BIOSCOOPMENSEN PRATEN ER NIET GRAAG OVER D y II Ld CC Steeds vaker lijkt bioscooppersoneel te maken te hebben met agressie. Dat loopt uiteen van lastige klanten, die met de caissiè re in discussie gaan, tot regelrecht handgemeen. Het is een maat schappelijk probleem, waar ook de treinconducteur, de huisarts en de onderwijzer mee geconfronteerd worden. Een oplossing voor het probleem is niet gemakkelijk te vinden. Door Lucia Alleman Op een willekeurige zaterdag avond in Almere lopen groepjes luidruchtige jongeren te parade ren door de Stationsstraat, som migen met een blikje bier in de hand. Een clubje draait de Schrijverstraat in, waar bioscoop Cinemare gevestigd is. Geen volk wat gemakkelijk in te tomen lijkt in de bioscoopzaal. Bedrijfsleidster Brenda van der Vliet vraagt ze vriendelijk zacht jes aan te doen, want de film is al begonnen. "Oké", fluisteren de heren braaf in koor. Van der Vliet heeft nog nooit ernstige agressie meegemaakt in deze servicebioscoop. Het Almeerse publiek komt echt om een film te zien, meent ze. Maar ze heeft wel eens woorden met klanten. Belangrijke bron van Brenda van der Vliet: "Op een gegeven moment maak ik dan heel duidelijk dat het gesprek afgelopen is, dat ze van mij niks gedaan krijgen." ongenoegen? "De Kijkwijzer", zegt Van der Vliet zonder na te hoeven denken. "Dat is aanlei ding voor veel discussies. En dan komen ze altijd met het argument: wie ben jij wel, dat je kunt bepalen wat goed voor mijn kind is. Laatst nog wilde een moeder haar zoontje van twaalf meenemen naar "The Exorcist". Ik mag dat kind gewoon niet doorlaten. Maar die vrouw nam daar geen genoegen mee en bleef maar praten. Veel mensen kunnen eindeloos doorgaan. Maar op waren de zaal te verlaten wer den zij met harde hand verwij derd. Op dat moment draaide de sympathie van de rest van het publiek 180 graden en keer de men zich tegen de politie en het bioscooppersoneel, wat de toestand nog onplezieriger maakte. Gastheer Albert Jan Vos heeft mede daar om goede contacten opgebouwd met de politie. Hij is voorzitter van de werkgroep "Veilig uit in Hoogeveen". "De politie, justi tie, gemeente, de horeca en de taxibranche zijn daarin verte genwoordigd. Alle partijen heb ben een convenant onderte kend, waarin afspraken staan over wie wat doet om de agres sie zo veel mogelijk tegen te gaan." Maar Vos is eigenlijk van mening dat de overheid de vei ligheid van het publiek niet kan garanderen. "Met Kerst vorig jaar hebben we besloten om in het weekend een portier neer te zetten. We hadden toen weer een incident met geweld. Dat kan gewoon niet meer. Ik werk hier met een leuke club mensen en die wil ik graag houden. Daarom zijn we op zoek naar een gegeven moment maak ik heel duidelijk dat het gesprek afgelopen is, dat ze van mij niks gedaan krijgen." Politieagent Niet zozeer fysiek geweld, maar wel de eindeloze discussies, pro vocaties en soms intimidaties zijn aan de orde van de dag. Veel klanten denken dat ze zich van alles kunnen permitteren. Ze praten, roken en bewegen tij dens de film. Albert Jan Vos van het Luxor Theater in Hoogeveen voelt zich soms net een politie agent. "Een paar weken terug nog, op een gewone zondagmid dag bij "Ik ook van jou" zat een groepje volwassenen voortdu rend te praten. Wij kregen daar klachten over en ik heb hen een paar keer gewaarschuwd. Maar ze begrepen niet wat het pro bleem was. Na de pauze ben ik tussen hen in gaan zitten." Vos schat het aantal fysieke confrontaties op twee per jaar. Dan moet hij met wat handge meen iemand uit de zaal verwij deren. "Het lastige is dat je niet meer weet wie je voor je hebt. Het kan best zijn dat de lastige klant een mes bij zich heeft." Als je te hard optreedt tegen las tige klanten loop je de kans dat het publiek zich tegen je keert. Dat gebeurde in Euro in Hilversum toen een groep van zes mensen zat te donderjagen. Na een aantal tevergeefse waar schuwingen haalde de assistent bedrijfsleider de politie erbij. De groep was bekend bij de politie en nadat de amokmakers drie keer officieel gesommeerd een gastheer, die de mensen vriendelijk welkom heet, maar ook het signaal afgeeft, dat gerotzooi niet wordt geduld." ALBERT JAN VOS: "IK WERK HIER MET EEN LEUKE CLUB MENSEN EN DIE WIL IK GRAAG HOUDEN." Cursus Lastige klanten bederven voor veel bioscoopmedewerkers het plezier in hun werk. Om dat gevaar te keren organiseert de Leo Claassen Stichting samen met de bioscoopexploitanten een training in het omgaan met agressieve bezoekers. De trai ning wordt gegeven door Richard Gebski, trainer/rollen spelacteur, geschoold zowel op de Sociale Academie als op de Toneelschool. Op deze zaterdag in mei is hij afgereisd naar het City Theater in Hilversum, om het personeel wat deëscalerende tactieken bij te brengen. Maar belangrijk vindt hij ook dat de mensen van al hun aangeboren talenten en eigenschappen gebruik moeten maken: hun charme, hun voorkomen, hun zelfrespect. Vaak wordt agressie opgewekt door inhoudelijke zaken als lange wachttijden voor de kassa, taai popcorn of het feit dat er geen pinapparaat is. Soms krijg je te maken met pure provoca tie, die nergens op gebaseerd is. De bezoeker maakt rottige opmerkingen, gericht op de per soon en soms met een seksueel tintje. Op dit soort agressie is moeilijker te reageren, omdat je je vaak vernederd voelt en je je eigen grenzen moet stellen. Gebski: "Lijd niet langer dan noodzakelijk is. Als jij vindt dat die klant te ver is gegaan, laat hem dat dan duidelijk weten. Desnoods beëindig je het gesprek." In de verdediging De meeste mensen hebben de neiging op inhoudelijke kritiek te reageren door in de verdedi ging te gaan. Dat wil Gebski de cursisten afleren. "Hoor de klacht aan, bevestig de emotie en laat hem even uitrazen." Hij 2 6 2 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 22