NU NOG ZACHTER! u z X u UI r- FILM BLIJFT ZICH VERNIEUWEN Filmfabrikant Kodak lanceerde eerder dit jaar een nieuw filmnega tief: Kodak Vision Expression 500T. Dit materiaal is zachter van kleur en heeft meer tekening in de zwarten. Hiermee demonstreerde Kodak weer eens dat innovatie op filmgebied nog mogelijk is in het digitale tijdperk. Door Frank de Neeve Terwijl de digitale media opruk ken, is film nog steeds het medium voor beelden van hoge resolutie. Zelfs na een ontwik kelingsgeschiedenis van 100 jaar slagen Kodak's specialisten er nog in om de kleurschakeringen van film te verbeteren. Een snel le, zachte film met een goede scherpte, dat is de Vision Expression 500T. Zachte con trasten betekenden tot nu toe altijd dat het materiaal iets aan scherpte verloor. Doordat de Vision Expression 500T met een kleinere korrel kan worden gefa briceerd kon toch een scherpe film worden gemaakt. Een homogene korrelgrootte is dan echter wel essentieel: de produc tieomstandigheden moeten iedere keer exact gelijk te zijn. Daarom zijn de fabrieken van Kodak absoluut trillingvrij gebouwd. GUY Manas: "Natuurlijk wordt digitale projectie beter, maar zoals je ziet wordt film óók nog steeds beter!" Net als bijvoorbeeld kleinbeeld, omvat ook cinefilm types met verschillende lichtsterkte: hoe sneller de film, des te minder licht er nodig is om hem te gebruiken. Verschil in kleuren gamma is echter ongebruikelijk. Terwijl contrastrijke films de standaard zijn, mede door de smaak van de Amerikanen, heb ben films met minder harde contrasten diverse voordelen. Zo worden er nog veel commercials op film geschoten, terwijl con trastrijke films moeilijk over te zetten zijn naar video. Naast een zachter kleurenpalet heeft het Vision Expression 500T- materiaal als voordeel, dat er meer tekening mogelijk is in het zwart en het wit. Bij ander materiaal slibt het zwart al snel dicht. Op een presentatie, eerder dit jaar in Parijs, vertelde Kodak's Guy Manas enthousiast over de ontstaansgeschiedenis van dit nieuwe kleurennegatief. "Dit materiaal is ontwikkeld in Europa. Cameramensen wilden zachtere huidtinten en meer detail in de schaduwpartijen. In Los Angeles hadden ze aanvan kelijk helemaal geen behoefte aan dit materiaal, maar nu het beschikbaar is, wordt het vooral in de VS gebruikt, bijvoorbeeld door de Nederlandse cameraman Rogier Stoffers. Ik denk dat het vooral gebruikt zal worden voor sentimentele films, maar het is ook geschikt voor actie films. Met dit materiaal kunnen cameramen sen vrijer met de camera en de belichting spelen, omdat het materiaal meer dia- fragmastops aan kan. Daarnaast kun je altijd nog zien wat er op de achter grond gebeurt." Manas is niet bang voor het digitale tijdperk. Guy Manas: "Vooralsnog denk ik dan ook niet dat digitale came ra's het al-snel over zul len nemen van film." "Natuurlijk wordt digitale pro jectie beter, maar zoals je ziet wordt film óók nog steeds beter! Vooralsnog denk ik dan ook niet dat digitale camera's het al snel over zullen nemen van film. Op de korte tot middellan ge termijn denk ik dat camera mensen nog altijd op film zul- 1 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 12