z o o o m u 5 NATIONALE BIOSCOOPBON TROTS OP NIEUWE COMMERCIAL Z j Q. O THE MAKING OF...EEN REUSACHTIGE NIEUWE COMMERCIAL Wat begon als een idee om een keer een nieuwe commercial voor de bioscoopbon te maken als er tijd zou zijn, werd een project met een reusachtige omvang. Door Frank Smit z o Inmiddels draait in de meeste bioscopen de nieuwe commer cial van de Nationale Bioscoopbon. Deze unieke com mercial is geproduceerd door Condor, het toonaangevende postproductie bedrijf. De manier waarop deze commercial tot stand is gekomen is nog het meest uniek te noemen. Condor heeft namelijk het totale pro ductiebudget van een paar ton gesponsord! Het verhaal van the making of van de nieuwe commercial heeft in de hoofdrollen Koen van Ovoorde (CG artist) en Marijn Giesbertz (CG artist). Bijrollen waren er voor Peter Lemmen (operations manager Condor), Frans Willem Pompe (creatief directeur Luminus - het recla mebureau van de Nationale Bioscoopbon) en Frank Smit (commercieel manager van de Nationale Bioscoopbon). Het begin... In 1995 ging de eerste 3 5 mm commercial van de Nationale Bioscoopbon in première. Het waren twee dia's overgezet op film. Eén met een zwarte ach tergrond en de tekst 'het leukste cadeau in het donker' en de andere met het logo op een witte achtergrond. Natuurlijk zat er een geluidstrack onder. Helaas was er niet veel budget, dus zorgden alleen de verschil lende geluidstracks voor de variatie in de eerste serie 3 5 mm commercials. De productie en de kopieën werden verzorgd door Peter Lemmen, toen nog werkzaam bij Apix. De twee statische beelden wer den in 1997 vervangen door een animatie waarin het zwarte beeld overging in het witte beeld met logo. Condor, waar Peter Lemmen inmiddels naar toe was verhuisd, produceerde deze ani matie. Na de 'Yeah Baby' com mercial stelde Peter aan Frank voor om een keer een animatie commercial te maken voor de bioscoopbon in een periode dat er geen andere (betaalde) opdrachten waren. Op deze manier kon Condor laten zien wat zij voor kwaliteit in huis heeft en zou het ook nog op het grote doek vertoond worden. Uiteraard werd dit aanbod door de Stichting Nationale Bioscoopbon graag aangeno men. 1 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 11