marketingplan? "Eigenlijk vind ik dat een pro ducent moet doen waar hij goed in is en dat is een goede film maken. Wij doen waar wij goed in zijn: de marketing." matthijs van heijningen: "Dat denken in doelgroe pen IS ALLEMAAL FLAUWE KUL. Een goede film ver koopt ZICHZELF." Bottleneck De CV-regeling stelt als eis dat de film in de bioscoop vertoond wordt. Dit kan de bottleneck worden van de succesvolle rege ling, want de vertoningsmoge- lijkheden zijn beperkt. Het Ketelhuis, het laatste vangnet voor de Nederlandse film, wordt bedreigd met sluiting. De over heid weigert nog langer subsidie te geven, omdat het zaaltje te weinig bezoekers trekt. Er wordt wel eens geopperd om, net als in Frankrijk, van over heidswege bioscoopondernemers te dwingen een zaal per bios coopcomplex te reserveren voor de Nederlandse film. Ron Sterk van Minerva Bioscopen voelt daar niet veel voor: "Dat is geen realistisch plan. Dan zouden we gecompenseerd moeten worden. Nee, dat lijkt mij niet werken. Als ik nou theaters had met tien, twaalf zalen, dan zou ik het nog willen overwegen." Bij Minerva Bioscopen staan de distibuteurs te dringen om hun films te slijten. Sterk: "In die Mickey Mousebioscoopjes van ons heb ik hooguit vijf of zes zalen. Dat is passen en meten. Kerst is de belangrijkste periode van het jaar. Dan heb je al "Charlie's Angels", "Meet the Parents", "Autumn in New York", films, die ons publiek wil zien. In de grote complexen hebben we wel "Babs" gepro grammeerd." Onlangs kreeg Jac. Goderie in De Volkskrant van Peter van Bueren een veeg uit de pan, omdat hij als programmeur van Pathé zo weinig belangstelling toonde voor het Nederlands product. Van Bueren was aan het verkeerde adres. Daniëlla Koot is eindverantwoordelijke voor de programmering bij Pathé. "Als een film boeiend is en mooi gemaakt, en ik ver wacht dat daar voldoende kij kers op afkomen, dan ben ik zeker bereid een Nederlandse film te programmeren. Maar soms zie ik wel eens een film langs komen, waarvan ik echt niet snap, voor wie die gemaakt Ron Sterk: "In die Mickey Mousebioscoopjes van ons heb ik hooguit vijf of zes ZALEN." is. Belangrijk voor mij is dat ik de film ruimschoots van tevo ren kan zien, en dat de trailer zeker zes weken voor release klaar is. Laatst meldde een dis tributeur mij doodleuk, dat de trailer pas klaar was op het moment dat de film uit zou gaan. Maar het blijft lastig met zo'n groot filmaanbod. Rond de kerst gaan er achttien films uit. Daar zitten vier Nederlandse producties bij: "Babs", "Mariken", "De zwarte mete oor" en "Ajax". Wij draaien ze alle vier. Niet omdat het Nederlandse films zijn, maar omdat ze goed zijn." Distributeurs en bioscooponder nemers blijken niet te zitten met het slechte imago van de Nederlandse film. Nu het publiek nog. Het succes van de films die het komende half jaar uitkomen zal beslissend zijn voor het voortbestaan van de fiscale voordelen voor particu liere investeerders. Voorlopig heeft staatssecretaris Wouter Bos de regeling verlengd tot januari 2002. 3 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 35