Een idee uitwerken Koen, Marijn, Peter en Frank spraken met elkaar over de realisering van de nieuwe com mercial. Peter: "Als de machines niet gebruikt worden en er zijn men sen bij Condor beschikbaar die het leuk vinden om leuke din gen te maken, dan moeten die dat gewoon kunnen doen. Dat is goed voor de markt, goed voor Condor en goed voor de bioscoopbon. Het geeft een leuke werksfeer als je je eigen dingen kunt doen." Koen: "Het leukste was dat we het hele pro ces zelf hebben gedaan, van characters bedenken, storyboards maken tot en met de 3D com puteranimatie. Wij hebben 1.000 ideeën gehad en allemaal verworpen. In de kroeg zijn wij op een goed idee gekomen." Marijn: We zijn dat gaan uitwerken en perfectioneren. Vervolgens ga je denken hoe je dat kunt overbrengen in vijfentwintig tot der tig seconden." Het eerste storyboard presenteerden Koen en Marijn aan Frans Willem en Frank, die er meteen enthousiast over waren. Marijn: "De samenwerking was prettig. Op zich hadden wij alle vrij heid, maar Frans Willem gaf wel wat zaken aan die we anders zouden kun nen doen. Wij heb ben een reclameachtergrond dus heeft de bioscoopbon voortdu rend heel centraal gestaan in het verhaal." Frank: "Frans Willem en ik waren zeer gechar meerd van de eerste bewegende beelden die ons werden getoond. Het paste heel goed bij de bioscoopbon." na die klus fijn om weer iets te doen waar char- acter animation in zat, want dat is leuk om te maken. Op een gegeven moment kwamen we in een soort rush dat alles goed ging en alles bleef lopen. Dan gaat het snel." Frank: "In princi pe was het de bedoeling dat de commercial zou eindigen als de voor gaande namelijk met een beeld van ons logo tegen een oranje achter grond, met de tekst: "ook te koop bij VW". Aangezien dit zo'n tweeënhalf tot drie seconden in beeld moet blijven staan zou de commercial te lang worden. In overleg hebben wij toen besloten om ons logo in het verhaal te verwerken." Koen: "Het eind- shot is redelijk statisch zodat het enige tijd moet staan om te kunnen begrijpen wat het voor- Een alternatief einde Toen er een grote opdracht voor een commercial voor de euro tussendoor kwam werd de bios- coopbonspot een paar maanden on hold gezet. Marijn: "Het was stelt. Door de combinatie te maken focus je op het eindshot en op de logo's van de Nationale Bioscoopbon en de VW." Frank: "Doordat de tekst 'de Nationale Bioscoopbon: het 1 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 12