u
Pv
l
I
tl
h
h
IN MEMORIAM: PAUL SILVIUS
i m
LÜ
r
V 1
w 9
van de belangstelling. Ter gele
genheid van het zilveren jubi
leum ontving Nel Timmermans
van de directeur van Wolff
Cinema Groep, de heer dr. J.Ph.
Wolff, een speciale NFC oor
konde met bijbehorende bro
chette. Daarnaast werd zij ook
door haar collega's nog eens
extra in het zonnetje gezet.
Eind mei werd er bij RCV
Film Distribution op
gepaste wijze afscheid genomen
van Elike van Sluis. Elike
besloot het filmbedrijf achter
zich te laten en de uitdaging
aan te gaan bij het Rode Kruis
alwaar zij zich met name met
een imagoverbetering zal bezig
houden.
Ook booker Saskia Paulich
vertrekt bij de Hilversumse film
distributeur RCV. Zij verlaat de
bedrijfstak echter niet en maakt
de overstap naar A-Film
Distribution.
Daniël Heemkerk heeft
Saskia's taak als booker overge
nomen en wordt sinds 1 juni
bijgestaan door Cynthia
Arlette Marras.
Nog meer A-Film nieuws,
want marketingmedewerk-
ster Cynthia Ophorst en
David van Tongeren zijn 7
mei jongstleden de trotse ouders
geworden van een dochter met
de naam Mila Tess.
Met ingang van 14 mei
jongstleden is Irene van
Helden begonnen als publici-
teitsmedewerkster bij Upstream
Pictures. Zij is van maandag
tot en met donderdag bereik
baar op de burelen van
Upstream Pictures. Irene werkte
voorheen bij de NFC en UIP.
Lisette Ruijtenberg is per 15
juni in dienst getreden bij
Independent Films als manager
pers/PR en publiciteit. Ze volgt
Susanne Kolfschoten op die
voor een jaar naar Australië is
vertrokken. Lisette was hiervoor
werkzaam bij productiebedrijf
De Luwte B.V.
A juli aanstaande begint bij
i. het Nederlands Fonds voor
de Film de nieuwe directeur
Vervolg The Cast zie pagina 14
Het was in 1970 dat ik Paul Silvius leerde kennen. Of eigenlijk moet
ik zeggen mijnheer Silvius, want in die tijd zeiden we nog "mijn
heer" tegen de directeur. En een heer dat was hij. Charmant, meestal
goed geluimd en met een groot gevoel voor rechtvaardigheid. Ik herin
ner het mij als de dag van gisteren. Paul kwam als de nieuwe directeur
van het net opgerichte CIC het kantoor binnen. Wij wisten niet waar
we aan toe waren, maar Paul zette al snel de toon. Binnen enkele dagen
vertelde hij ons dat hij niet wilde werken met onderbetaalde medewer
kers. "Het zijn slavendrijvers daar op het hoofdkantoor in Parijs en als
ze er niet meteen wat aan doen, stap ik op", dreigde hij. Het effect was
binnen een week merkbaar. Mijn salaris ging met 50% omhoog en ook
de anderen kwamen zeer tevreden uit de kamer van Paul. Silvius kon
niet meer stuk!
Paul was de distributeur van beroemde films als "The Godfather",
"Jaws" en "Jesus Christ Superstar". Ik wil speciaal "Once Upon a Time
in the West" noemen, voor de meeste mensen nu een zeer bekende
film, maar niet toen de film eind jaren zestig voor het eerst uitkwam in
verminkte versie. Er waren namelijk eerst twintig minuten door
Paramount in Amerika uitgeknipt en later nog eens twintig minuten
door de Nederlandse distributieafdeling. De film was toen geen succes.
Echter, Paul heeft eigenhandig de weggeknipte veertig minuten aan de
hand van het script en het opgevraagde filmmateriaal weer in de film
gezet en ik heb hem daarbij mogen helpen. We zaten samen dagen ach
ter de montagetafel. Bij heruitbreng bleek de film een doorslaand suc
ces, niet in het minst door het feit dat nu ook de muziek populair werd.
Wat een pret hadden wij, maandenlang speelde de film avond aan
avond voor uitverkochte zalen "Once Upon a Time in the West" was te
zien zoals Sergio Leone het bedoeld had.
Het waren fijne jaren met Silvius, ook nadat ik hem had verteld dat ik
CIC ging verlaten om een aanbod te accepteren van het Tuschinski-con-
cern. Hij vond dat niet leuk, maar begreep dat ik verder wilde. In de
jaren die volgden werd ik klant van Paul, want nu als exploitant huurde
ik zijn films. Het was de tijd van "Saturday Night Fever" en "Grease".
Cinema International aan het August Allebéplein, dat in 1975 werd
geopend, was het geesteskind van Paul Silvius. Hij wilde de mooiste en
beste bioscoop van Amsterdam en zo gebeurde het. Een eigen bioscoop
van CIC, waar de concurrentie met jaloerse ogen naar keek.
"Earthquake", met het geluidssysteem sensurround, was de openings-
film en de mensen stroomden toe. Cinema International heeft bijna
vijfentwintig jaar bestaan, totdat de verloedering te erg werd en in
december 1999 de deuren werden gesloten. Ik weet dat dit Paul aan zijn
hart ging. In 1981 kwam er door een onbe
grijpelijk managementbesluit onverwacht een
einde aan CIC. Paul kon dat maar moeilijk
verkroppen. Het was een onrechtvaardige en
foute beslissing en dat slechts enkele jaren
voor zijn pensioen. Gelukkig vond hij een
nieuwe baan bij RTL in Luxemburg alwaar hij
nog enkele jaren werkzaam was. Prettig was
dat wij altijd contact zijn blijven houden en
na zijn pensionering vertaalde hij films voor
een aantal filmverhuurders waaronder ook
natuurlijk voor UIP.
Tot slot: Paul in een paar zinnen beschrijven
zoals ik nu heb gedaan, is niet juist. Ik doe
hem daarmee erg tekort. Maar zo gaat dat bij
een woord van afscheid. Ik wil eindigen met
een Jiddische uitdrukking waarvan Paul er zo
veel wist en op de juiste manier wist uit te
spreken: hij was een geschieves van een man,
oftewel een schat van een man.
Max van Praag
Op 26 april jongst
leden overleed de
heer P. Silvius op 81
jarige leeftijd. De
heer Silvius was
vanaf 1972 lid van
Wk,
het hoofdbestuur
van de Nederlandse
Bioscoopbond.
Daarnaast was hij
sindsdien bestuurs
lid van de Bedrijfsafdel
Filmverhuurders. In 19
mg
81 werd
hij vice-voorzitter van 1
iet dage-
lijks bestuur van de Ne
derlandse
Bioscoopbond. Een jaa
hij af als bestuurslid er
geen functies meer bin
r later trad
bekleedde
nen de
bond. Datzelfde jaar, ir
1982,
ontving hij het erelidm
vanwege zijn verdienstt
aatschap
:n.