u Pv l I tl h h IN MEMORIAM: PAUL SILVIUS i m LÜ r V 1 w 9 van de belangstelling. Ter gele genheid van het zilveren jubi leum ontving Nel Timmermans van de directeur van Wolff Cinema Groep, de heer dr. J.Ph. Wolff, een speciale NFC oor konde met bijbehorende bro chette. Daarnaast werd zij ook door haar collega's nog eens extra in het zonnetje gezet. Eind mei werd er bij RCV Film Distribution op gepaste wijze afscheid genomen van Elike van Sluis. Elike besloot het filmbedrijf achter zich te laten en de uitdaging aan te gaan bij het Rode Kruis alwaar zij zich met name met een imagoverbetering zal bezig houden. Ook booker Saskia Paulich vertrekt bij de Hilversumse film distributeur RCV. Zij verlaat de bedrijfstak echter niet en maakt de overstap naar A-Film Distribution. Daniël Heemkerk heeft Saskia's taak als booker overge nomen en wordt sinds 1 juni bijgestaan door Cynthia Arlette Marras. Nog meer A-Film nieuws, want marketingmedewerk- ster Cynthia Ophorst en David van Tongeren zijn 7 mei jongstleden de trotse ouders geworden van een dochter met de naam Mila Tess. Met ingang van 14 mei jongstleden is Irene van Helden begonnen als publici- teitsmedewerkster bij Upstream Pictures. Zij is van maandag tot en met donderdag bereik baar op de burelen van Upstream Pictures. Irene werkte voorheen bij de NFC en UIP. Lisette Ruijtenberg is per 15 juni in dienst getreden bij Independent Films als manager pers/PR en publiciteit. Ze volgt Susanne Kolfschoten op die voor een jaar naar Australië is vertrokken. Lisette was hiervoor werkzaam bij productiebedrijf De Luwte B.V. A juli aanstaande begint bij i. het Nederlands Fonds voor de Film de nieuwe directeur Vervolg The Cast zie pagina 14 Het was in 1970 dat ik Paul Silvius leerde kennen. Of eigenlijk moet ik zeggen mijnheer Silvius, want in die tijd zeiden we nog "mijn heer" tegen de directeur. En een heer dat was hij. Charmant, meestal goed geluimd en met een groot gevoel voor rechtvaardigheid. Ik herin ner het mij als de dag van gisteren. Paul kwam als de nieuwe directeur van het net opgerichte CIC het kantoor binnen. Wij wisten niet waar we aan toe waren, maar Paul zette al snel de toon. Binnen enkele dagen vertelde hij ons dat hij niet wilde werken met onderbetaalde medewer kers. "Het zijn slavendrijvers daar op het hoofdkantoor in Parijs en als ze er niet meteen wat aan doen, stap ik op", dreigde hij. Het effect was binnen een week merkbaar. Mijn salaris ging met 50% omhoog en ook de anderen kwamen zeer tevreden uit de kamer van Paul. Silvius kon niet meer stuk! Paul was de distributeur van beroemde films als "The Godfather", "Jaws" en "Jesus Christ Superstar". Ik wil speciaal "Once Upon a Time in the West" noemen, voor de meeste mensen nu een zeer bekende film, maar niet toen de film eind jaren zestig voor het eerst uitkwam in verminkte versie. Er waren namelijk eerst twintig minuten door Paramount in Amerika uitgeknipt en later nog eens twintig minuten door de Nederlandse distributieafdeling. De film was toen geen succes. Echter, Paul heeft eigenhandig de weggeknipte veertig minuten aan de hand van het script en het opgevraagde filmmateriaal weer in de film gezet en ik heb hem daarbij mogen helpen. We zaten samen dagen ach ter de montagetafel. Bij heruitbreng bleek de film een doorslaand suc ces, niet in het minst door het feit dat nu ook de muziek populair werd. Wat een pret hadden wij, maandenlang speelde de film avond aan avond voor uitverkochte zalen "Once Upon a Time in the West" was te zien zoals Sergio Leone het bedoeld had. Het waren fijne jaren met Silvius, ook nadat ik hem had verteld dat ik CIC ging verlaten om een aanbod te accepteren van het Tuschinski-con- cern. Hij vond dat niet leuk, maar begreep dat ik verder wilde. In de jaren die volgden werd ik klant van Paul, want nu als exploitant huurde ik zijn films. Het was de tijd van "Saturday Night Fever" en "Grease". Cinema International aan het August Allebéplein, dat in 1975 werd geopend, was het geesteskind van Paul Silvius. Hij wilde de mooiste en beste bioscoop van Amsterdam en zo gebeurde het. Een eigen bioscoop van CIC, waar de concurrentie met jaloerse ogen naar keek. "Earthquake", met het geluidssysteem sensurround, was de openings- film en de mensen stroomden toe. Cinema International heeft bijna vijfentwintig jaar bestaan, totdat de verloedering te erg werd en in december 1999 de deuren werden gesloten. Ik weet dat dit Paul aan zijn hart ging. In 1981 kwam er door een onbe grijpelijk managementbesluit onverwacht een einde aan CIC. Paul kon dat maar moeilijk verkroppen. Het was een onrechtvaardige en foute beslissing en dat slechts enkele jaren voor zijn pensioen. Gelukkig vond hij een nieuwe baan bij RTL in Luxemburg alwaar hij nog enkele jaren werkzaam was. Prettig was dat wij altijd contact zijn blijven houden en na zijn pensionering vertaalde hij films voor een aantal filmverhuurders waaronder ook natuurlijk voor UIP. Tot slot: Paul in een paar zinnen beschrijven zoals ik nu heb gedaan, is niet juist. Ik doe hem daarmee erg tekort. Maar zo gaat dat bij een woord van afscheid. Ik wil eindigen met een Jiddische uitdrukking waarvan Paul er zo veel wist en op de juiste manier wist uit te spreken: hij was een geschieves van een man, oftewel een schat van een man. Max van Praag Op 26 april jongst leden overleed de heer P. Silvius op 81 jarige leeftijd. De heer Silvius was vanaf 1972 lid van Wk, het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoopbond. Daarnaast was hij sindsdien bestuurs lid van de Bedrijfsafdel Filmverhuurders. In 19 mg 81 werd hij vice-voorzitter van 1 iet dage- lijks bestuur van de Ne derlandse Bioscoopbond. Een jaa hij af als bestuurslid er geen functies meer bin r later trad bekleedde nen de bond. Datzelfde jaar, ir 1982, ontving hij het erelidm vanwege zijn verdienstt aatschap :n.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 6