J UI Q UI Eens in de zoveel tijd bekruipt het team van Holland Film Nieuws het gevoel dat we de dingen moeten aanscherpen. De behoefte dringt zich dan op om het magazine door ande ren te laten beoordelen. Dat is heel goed. Dat houdt je scherp. Vandaar dat we, in samenwerking met NFC Marketing, weer eens een bescheiden lezersonderzoek hebben gedaan. Nu zijn daar weer alleraar digste dingen uit naar voren gekomen dus gaan we daar ook wat mee doen. Nu vra gen we wel om uw begrip, want de aanpassingen die we zouden willen doorvoeren vragen even wat tijd. En er moest ook nog een nummer 39 gemaakt worden. Vandaar! Wel wil ik graag even ingaan op enkele meer gedetailleerde opmerkingen, maar alvorens ik dat doe wil ik graag even kwijt dat het blad blijkbaar bijzonder wordt gewaardeerd door de lezers. HFN kent, zo blijkt uit de enquête, een schare trouwe lezers en dat vind ik een groot pluspunt. Tevens blijkt uit de geretour neerde vragenlijsten dat het een uitstekende zet is geweest om het blad, alweer enige tijd geleden, persoonsgericht te verzenden naar alle perso neelsleden van bioscopen en filmtheaters. De trouwe lezers vinden wel dat we meer aandacht moe ten besteden aan actuele zaken (alsof iedereen de arti kelenreeks over de CV films en het NICAM alweer is ver geten, maar dat terzijde), internationale ontwikkelin gen en het terugkomende onderwerp techniek. Verder vindt een aantal geënquê teerden dat we ook meer ruimte moeten vrijmaken voor de betere film en de filmtheaters (deze groep komt in dit nummer al een beetje aan zijn trekken, getuige het artikel over de ANF). Het zijn in ieder geval allemaal wel zinvolle ideeën waar we in de komende nummers graag mee aan de slag willen. Met een opvallende frequen tie wordt ook genoemd dat de lezers vinden dat HFN kritischer mag zijn. Voorts hecht men waarde aan pole miek en botsende meningen. Wij willen niets liever, maar moeten wel aantekenen dat de ervaring ons leert dat er in onze bedrijfstak veel wordt geroepen en geschreeuwd, maar dat men uiteindelijk vaak terugschrikt voor een reactie als die eenmaal zwart op wit gedrukt dreigt te wor den. Wat mij persoonlijk ook niet onopgemerkt is gebleven is dat er ook uiteenlopende meningen zijn over de leader waar HFN elke editie weer mee begint. Dat hij vaak te lang is (om over de rest maar te zwijgen), vind ik ook. En daarom zet ik er nu een punt achter. Veel leesple zier met nummer 39! Jeroen Huijsdens Eindredacteur

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 3