u D U b. bines. Sommige critici wijzen er ook op dat bepaalde, momenteel moeilijk verkrijgbare films, in het digitale tijdperk gemakkelij ker beschikbaar zullen komen. Hierbij denken zij aan gerestau reerde klassiekers (een gave "Ben Hur", rechtstreeks van de server in Hollywood, in plaats van de afgeragde kopie die momenteel nog steeds in Nederland circuleert). Maar ook onbekende titels uit kleine film landen zullen al gemakkelijker ontsloten kunnen worden. Het belangrijkste voordeel lijkt echter de mogelijkheid om geld te verdienen met alternatieve content, andere voorstellingen dan filmvoorstellingen dus. Zo zijn er onlangs in Amerika voor stellingen geweest van opnames van een Broadway-show en een optreden van de popgroep Destiny's Child. Maar je kunt je ook voorstellen dat bijvoorbeeld sportwedstrijden in de bioscoop en zelfs misschien wel alléén in de bioscoop te zien zouden zijn. De financiële situatie van een groot aantal Amerikaanse bios coopketens is na de bouw van multiplex bioscopen rampzalig en die zouden hier dus zeer mee gebaat zijn. Wie schaft er aan? Hiermee is de patstelling geschetst: de voordelen van digi tale cinema liggen voornamelijk bij de studio's, terwijl de arm lastige bioscopen nieuwe appa ratuur zouden moeten kopen die echter niet uitontwikkeld is. Een DLP Cinema projector is vele malen duurder dan een 35 mm projector en zou best wel eens over een jaar of twee hope loos achterhaald kunnen zijn. Na lange tijd van onzekerheid zijn de studio's, stuk voor stuk eigendom van gigantische mediaconglomeraten, onlangs geheime gesprekken begonnen om een non-profit bedrijf op te richten, dat de digitale techno logie naar de plaatselijke multi- plexen zou moeten brengen. Een aantal bedrijven, met name uit de technologiesector (Boeing, Technicolor) heeft zich voor deze rol al gemeld, maar de stu dio's houden het liever in eigen hand. Het is momenteel een beetje stil in de corporate wereld van de digitale cinema fabrikanten. Iedereen zegt klaar te zijn voor de roll out, maar elke verkochte projector is momenteel nog een persbericht waard. Bijzonder is van kunstzinnige films bang achterop te raken. Want natuurlijk kan Pathé een DLP Cinema projector betalen als ze dat willen, maar filmhuis DE distributieafdelingen van de studio's in het buiten land ZULLEN GEREDUCEERD WORDEN TOT M ARKETINGKANTOOR. wel dat onlangs de eerste pro jectoren commercieel verkocht zijn aan bioscopen, doch enig momentum daarin is nog niet te bespeuren. Twijfels Hoewel het allemaal natuurlijk wel mooi klinkt, hebben ver schillende partijen hun twijfels over digitale cinema. Zo zijn exploitanten huiverig om over geleverd te worden aan de stu dio's. Want als deze de nieuwe apparatuur zouden plaatsen, ligt het voor de hand dat zij daar zeggenschap over eisen. Mensen die één bepaalde film in beide formaten hebben gezien, zeggen ook dat donkere scènes op film meer tekening in het zwart heb- Heerlen kan dat niet. Sommige mensen vragen zich dan ook af of digitale cinema er ooit zal komen. Want hoewel zij ook de voordelen zien voor zowel de studio's, exploitanten, als misschien de bezoeker, wij zen zij er op dat er nog steeds geen sluitend business model is. De technologie kan nog zo mooi zijn, als we haar niet kun nen betalen sterft zij in schoon heid. Maar met promotors als de studio's uit Hollywood lijkt de omwenteling aanstaande. Waarschijnlijker is dan ook dat er een duidelijke trekker opstaat, zoals de studio's, die de roll out kickstarten met een scherp financieringsplan. De omwente ling zou dan in de komende vijf ben dan bij DLP Cinema. Ook onder filmmakers is niet ieder een gelukkig met de nieuwe ontwikkeling. Sommige regis seurs hebben al gezworen nooit een film digitaal te zullen maken, hoewel dat natuurlijk niet betekent dat er geen digita le kopie van kan worden getrok ken. In Europa zijn vertoners DLP Cinema projector met Kinoton console en Barco voorstuk jaar grotendeels plaats kunnen vinden. Wanneer, en of alle 100.000 schermen op de wereld de omzetting zullen maken, is echter de vraag. DLP Cinema is een trademark van Texas Instruments. i i

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 10