DE BIOSDOP GEWAARDEERD
u
o
u
WILLIE WORTEL
3
J
O
N
U
Q
Z
O
Z
II
ir
Door Pietje Bell
Drie jaar na de start continue onderzoek, dat onder andere inzicht geeft in de samenstelling
van het bioscooppulunnen de cijfers worden geïnterpreteerd. Het aantal verkochte kaartjes is
de laatste tien ja ar toaen, maar hoe zit het met de waardering van het publiek na een bezoek
aan de bioscoop?
Door Edward Borsboom
-----
-----
-----
Ervaren buitendienst verkopers
Telesales medewerkers
MM
Het zag er allemaal betrekkelijk
overzichtelijk uit. Een fiscale
maatregel, die een impuls zou
gaan geven aan de totstandko
ming van een gezonde
Nederlandse speelfilmindustrie.
Die speelfilm dreef tot dan toe
op het al maar brozer wordend
dobbertje van incidentele subsi
dies, moest daarom verlost wor
den van het commercieel ver
stikkende stigma 'kunst', en was
dringend toe aan een gezond,
door privé kapitaal ondersteund,
economisch model.
De architect van dit alles was
Willem Vermeend, bijgenaamd
"Willie Wortel".
Het resultaat van de maatregel
overtrof de stoutste verwachtin
gen. De miljoenen vlogen als
een fontein van verdwaasde
popcorn de pan uit. Niet enkele
tientallen, nee, honderden mil
joenen werden in de film
gepompt.
De filmwereld stond op zijn
kop. Plotseling was the sky the
limit. Gerespecteerde producen
ten met althans enige staat van
dienst konden eindelijk zonder
zorgen hun idealen gaan realise
ren. Maar er gebeurde nog meer.
De tegels werden gelicht. Er
kwamen scripts tevoorschijn die
nog net niet tot stof waren ver
gaan en in ieder geval het dag
licht niet konden velen, en
alom aanwezig waren plotseling
de als producenten verklede pis
sebedden, verblind op zoek naar
het grote geld. En als klap op de
vuurpijl streken de buitenlandse
aasgieren neer op de nietsver
moedende vetgemeste markt.
De speelfilmindustrie kreeg niet
eens de tijd om even stil te
staan bij de kinderziekten die
een dergelijke groeistuip altijd
met zich meebrengt, maar trot
seerde meteen opportunistisch
de woeste wateren. Groot, gro
ter, grootst. Kwantiteit in plaats
van kwaliteit. Kratten in plaats
van flesjes. "Enigma", "Ocean
Warrior"... Delta Lloyd...
Juist op het moment dat Willie
Wortel zich achter zijn oren
ging krabben met de vraag of dit
wel allemaal de bedoeling was,
kwam het geluk bij een ongeluk.
Hij kreeg een andere portefeuil
le, er kwam een nieuw belas
tingstelsel en 'Brussel' moest
opnieuw een 'stamp of approval'
geven voor dit wonderlijke
avontuur dat oorspronkelijk
voor vijf volle jaren was ingezet.
In afwachting van dit
Salomonsoordeel lijkt het net
alsof de producenten zijn over
vallen door een plotseling inge
treden ijstijd. Ze dachten Midas
te zijn, maar kwamen van een
koude kermis thuis. Verlamd en
versteend zitten ze over hun
bureau gebogen, bedolven onder
scripts, gevangen in hun dro
men en illusies, doof voor de
rinkelende telefoons van men
sen die dachten voor de rest van
hun leven werk te hebben.
Straks, wanneer het gezonde
verstand zal hebben gezegevierd,
en de politiek over haar hart zal
hebben gestreken en het signaal
zal geven de fiscale maatregel op
een nieuwe en meer gereguleer
de manier voort te zetten, dan
breekt de storm weer heel even
los. Maar dan is het ook tijd
voor een bitter noodzakelijke
zelfregulering en zal het kaf van
het koren worden gescheiden.
Producenten met trackrecord en
aantoonbare professionaliteit
gaan aan het werk, de ordinaire
goudzoekers dalen weer vrolijk
af naar de spelonken onder de
tegels...
En tussen die tegels zal de
Nederlandse film opbloeien als
nooit tevoren.
Het publiek dat wij dagelijks in
de bioscopen mogen ontvangen,
komt in eerste instantie af op de
films die draaien. In Nederland
is het filmaanbod in de bioscoop
een fractie van wat er wereldwijd
te koop is. De films die wij te
zien krijgen, zijn al geselecteerd
naar commerciële en artistieke
normen. Maar de programme
ring alléén is geen garantie voor
succes. Het publiek beleeft
immers méér dan de film van
haar keuze.
