BIOSCOOPRECLAME, NU EN IN DE TOEKOMST RMB JEAN MINEUR MEDIAVISION, EEN DUBBELPORTRET Sinds 1 januari 2001 is RMB niet langer de enige partij in Nederland die bioscoopcommercials verkoopt. Een half jaar nadat Jean Mineur Mediavision het monopolie van RMB doorbrak leek zich een mooi moment aan te dienen om met beide directeuren. Mariene Wickel (JMM) en Rob Bout (RMB), te gaan praten over bioscooprecla me, hun bedrijf en digitale projectie. Door Frank Smit Wat doen RMB en Jean Mineur Mediavision in Nederland? Mariene: Wij verkopen bios coopreclame in de breedste zin van het woord. Spotreclame, non-spot, events, promoties, alles wat maar mogelijk is. Rob: RMB is een reclame exploitant. Bioscoopreclame is de backbone van het bedrijf. Daarnaast verkopen wij com mercials en pagina's voor Canal+. Ook verkopen wij post kaarten, posters en filmagenda voor het totaal dat heet de Uitagenda en buttons en ban- ners op canalplus.nl. Wie is Mariene Wickel/Rob Bout? Mariene: Ik ben 42 jaar, gek van film en heb eenentwintgjaar ervaring in de reclame- en mediawereld. Eerst bij verschil lende reclamebureaus en later bij een andere media-exploitant. Rob: Ik ben de clown van een aantal vriendelijke, professione le mensen die zeer serieus bezig is met bioscoopreclame. Ik ben hoofdman van een bedrijf dat heel erg veel van bioscopen weet en dat wil vermarkten. Wat is de doelstelling van jullie onderneming? Mariene: Het aandeel dat bios coopreclame heeft in de totale mediabestedingen verder vergro ten. Wij proberen het medium type zo neer te zetten dat het een vast onderdeel gaat uitma ken van de mediamix. Een stuk je van het TV-budget van onze klanten zou standaard naar de bioscoop moeten komen. Rob: De doelstelling van de multimedia-exploitant RMB bestaat erin adverteerders com merciële communicatiemoge lijkheden met hoge toegevoegde waarde te bieden en om de media (bioscoop, print, TV en online) die wij vertegenwoordi gen de meerwaarde te bieden die zij nodig hebben om te kun nen groeien. Wat is jullie productpropo sitie voor de adverteerder en voor de bioscoopexploi tant? Mariene: Onze propositie naar de adverteerders is niet totaal anders dan die van RMB. Wij verkopen bioscoopreclame. Wij bieden een jonge doelgroep, urban, trendzettend en modege- voelig. Wat ons onderscheidt van RMB is dat wij een week- roulement en voorgemonteerde reels bieden. Doordat wij com plete reels aanleveren bieden wij adverteerders een vertoningsga rantie en een vaste blokpositie. Ook kunnen wij bij twinspots garanderen dat de volgorde klopt. Op verschillende manie- 2 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2001 | | pagina 19