DE BIOSDOP GEWAARDEERD u o u WILLIE WORTEL 3 J O N U Q Z O Z II ir Door Pietje Bell Drie jaar na de start continue onderzoek, dat onder andere inzicht geeft in de samenstelling van het bioscooppulunnen de cijfers worden geïnterpreteerd. Het aantal verkochte kaartjes is de laatste tien ja ar toaen, maar hoe zit het met de waardering van het publiek na een bezoek aan de bioscoop? Door Edward Borsboom ----- ----- ----- Ervaren buitendienst verkopers Telesales medewerkers MM Het zag er allemaal betrekkelijk overzichtelijk uit. Een fiscale maatregel, die een impuls zou gaan geven aan de totstandko ming van een gezonde Nederlandse speelfilmindustrie. Die speelfilm dreef tot dan toe op het al maar brozer wordend dobbertje van incidentele subsi dies, moest daarom verlost wor den van het commercieel ver stikkende stigma 'kunst', en was dringend toe aan een gezond, door privé kapitaal ondersteund, economisch model. De architect van dit alles was Willem Vermeend, bijgenaamd "Willie Wortel". Het resultaat van de maatregel overtrof de stoutste verwachtin gen. De miljoenen vlogen als een fontein van verdwaasde popcorn de pan uit. Niet enkele tientallen, nee, honderden mil joenen werden in de film gepompt. De filmwereld stond op zijn kop. Plotseling was the sky the limit. Gerespecteerde producen ten met althans enige staat van dienst konden eindelijk zonder zorgen hun idealen gaan realise ren. Maar er gebeurde nog meer. De tegels werden gelicht. Er kwamen scripts tevoorschijn die nog net niet tot stof waren ver gaan en in ieder geval het dag licht niet konden velen, en alom aanwezig waren plotseling de als producenten verklede pis sebedden, verblind op zoek naar het grote geld. En als klap op de vuurpijl streken de buitenlandse aasgieren neer op de nietsver moedende vetgemeste markt. De speelfilmindustrie kreeg niet eens de tijd om even stil te staan bij de kinderziekten die een dergelijke groeistuip altijd met zich meebrengt, maar trot seerde meteen opportunistisch de woeste wateren. Groot, gro ter, grootst. Kwantiteit in plaats van kwaliteit. Kratten in plaats van flesjes. "Enigma", "Ocean Warrior"... Delta Lloyd... Juist op het moment dat Willie Wortel zich achter zijn oren ging krabben met de vraag of dit wel allemaal de bedoeling was, kwam het geluk bij een ongeluk. Hij kreeg een andere portefeuil le, er kwam een nieuw belas tingstelsel en 'Brussel' moest opnieuw een 'stamp of approval' geven voor dit wonderlijke avontuur dat oorspronkelijk voor vijf volle jaren was ingezet. In afwachting van dit Salomonsoordeel lijkt het net alsof de producenten zijn over vallen door een plotseling inge treden ijstijd. Ze dachten Midas te zijn, maar kwamen van een koude kermis thuis. Verlamd en versteend zitten ze over hun bureau gebogen, bedolven onder scripts, gevangen in hun dro men en illusies, doof voor de rinkelende telefoons van men sen die dachten voor de rest van hun leven werk te hebben. Straks, wanneer het gezonde verstand zal hebben gezegevierd, en de politiek over haar hart zal hebben gestreken en het signaal zal geven de fiscale maatregel op een nieuwe en meer gereguleer de manier voort te zetten, dan breekt de storm weer heel even los. Maar dan is het ook tijd voor een bitter noodzakelijke zelfregulering en zal het kaf van het koren worden gescheiden. Producenten met trackrecord en aantoonbare professionaliteit gaan aan het werk, de ordinaire goudzoekers dalen weer vrolijk af naar de spelonken onder de tegels... En tussen die tegels zal de Nederlandse film opbloeien als nooit tevoren. Het publiek dat wij dagelijks in de bioscopen mogen ontvangen, komt in eerste instantie af op de films die draaien. In Nederland is het filmaanbod in de bioscoop een fractie van wat er wereldwijd te koop is. De films die wij te zien krijgen, zijn al geselecteerd naar