Vroeger en nu
Abraham Tuschinski had het al
begrepen, met zijn filmpaleizen
in de jaren voor de Tweede
Wereldoorlog. Daar kon 'de
gewone man' zich vergapen aan
de overdadige architectuur en
interieurs die erop gericht waren
het filmbezoek een extra vorste
lijk tintje mee te geven. Dit
gebeurde in een totaal andere
context dan de huidige: film was
een nieuw massamedium - een
van de eerste, decennia vóór de
radio - relatief veel mensen
waren arm en de vrije tijd die
men had kwam veelal voort uit
een hoge werkloosheid. Ook was
er lang niet zoveel te kiezen aan
vrijetijdsbesteding, waarschijnlijk
moest het woord nog uitgevon
den worden. De toegangsprijzen
waren echter betaalbaar. Al met
al de ideale situatie voor succes.
Het film- en bioscoopbedrijf
begeeft zich tegenwoordig in een
heel andere omgeving, dat is
duidelijk. Bioscoopbezoek is één
van de vormen van vrijetijdsbe
steding waar consumenten uit
kunnen kiezen. Juist het scala
aan vrijetijdsbesteding in- en
buitenshuis heeft zich de laatste
jaren enorm uitgebreid.
Bovendien hebben mensen
steeds meer geld te besteden,
waarvan een groot deel wordt
gespendeerd aan bekende en
nieuwe vormen van vrijetijdsbe
steding. De ontwikkeling is dat
mensen kiezen voor het meema
ken van ervaringen. Dit is door
gedrongen en wordt gedragen
door de entertainmentindustrie,
waarvan het filmbedrijf traditio
neel een onderdeel is. Vandaar
dat in een breder kader ook
gesproken wordt van de bele
vingsindustrie.
Productverbetering zinvol
De laatste tien, vijftien jaar, is
er hard gewerkt aan productver
betering. Bioscopen zijn opge
knapt en er zijn nieuwe
gebouwd; er zijn technologische
verbeteringen (beeld en vooral
geluid) doorgevoerd; er is veel
aan het zitcomfort verbeterd en
er is veel aandacht geschonken
aan de buffetten. Onderzoeken
hebben bijgedragen aan een
diversiteit aan visies van ver
schillende ondernemingen,
waarbij men in de uitvoering
van de verbeteringen mikt op
bepaalde doelgroepen en ze ver
taalt naar de lokale omgeving
van de bioscopen.
De kaartverkoop is de laatste
Tevredenheid bioscoopbezoek 1998 - 2000
100%
B.O%
3 0%
10%
9%
12%
60%
80%
70%
54%
57%
zeer ontevreden
ontevreden
D neutraal
D tevreden
D zeer tevreden
Grafiek 1
60% J—
40% i—
30% J—
20% J—
30%
27%
23%
1998(20,1 min.) 1999 (18,6 min.) 2000 (21,5 min.)
tien jaar toegenomen van 14,9
miljoen in 1991 naar 21,5 mil
joen bioscoopkaartjes in 2000
en de inspanningen werpen hun
vruchten af. Dit is vermeldens
waardig, juist gezien de toegeno
men concurrentie die de bios
coop kent van andere vormen
om de vrije tijd door te brengen.
Voor het film- en bioscoopbe
drijf zijn, net als bij televisie en
radio, de kijkcijfers belangrijk.
In onze branche spreken we dan
van bezoek
cijfers. En
net als bij
andere
massame
dia, zijn wij
benieuwd
naar de
waarde
ringscijfers.
Echter, niet
van de pro
gramma's
alleen -
voor ons de filmvertoningen -
maar van de bioscoopbeleving
als geheel.
Groeiende tevredenheid
Het continue onderzoek dat drie
jaar geleden is gestart, heeft
Wij zoeken mensen met affiniteit met de bioscoopwereld en vooral commercieel talent.
Cine-View verkoopt o.a. dia-reclame in de Nederlandse bioscopen.
Hiervoor, en voor enkele andere projecten, zoeken wij
die in een vastgesteld rayon reclame overeenkomsten afsluiten bij kleine en middelgrote bedrijven
die telefonisch afspraken maken met potentiële klanten.
Deze functie kan part-time en eventueel op freelance basis vanuit huis worden uitgevoerd.
Schriftelijke reacties kunt u sturen aan:
Cine-View Advertising BV, Franciscusweg 281, 1216 SG Hilversum
t.a.v. Martina Kense
2 2