z u z VIER MILJOEN VOUCHERS H U GEEN FILMSPORTSPEKTAKEL IN 2001 PROCTER GAMBLE, AH EN NFC MARKETING: PARTNERS IN 2 VOOR 1 Over anderhalve maand start de nationale 2 voor 1 zomeractie van het film- en bioscoopbedrijf georganiseerd door Procter Gamble, Albert Heijn en NFC Marketing. Tijd voor wat details. Door René Muller In de vorige uitgave van dit blad hebben wij u over twee pagi na's, inclusief de vrolijke teke ning, een beknopt overzicht gegeven van de marketingactivi teiten. En ja, sinds die tijd is er weer het nodige gebeurd. Wellicht niet allemaal interes sante kost om aan het papier toe te vertrouwen, maar wel ontwikkelingen die ons allen aangaan. Zo is er bijvoorbeeld weer het nodige gebeurd op het 2 voor 1 front. De grootste marketingactiviteit die alle ondersteuning behoeft is uiteraard de 2 voor 1 actie. U en wij willen daar een zo groot mogelijk succes van maken en daarom is de informatievoorzie ning van essentieel belang. Met inachtneming van een eerdere uitspraak: 'laten we de hoeveel heid post beperken'. Daarom kunnen wij hier, ten behoeve van de leesbaarheid en het informatieve karakter, een wat uitgebreider verhaal vertellen. Veel is er al over gezegd en gesproken. Tijdens de diverse vergaderingen is het onderwerp 2 voor 1 in al zijn mogelijke vormen bediscussieerd. Dat is mooi en goed, maar er zijn ook nog twee andere partijen die deze actie mede tot een succes moeten maken: Procter Gamble (P&G) en Albert Heijn (AH). NFC Marketing hield nauw contact met P&G om alle ins en outs te bespreken. Dit was immers de partij die alles zou betalen en die de producten heeft waarmee het tweede kaartje verkregen kon worden. Vervolgens besprak P&G onze wensen met AH en kregen wij daar weer uitsluitsel over. Dit ging zo geruime tijd door. Tot de dag daar was dat NFC Marketing naar Zaandam toog, naar het hoofdkantoor van Albert Heijn, om de contracten te tekenen. De film- en bioscoopbranche gaat een overeenkomst aan met P&G en AH waarmee wij, in ruil voor communicatie, een tweede kaartje cadeau geven. Dit doen we uiteraard niet onbeperkt. We hebben afge sproken dat de actie vanaf maandag 28 mei 2001 start. Dit betekent dat vanaf die datum de communicatie begint en de klanten van AH de vou chers kunnen inleveren bij de bioscopen en filmtheaters. Wanneer de klant vanaf maan dag 28 mei aanstaande voor minimaal 50,- boodschappen doet bij AH, krijgt men bij de kassa één voucher cadeau. Deze voucher is vanaf deze datum goed voor één gratis toegangs bewijs samen met een betaald toegangsbewijs voor dezelfde bioscoopvoorstelling. AH wil in de eerste twee a drie weken (zolang de voorraad strekt) ruim vier miljoen(!) vouchers verstrekken. Fantastisch zult u zeggen, maar waar blijft Procter Gamble nu met haar producten? P&G zal in deze periode met haar artikelen, die in deze periode met korting worden verkocht, de enige actiepartij zijn bij AH en ook als zodanig worden gecommuniceerd. Vanaf 28 mei aanstaande zal er een enorme televisiecampagne starten waarin de actie gecom municeerd wordt. Deze televi siecommercials zullen ruim 70% van de Nederlandse bevol king, minimaal twee keer berei ken. Daarnaast zullen er krantenadvertenties van Albert Heijn verschijnen waarin niet alleen de kortingsactie met P&G artikelen staat, maar ook de 2 voor 1 actie. Daarnaast zal er ook in de eigen bladen van AH, zoals AllerHande, het nodi ge worden geschreven en 'ver toond'. Ook wij zullen met behulp van een boekje (briefkaartformaat) met twaalf pagina's in kleur, de filmtitels laten zien die in die periode zullen draaien. Dit boekje zal in een oplage van 1,2 miljoen exemplaren verschijnen bij AH. Wij willen ook graag iets voor het personeel van AH doen. En wat is er dan beter dan ze een film te laten zien die nog moet gaan draaien, en het liefst in de 2 voor 1 periode. Op dit moment zijn wij druk bezig een formule te bedenken waarbij we dit logistiek goed in elkaar kun nen passen. Hierbij geldt ook weer dat we de hulp van de bioscopen en filmtheaters hard nodig hebben. Daarnaast gaan wij u ook in contact brengen met de dichtst bijzijnde Albert Heijn vestiging. Het leek ons namelijk een goed idee dat de klanten van AH, na het in ontvangst nemen van de voucher, ook gewezen worden op de bioscoop in de buurt. Het spreekt voor zich dat de bios coopexploitant dit onderling moet regelen met de betreffen de bedrijfsleider van AH, maar het hoofdkantoor zorgt er voor dat deze op de hoogte is Graag hadden wij u afbeeldin gen willen laten zien ten tijde van het verschijnen van dit nummer, maar dit is in een staat van voorbereiding, dus moeten we het nog even zonder doen. Als wij dus naar het tota le 'plaatje' kijken, zijn we van mening dat er in ieder geval op papier een goede actie staat waarbij we er vanuit gaan dat er in deze periode heel veel men sen naar de bioscoop zullen gaan. In de afgelopen jaren bent u via Holland Film Nieuws op de hoogte gebracht van de datum van het FilmSportSpektakel. Tevens werd u via dit magazine elk jaar de mogelijkheid geboden om u, samen met uw collega's, in te schrijven voor hét sporteve nement voor de medewerkers uit het film- en bioscoopbedrijf. NFC Marketing, de hoofdspon sor en medeorganisator van het evenement, heeft uit financiële en organisatorische overweging en besloten de sportdag dit jaar niet te ondersteunen. Dé 2 voor 1 actie Waarvoor tekenden we dan eigenlijk? Hoe gaat het dan in zijn werk? Wat gaat er dan allemaal gecommuniceerd worden? Wat gebeurt er nog meer? René Muller is Marketing manager van NFC Marketing 1 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 15