commerciële en artistieke normen. Maar de programme ring alléén is geen garantie voor succes. Het publiek beleeft immers méér dan de film van haar keuze. Vroeger en nu Abraham Tuschinski had het al begrepen, met zijn filmpaleizen in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Daar kon 'de gewone man' zich vergapen aan de overdadige architectuur en interieurs die erop gericht waren het filmbezoek een extra vorste lijk tintje mee te geven. Dit gebeurde in een totaal andere context dan de huidige: film was een nieuw massamedium - een van de eerste, decennia vóór de radio - relatief veel mensen waren arm en de vrije tijd die men had kwam veelal voort uit een hoge werkloosheid. Ook was er lang niet zoveel te kiezen aan vrijetijdsbesteding, waarschijnlijk moest het woord nog uitgevon den worden. De toegangsprijzen waren echter betaalbaar. Al met al de ideale situatie voor succes. Het film- en bioscoopbedrijf begeeft zich tegenwoordig in een heel andere omgeving, dat is duidelijk. Bioscoopbezoek is één van de vormen van vrijetijdsbe steding waar consumenten uit kunnen kiezen. Juist het scala aan vrijetijdsbesteding in- en buitenshuis heeft zich de laatste jaren enorm uitgebreid. Bovendien hebben mensen steeds meer geld te besteden, waarvan een groot deel wordt gespendeerd aan bekende en nieuwe vormen van vrijetijdsbe steding. De ontwikkeling is dat mensen kiezen voor het meema ken van ervaringen. Dit is door gedrongen en wordt gedragen door de entertainmentindustrie, waarvan het filmbedrijf traditio neel een onderdeel is. Vandaar dat in een breder kader ook gesproken wordt van de bele vingsindustrie. Productverbetering zinvol De laatste tien, vijftien jaar, is er hard gewerkt aan productver betering. Bioscopen zijn opge knapt en er zijn nieuwe gebouwd; er zijn technologische verbeteringen (beeld en vooral geluid) doorgevoerd; er is veel aan het zitcomfort verbeterd en er is veel aandacht geschonken aan de buffetten. Onderzoeken hebben bijgedragen aan een diversiteit aan visies van ver schillende ondernemingen, waarbij men in de uitvoering van de verbeteringen mikt op bepaalde doelgroepen en ze ver taalt naar de lokale omgeving van de bioscopen. De kaartverkoop is de laatste Tevredenheid bioscoopbezoek 1998 - 2000 100% B.O% 3 0% 10% 9% 12% 60% 80% 70% 54% 57% zeer ontevreden ontevreden D neutraal D tevreden D zeer tevreden Grafiek 1 60% J— 40% i— 30% J— 20% J— 30% 27% 23% 1998(20,1 min.) 1999 (18,6 min.) 2000 (21,5 min.) tien jaar toegenomen van 14,9 miljoen in 1991 naar 21,5 mil joen bioscoopkaartjes in 2000 en de inspanningen werpen hun vruchten af. Dit is vermeldens waardig, juist gezien de toegeno men concurrentie die de bios coop kent van andere vormen om de vrije tijd door te brengen. Voor het film- en bioscoopbe drijf zijn, net als bij televisie en radio, de kijkcijfers belangrijk. In onze branche spreken we dan van bezoek cijfers. En net als bij andere massame dia, zijn wij benieuwd naar de waarde ringscijfers. Echter, niet van de pro gramma's alleen - voor ons de filmvertoningen - maar van de bioscoopbeleving als geheel. Groeiende tevredenheid Het continue onderzoek dat drie jaar geleden is gestart, heeft Wij zoeken mensen met affiniteit met de bioscoopwereld en vooral commercieel talent. Cine-View verkoopt o.a. dia-reclame in de Nederlandse bioscopen. Hiervoor, en voor enkele andere projecten, zoeken wij die in een vastgesteld rayon reclame overeenkomsten afsluiten bij kleine en middelgrote bedrijven die telefonisch afspraken maken met potentiële klanten. Deze functie kan part-time en eventueel op freelance basis vanuit huis worden uitgevoerd. Schriftelijke reacties kunt u sturen aan: Cine-View Advertising BV, Franciscusweg 281, 1216 SG Hilversum t.a.v. Martina Kense 2 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 19