o X lil Z CINEMA EXPO: VOLGEND JAAR WEER, MAAR... 14 Q. Dit jaar vond van 25 tot en met 28 juni de tiende editie van Cinema Expo plaats in de Amsterdamse RAI. Het waren vier dagen, tien films, meer dan veertig trailers, vier lunches, 435 diner minuten, 136 standhouders en vele liters cola genuttigd door circa 3.500 gasten uit meer dan twaalf landen. Maar hoe waardevol was de internationale beurs voor de Nederlandse vertegenwoordigers? We maakten een kort rondje. Door Jeroen Huijsdens Na enkele jaren afwezigheid was distributeur Warner Bros. weer terug op Cinema Expo. Het feit dat besloten werd om de beurs af te sluiten met de vertoning van "A.I.", terwijl menigeen de film nog niet had gezien, geeft aan dat Warner Cinema Expo zeer serieus neemt, aldus mar keting manager Carmen Verrier. "Cinema Expo is voor ons een goede gelegenheid om films ruim van tevoren aan de exploi tanten te laten zien." Cinema Expo lijkt vooral een evenement voor de Amerikaanse filmstudio's te zijn. Hoewel er ook dit jaar weer een Europese film ("La Stanza del Figlio"), het programma werd ingeloodst, zijn het praktisch alleen de Hollywood films die de revue passeren. Volgens Martin Ruttenberg van Independent Films is Expo voor de onafhan kelijke verhuurders interessant om te zien wat de concurrentie in huis heeft. Het is volgens Ruttenberg wel opvallend dat de Nederlandse exploitanten alleen niet willen praten over het booken van films. Er hangt een sfeertje van "kunnen we ergens anders over lullen dan over volgens De Waard wel dat "er thema's zijn die wat meer diep gang mogen krijgen." De Waard vervolgt: "De beurs in zijn tota liteit vond ik tegenvallen. Als ik film?" Herman Dubach van software leverancier Duware spreekt van een lauw Cinema Expo jaar. Het aantal mensen dat de trade show bezocht viel Dubach tegen, maar de (buiten landse) con tacten die werden opgedaan werden daar entegen als goed erva ren. "De algemene voorzichtig heid ten aanzien van de economi sche groei Warner directeur Wilco Wolfers (links) en sales manager Karel de leek voelbaar Vries voor het "Cats Dogs"-huisje op Cinema Expo op de beurs- vloer." Desalniettemin kondigde Dubach nu al aan volgend jaar weer op de beurs aanwezig te zijn. Cinema Expo wordt door de exploitanten ervaren als dé plaats om weer eens wat per soonlijke contacten te onder houden. "Ik zet echt een streep in mijn agenda en ben vier dagen op Cinema Expo", aldus Rob de Waard van Wolff Cinema Groep. "Ik heb een aantal zinnige gesprekken gevoerd met collega exploitan ten. Zo is er bijvoorbeeld ook gesproken over de vernieuwin gen binnen de NVB (Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten; red.). Maar een wat kritischer blik op het bioscoopevenement leert echt dingen wil weten, dan ga ik er zelf al veel eerder naar op zoek. Daar heb ik zo'n beurs dan niet voor nodig. Volgend jaar zal ik er weer zijn, maar dan ga ik wel iets selectiever." Voor Abel Abeln, bioscoopex ploitant uit Emmen en Klazienaveen, is de trade show, net als Cinema Expo in zijn totaliteit, heel "nuttig". Bovendien waren "op de beurs digitale projectoren te zien. Het is toch goed om daar eens naar te kijken." Op de vraag of er ook kritische kanttekeningen te plaatsen zijn, laat Abeln weten dat de beeld- en geluidskwaliteit in het Auditorium dan wel goed te noemen zijn, maar dat "het zitcomfort en de zichtlijnen niet al te best zijn." 1 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 15