EUROPESE MARKETING- EN FILMDISTRIBUTIETRAINING GEËVALUEERD o u z 5 o J O X u (0 W MEDIA BUSINESS SCHOOL IN AMSTERDAM De Media Business School, het Europese opleidingsinitiatief dat hoog staat aangeschreven bij AV-professionals, hield in de laat ste week van maart tijdelijk residentie in ons land. In Amsterdam werd de evaluatiesessie van de cursus MD2000 - Marketing and Distribution - georganiseerd. Door Alice Scheiuit Ten overstaan van internationale experts voltooiden zo'n twintig deelnemers hun opleiding met de eindpresentatie van een detaillistisch uitgewerkt marke ting- en distributieplan. Media Business School Eind vorig jaar introduceerde de door de Europese Commissie gesubsideerde Media Business School de nieuwe MD2000-cur- sus. Deze cursus wordt in nauwe samenwerking met UIP georgani seerd en traint deelnemers in het op de markt zetten en distribu eren van films. De eerste sessie, een intensieve workshop die vorig najaar in Sevilla plaatsvond, behandelde in detail alle aspecten van marke ting en distributie, van promotie, persrelaties, publiciteit, markten en festivals tot het opstellen van budgetten. In de periode die na deze work shop volgde, konden de deelne mers met de opgedane kennis de marketing- en distributiestrate gieën van de eigen projecten per fectioneren. Belangrijk hiervoor was de stage van drie weken op een kantoor van United International Pictures naar keuze. Tijdens deze stage bereid den de deelnemers zich ook voor op de eindbeoordeling in Amsterdam: het presenteren van een marketing- en distributie- plan voor de aankomende film "Tomb Raider". Hiervoor werd onder begeleiding een gedetail leerde studie uitgevoerd naar de kansen en mogelijkheden voor een succesvolle marktpositione- ring van deze film in het land van de stageplek. Evaluatieweek in Amsterdam De evaluatieweek werd gehouden in het sfeervolle Okura-hotel in Amsterdam. Het gezelschap van distributeurs, producenten en sales agents werkte er geconcen treerd toe naar de eindpresenta tie. Ter voorbereiding hierop waren er lezingen, vragenuurtjes en seminars georganiseerd. De uit diverse disciplines afkomstige experts maakten vanuit een breed perspectief de achtergron den van distributie inzichtelijk. Onder hen bevonden zich onder meer Jean Paul Rougier (general manager UIP-Frankrijk) en Alison Thompson (hoofd International Sales-Pathé) Vanuit Nederland spraken Max van Praag (general manager UIP Netherlands), Jan van Dommelen (voorzitter NFC) en Justine Paauw (hoofd Drama AVRO) de deelnemers toe. Na afloop van de cursus gaven verschillende deelnemers aan nu beter in staat zijn de distributie kansen van de eigen projecten te beoordelen. Niet in de laatste plaats is dit te danken aan het aanwezige expertteam met een multi-specialistisch karakter. Volgend jaar herhaling Ook het komende jaar wordt de cursus weer georganiseerd. De cursus staat open voor AV-pro fessionals met tenminste twee jaar ervaring op één van de vol gende gebieden: speelfilm pro ductie, marketing of distributie. Ook verkoop- en marketingpro- fessionals uit andere sectoren, maar met serieuze ambities rich ting de av-sector zijn welkom. Neem voor meer informatie con tact op met MEDIA Desk Nederland via 035 - 6238641 of www.mediadesk.nl. Alice Scheiuit is medewerkster van MEDL4 Desk Nederland Van links naar rechts: Andrew Cripps (president en COO UIP), Paul Oneile (voorzitter MD2000), Jill Tandy (directeur MD2000) 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 20