fll Het is altijd leuker om te horen dat je stukjes in goede aarde vallen, dan om te moeten vernemen dat men je gefreubel niet echt kan waar deren. Op de afgelopen paar leaders die ik voor Holland Film Nieuws produceerde, heb ik hele stimulerende reacties gehad, maar ze geven mij wel een beetje de indruk dat ik meer bezig ben met het schrijven van een column dan met een redactionele inleiding bij het blad. Misschien moeten we gewoon overwegen om mijn 'commentaar' elders in het blad te gaan plaatsen, en deze introductie te gaan inkorten, zeker als ik hetgeen ik nu ga spuien in ogenschouw neem. Een groot aantal mensen uit onze bedrijfstak (mag ik dat eigenlijk wel zo zeggen?) weet dat ik naast mijn eindredac teurschap van HFN, niet alleen een vurig voorstander ben van filmeducatie voor scholieren, maar daar als uit voerder ook veel mee bezig ben. Ik zeg dit er maar even bij, want ik zet nu feitelijk een andere pet op dan ik hier behoor op te hebben. Filmeducatie zoals dat door Film Educatie Nederland wordt uitgevoerd - waaronder de FEN Schoolvoorstellingen (voorheen FilmFan) en de Dag van de Nederlandse film - worden mogelijk gemaakt door de loyale medewerking van tal van partijen in onze bedrijfstak. Ik noem NFC Marketing, ik noem Coca- Cola, ik noem het Nederlands Fonds voor de Film, maar ik noem bovenal filmverhuurders, bioscoopex ploitanten en filmtheaters. Zonder hen is filmeducatie in Nederland eenvoudigweg niet mogelijk. Het is geen geheim dat er momenteel veel gebeurt in het film- en bioscoopbedrijf. Nieuwe ondernemingen betreden de markt, vertrouw de marktverhoudingen wor den bruut verstoord en de posities van de stichtingen en verenigingen van de NFC worden in een ander daglicht bediscussieerd. Ik zeg zonder enige schroom dat ik vind dat filmeducatie, zoals dat mede door het filmbedrijf is opge bouwd, in ieder geval nimmer het slachtoffer mag worden van al het gekonkel dat gaan de is. Zo, dat is eruit! Ik weet dat ik daarmee het goede zeg, want in mijn gesprekken met mensen uit de branche, spreekt het merendeel positief over filmeducatie. Ik geloof stellig dat als er een ding is waar nog een sterke collectivi- teitsgedachte achter schuil kan gaan het wel filmeducatie is. Komend jaar gaan er meer dan 170.000 leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs met hun klasgeno ten naar de bioscoop of het filmtheater. Bijna 1.000 leer lingen van havo en vwo bezoeken 18 januari aan staande de Dag van de Nederlandse film. Dat alles met als doel om een hele nieuwe generatie een vorm van filmbeleving bij te bren gen zoals velen dat nooit heb ben meegekregen. Nederland staat, zo kan ik u als insider vertellen, echt aan de voor avond van reusachtige ont wikkelingen op het gebied van filmeducatie. Wij moeten dat proces niet frustreren. Nu zijn er tal van discussies gaande over allerlei zaken. Dingen die in mijn ogen te bespreken zijn, maar waar over we te weinig spreken. Het is daarom dat ik mij dan ook sterk wil maken voor een speciale bijeenkomst over filmeducatie voor mensen in het filmbedrijf. Een dag waar op informatie kan worden uitgewisseld en discussie moet kunnen plaatsvinden over de continue ondersteu ning die elke exploitant en verhuurder zou moeten geven aan filmeducatie. Bij het ter perse gaan van dit nummer is de eerste aanzet tot deze dag zelfs al gegeven. Na dit pleidooi - een inlei ding kan ik het nauwelijks meer noemen - wordt het nu tijd dat ik weer even terug treed in mijn rol als eindre dacteur en u attendeer op het bomvolle decembernummer dat de club van Holland Film Nieuws weer voor u in elkaar heeft gezet. Een divers num mer dat een grote groep zal aanspreken. Zoals in elk laat ste nummer van het jaar ook deze keer weer de nodige kerst- en nieuwjaarsgroeten en daar sluit de redactie zich volledig bij aan: prettige feest dagen en een fantastisch filmjaar toegewenst! Jeroen Huijsdens Eindredacteur i, wMiïiriïdïf

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 3