MEER DAN TWEE MILJOEN BEZOEKERS! o z o nale Na ti o flOSCOOP Het leukste cadeau in het donker h z Z O m o. o o J 11] NATIONALE BIOSCOOPBON WIL BLIJVEN DOORGROEIEN Het verwachtingspatroon van de branche hebben wij in 2000 weer kunnen waarmaken. Het lijkt langzamerhand heel gewoon dat een nieuw jaar weer een nieuw recordjaar betekent voor de Nationale Bioscoopbon. Het ging in 2000 niet vanzelf en ook in 2001 zal er weer veel voor nodig zijn om meer bioscoopbonnen te verko pen. Wat heeft de branche over voor nog meer bezoekers? Wat heeft u over voor nog meer bezoekers? Door Frank Smit ffi Het verkopen van meer bios coopbonnen is een doel, maar de bioscoopbon zelf is een middel. Na 42(!) jaar mogen wij wel zeg gen dat de bon het meest succes volle marketinginstrument van de branche is. Meer dan twee miljoen bezoekers kwamen in 2000 naar de bioscoop door middel van de bioscoopbon. De kosten voor de branche zijn nog altijd nihil. De consument betaalt gewoon de normale prijs. Kan het nog mooier? Eigenlijk niet. Review De omzet van bonnen was in 2000zo'nfl. 15 miljoen. In totaal werden er ruim 920.000 bonnen van fl. 10, fl. 15, fl. 25, fl. 40 verkocht. In guldens een stijging van 18%, qua aantallen een stijging van 17%. We zijn er niet in geslaagd om in 2000 onze verkooppunten uit te brei den. De stijging van de verkopen is voor rekening gekomen van de bioscopen 6,2%) en de WV's (+101%). De business-to-busi- ness markt was gelijk aan 1999, wat overigens ons beste b-to-b jaar was. Preview Het volgende doel is fl. 20 mil joen omzet en dat kan al in 2002 gehaald worden, al is het dan afgerond 9 miljoen Euro. Wat staat tussen fl. 15 miljoen en fl. 20 miljoen. Allereerst uit breiding van het aantal verkoop punten. De bon moet voor de consument veel gemakkelijker verkrijgbaar zijn dan nu het geval is. Ten tweede moet de consu ment de bon een nog leuker cadeau gaan vinden en weten waar de bon te koop is. Deze twee zaken zullen een investering eisen. Verkooppunten willen een marge hebben en promotie kost ook geld. Collectiviteit Wanneer de huidige structuur gehandhaafd wordt zullen wij uiteindelijk ook wel naar fl. 20 miljoen kunnen groeien, maar niet in twee jaar. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden en de vraag is wil de branche snel zaaien om snel te kunnen oogsten? De bioscoopexploitan ten en de filmverhuurders staan voor deze keuze. En daarmee zijn wij gekomen op het punt waar om het draait: de collectiviteit. De bon zorgt jaar in jaar uit voor de hele branche voor heel veel extra inkomsten (recette, buffe- tomzet en reclame-inkomsten). De Nationale Bioscoopbon is een A-merk geworden mede doordat alle bioscopen hem verkopen en accepteren voor iedere film. Het is dus aan de branche of er binnen een paar jaar meer dan drie miljoen bezoekers door mid del van de Nationale Bioscoopbon naar de bioscoop zullen gaan of dat de kip met de gouden eieren van de leg raakt. ucc es?! ••i

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 11